2024-02-06, 15:45
Medlem
Jango-fetts avatar
Jag är på din sida iallafall
Citera
2024-02-06, 15:47
Medlem
bomhulls avatar
Jag hade också ogillat att grannen är kvar i tvättstugan trots att det är din tid.
Rätt ska vara rätt
Citera
2024-02-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FalbygdensStruts
Igår skulle vi tvätta, jag och min kille. När jag kommer ner till tvättstugan står där en granne och har fem minuter kvar på tvättmaskinerna och tvätt kvar i torkskåpet. Han förklara att det skulle varit klart innan vår tvättid börjat men tvättmaskinerna drog ändå ut på tiden. En minut är inte en minut. Och fine, jag ställde ner min tvätt som jag ändå burit iväg och tänkte att jag fick komma ner en kvart senare.
Jag går ner och möter min kille i trappen som följer med mig ner. Maskinerna är tömda men grannen står kvar och väntar på sin tvätt i torkskåpet. Här börjar jag störa mig. Jag står där och gräver fram vår smutsiga byk (underkläder bland annat) framför en granne jag som hastigast hejat på i trappen. När vi satt igång maskinerna så gör han ingen ansats till att gå varpå jag säger i vänlig och helt neutral ton "Jag vet inte, men jag känner mig lite obekväm med att du är kvar och skulle uppskatta om du kunde gå" varpå grannen lyfter blicken och höjer på ögonbrynen och jag fyller i förklarande:" ja eftersom det är vår bokade tid".
Och det är här grälet börjar i mig.

Min kille går in och försvarar grannen och tycker att han då ska kunna stå kvar. "Nej men det spelar väl ingen roll." Grannen försöker urskuldra sig och säga "nej men jag ska gå, det är lugnt" och börjar packa ihop sitt pick och pack. Min kille fortsätter säga att det är okej att han stannar. Jag känner mig både ovälkommen, otrygg, orespekterad och höjer mina händer och säger "okej men jag går upp då" och går sen därifrån.

Jag blev så besviken på min kille. Grannen är inte ens ett problem, även om jag tycker han var nonchalant och bröt mot många sociala koder genom att stå kvar och vänta på torkskåpet. Grannar är grannar liksom. Och det är en sak att man inte kan öppna tvättmaskinen, men att tycka sig ha rätt att stå kvar när andra ska dra fram sin smutsiga byk och har satt igång sin tvätt känner jag inte är okej. Varför har man annars bokningssystem och lås på dörren? Jag förstår också att saker ibland inte hinner bli torrt och att man kan lika gärna torktumla den timmen andra väntar på sin första tvättmaskin, jag har varit med om att bo i hus med såna tvättstugor. Men när det är lås och bom så anger det en gräns för hur länge man kan dra över. Alltså, tills efterföljande inbokad granne kommer, sen är det tack och hej. Jag har dessutom blivit besluten på en lyxig frottemorgonrock och ett par Levis i tvättstugan. Men det var inte ens därför jag blev besviken och faktiskt riktigt arg på min kille.

Jag blev arg för att jag drog en gräns gentemot grannen, en människa vi knappt känner, och min kille försvarar människans rätt att göra stå kvar. Min kille vet inte i det läget varken om att jag är obekväm eller har blivit besluten i tvättstugan förr men för mig är det irrelevant. Jag sätter en gräns mot en annan människa, säger liksom stopp, nej tack, det räcker och killen som säger sig älska mig och respektera mig argumenterar för att strunta i min gräns jag sätter upp gentemot en människa utanför vår relation. I mina ögon är detta inte teamplay eller enad front från hans sida. Han hade lika gärna kunnat argumentera för att våra ännu obefintliga barn visst skulle få något efter att jag sagt nej eller tyckt att någon idiot på stan skulle få gå före mig i kön trots att jag sagt till.
Min kille blev obekväm av att jag sa till grannen och är helt oförstående. I affekt sa han att jag bara tycker att han ska göra exakt som jag säger och att mina ord är lag. Att han ska veta precis exakt var alla mina gränser går i förtid. Det här för mig var inte jättemoget sagt och jag blev rätt ledsen för det handlar om rätt så fundamentala saker tycker jag. Det handlar om tillit till att man får sina gränser respekterade utan att alltid behöva förklara och argumentera för dem. "Nej" är en fullständig mening liksom. Och jag satte en gräns på ett artigt och vänligt sätt, inte otrevlig och drygt.
Så, vad tycker ni? Gjorde jag fel som sa till grannen att gå? Eller gjorde killen fel som argumenterade emot mig när jag satte en gräns mot en annan människa?

Vi tycker din kille skall göra slut med dig.

Du har hemsk attityd och sättet du sade det på kunde vara vänligare.

Att en kille rättar dig som kvinna är helt rätt. Du blandar ihop det med att killen skall vara där för dig.

Killen är där för dig när det behövs, i detta fall i form av att räta upp dig, det är att hjälpa dig också.

Feminism har förstört allt då ni är odrägliga med taskig attityd och kräver att mannen skall gå med på all skit ni ställer till med oavsett hur korkad skit det är eller taskig attityd.

Din kille är en reko bra snubbe, han förtjänar en bra tjej!
Citera
2024-02-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det är inte respektlöst om det sker någon enstaka gång. Om det hade skett gång på gång på gång, då hade det varit respektlöst. I detta enstaka fall vet vi inte skälet till att grannen var sen med sin tvätt. Hört talas om uttrycket "snäll-tolka"?

Din syn på andra människor är väldigt negativ om de inte får göra fel en enda gång utan att du anser dem respektlösa. Du hamnar i mycket bråk va? Eller är du bara en "skrivbordskrigare"?

// CC

Om man ogenerat står och viker tvätt en halvtimme in på någon annans tvättid skulle man lika gärna kunna gå runt med en tröja där det står att man är en idiot.
Citera
2024-02-06, 15:49
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tycker att ni gjorde fel alla tre. Grannen borde inte ha stått kvar och väntat på torkskåpet, han borde ha nöjt sig med den försening som det blev för dig med tvättmaskinerna, och skyndat sig därifrån efter det.

Men du borde kanske ha tänkt efter om det var värt att bli osams med en granne, för en sådan sak? Det är jobbigt att vara osams med grannar. Kan bli tryckt stämning när folk slutar hälsa och så måste man gå förbi varandra i tystnad och sådant. Och vad gör det egentligen att folk ser ens smutstvätt? Man är ju där för att tvätta den, det är uppenbart för alla att den måste vara smutsig. Dessutom kan han inte ha hunnit se så mycket, om du bara hivade in tvätten i maskinerna, han lyfte väl inte upp ett par av dina trosor ur tvättkorgen och granskade det i grenen..?

Men din kille gjorde också fel som sa emot dig inför grannen. Han borde inte ha sagt något alls, och sedan kunde ni ha diskuterat incidenten när ni blev ensamma. Så JO - på den viktigaste punkten har du rätt. Jag tycker också att man ska visa en enad front utåt, och sedan kan man som sagt ta upp sin partners beteende när man blir ensamma tillsammans.
Senast redigerad av Merwinna 2024-02-06 kl. 15:57.
Citera
2024-02-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Man behöver inte ens scrolla en halv sida i din historik för att se att du inte lever som du lär.
Men du 'säger ju bara som det är' såklart, så varför ens bry sig om vad du tycker?

Luktar pundare om dig.
Citera
2024-02-06, 15:53
Medlem
wes420s avatar
Jag förstår dig.
Klart din man ska ha din rygg. Alltid, oavsett om du har fel eller inte (fel i viss mån).
Det har jag lärt mig genom åren.
Vi män vill att ni alltid backar oss, oavsett.
Ömsesidigt. Fel eller inte, det kan ni ta sen.

Men bråka inte. Det är ju förjävla jobbigt bara.
Högljutt å jävligt. Nä fyfan.
Blir mitt luder för ivrig å högljudd säger jag åt henne, hon lyssnar å lyder, vi går vidare, inget jävla jidder.
Senast redigerad av wes420 2024-02-06 kl. 15:59.
Citera
2024-02-06, 15:54
Medlem
Låter som social fobi eller något.

Befinna sig i tvättstugan med en annan granne är som att befinna sig i en butik eller affär med en annan okänd kund. Eller i cykelrummet eller grovsoprummet med en granne samtidigt.
Citera
2024-02-06, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag hade också ogillat att grannen är kvar i tvättstugan trots att det är din tid.
Rätt ska vara rätt
Ja eller hur, känsligt för en kvinna att ta fram smutsiga underkläder mitt framför en främmande person.
Citera
2024-02-06, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är just så man föder ett monster. Alltså undfallenhet trots eget tänkande.
Nej det är det inte. Jag är trygg i min mansidentitet.
Citera
2024-02-06, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Där håller jag faktiskt inte med alls, en man borde inte ha några problem att säga emot sin kvinna om hon beter sig helt irrationellt, precis som en kvinna inte borde tveka att säga emot sin man om han är dum i huvudet.
Att i alla lägen försvara någon hur fel dom än har kan aldrig någonsin vara rätt, lite jävla ryggrad måste man väl ha.
Då får vi hålla med om att inte hålla med. Även om jag till viss del håller med dig men det är skillnad när det gäller folk utifrån. Utifrån är man alltid united.
Citera
2024-02-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Låter som social fobi eller något.

Befinna sig i tvättstugan med en annan granne är som att befinna sig i en butik eller affär med en annan okänd kund. Eller i cykelrummet eller grovsoprummet med en granne samtidigt.

Nej det är det inte, det är som att du hyr ett hotellrum och det en person kvar därinne. Tiden då hon bokat tvättstugan är det HENNES rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in