2024-02-06, 07:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Från rättegången:

Undersköterska på barnintensiven:
Jag jobbar bedside, vilket betyder att man är nonstop hos patienten, dygnet runt.
Jag hade Z 20-25 arbetspass. Vi lämnar aldrig barnet. det är alltid någon på rummet. Så jobbar vi alltid med svårt sjuka barn. Mitt arbete är att registrera. Jag har jobbat så i 35 år.

Vissa saker avvek som jag tänkte på:
-När mamma och pappa var där så skämtade dom, vilket jag tyckte det är inte var läge att skämta när ert barn är svårt sjukt.
-Pappan var känslokall och inte alls intresserad av Z.
-Mamman lutade sig fram när vi skulle byta blöja och sade med len röst.."åh kan jag titta".
Mamman lutade sig fram mot flickans underliv.
-Mamman sade till Z: "ja, det var ju dumt att du fick i dig ättika"

Z var vanvårdad och smutsig. Underlivet var ett enda stort köttsår. Det var fullt, fullt röda konstiga märken, brännmärken, ovårdade naglar, blåmärken, märken runt anklarna, gamla blåmärken runt fötterna.

Föräldrarna berättade för mig att hon var hjärnskadad, hetsåt, gick inte att lite på henne, att hon inte kunde prata och levde i sin egen bubbla.
Hon var inte alls sådan som föräldrarna beskrev henne.
Hon var snarare klipsk. Hon ville gärna se på paddan, gärna se på glass.
Inte någon gång frågade hon efter mamma och pappa.

Jag har träffat 1000-tals barn och föräldrar, men det här var det värsta jag varit med om.
Sådana skador som hon hade och i sådant skick hon var i. Jag kan inte förstå det att man kan göra så mot ett barn.
Det är något jag aldrig kommer att glömma. Det är förfärligt. Man sitter bedside och hinner iaktta mycket.

Jag förundrades hur mycket smärta Z tålde. Hon hade hög smärttröskel.
När hon skickades ner till avdelning så var vi och hälsade på henne, och gav lite julklappar till henne.
Tack för dina relevanta utdrag.

Kan uppskatta det raka och enkla språket samt beskrivning som den här usk ger. Inte en enda onödig utläggning utan rakt på sak vad hon ser. Men det blir ju helt skrämmande oförståeligt hur inte misstankar inom sexuellt våld har väckts och lett till åtalspunkter?? Framstår som att samhället åter igen har svikit flickan.
Citera
2024-02-06, 07:55
Medlem
EndastJag01s avatar
Jag förstår egentligen inte hur de tänkte när de åkte in med ett så skadat barn till sjukhuset och då barnet är skadat på det sättet. De borde ju inse att det skulle väcka uppmärksamhet och vilka konsekvenser det kunde få. (Nu googlade ju mamman på orosanmälningar så...)
Med tanke på deras brist på engagemang och intresse för henne så hade det varit mer rationellt att låta henne dö i bilbarnstolen för att sedan göra sig av med kroppen och efter några dagar anmäla henne försvunnen.
Men de tog henne till sjukhuset!?
Citera
2024-02-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNSclassics2024
Ja, men en sak som jag reagerade på när jag läste fupen är att flickan hade skador i underlivet, vilket kunde tyda på övergrepp. Har inte lyssnat igenom alla ljudfiler än, men tar man upp det?

Lyssnat bara på pappan, det verkar ej tas upp förutom att hennes blod legat lite här och där i huset samt på hans egna termobyxor.
Citera
2024-02-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jag förstår egentligen inte hur de tänkte när de åkte in med ett så skadat barn till sjukhuset och då barnet är skadat på det sättet. De borde ju inse att det skulle väcka uppmärksamhet och vilka konsekvenser det kunde få. (Nu googlade ju mamman på orosanmälningar så...)
Med tanke på deras brist på engagemang och intresse för henne så hade det varit mer rationellt att låta henne dö i bilbarnstolen för att sedan göra sig av med kroppen och efter några dagar anmäla henne försvunnen.
Men de tog henne till sjukhuset!?

6-7år på kåken kontra livstid är nog det enkla svaret. Mamman verkar ha lite psykopat i sig även om hon samtidigt känns lite för korkad för det. Det handlar inte om att man bryr sig om Z lever lr dör utan för sin egen skull
Citera
2024-02-06, 09:46
Medlem
Om det stämmer att mostern fick dricka ättika som barn och i vuxen ålder opererade bort magsäcken, tror jag att föräldrarna såg en chans att med ättika förstöra magen lite grann, men tillräckligt för att få försäkringspengar och LSS som de ju så gärna ville ha. Tanken var nog inte att blanda in sjukhuset, men det blev för mycket ättika för henne.
Citera
2024-02-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Ja det borde hon och organisationen göra en ordentlig genomgång av hur det kunde gå så otroligt snett... Jag misstänker en organisation full av socialbidragstagare som hjälper hjälper andra utan egentligen kolla upp nåt. Ofta är tilltron till samhället och rättsväsendet lågt bland den typen av människor så dom tar alltid soc fallens sida. Varför klarar sig många familjer på socialbidrag utan att kräva extra hela tiden? Medicin och alla omkostnader utöver mat o hygienartiklar står ju soc för så vad tog alla pengar vägen?
Familjen sökte inte försörjningsstöd utan levde på pappans inkomst , och eventuell sjukpenning mamman fick samt barnbidrag och bostadsbidrag och kanske vårdbidrag för V.
Skånes änglar gav matkasse eller kontanter för kring 3000 kr i månaden under ett par år , samt kläder, surfplattor , presentkort osv .

Familjen flyttade från första stället för att de blev mer eller mindre vräkta då de inte betalat hyran på 4 månader .

Andra hjälporganisationer brukar som regel inte stödja en och samma familj regelbundet under så lång tid utan att kräva att de exempelvis söker försörjningsstöd
Citera
2024-02-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Familjen sökte inte försörjningsstöd utan levde på pappans inkomst , och eventuell sjukpenning mamman fick samt barnbidrag och bostadsbidrag och kanske vårdbidrag för V.
Skånes änglar gav matkasse eller kontanter för kring 3000 kr i månaden under ett par år , samt kläder, surfplattor , presentkort osv .

Familjen flyttade från första stället för att de blev mer eller mindre vräkta då de inte betalat hyran på 4 månader .

Andra hjälporganisationer brukar som regel inte stödja en och samma familj regelbundet under så lång tid utan att kräva att de exempelvis söker försörjningsstöd

Dom levde med andra ord med mer inkomst än socialbidrag? Annars har man rätt till utfyllnad men något verkar helt fel med hela situationen. Som du själv säger varför ge en familj som inte ens försöker mer pengar hela tiden? Är det en samling sär människor som är Skånes änglar lr vad fan sysslar dom mupparna med ?
Citera
2024-02-06, 10:16
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Om det stämmer att mostern fick dricka ättika som barn och i vuxen ålder opererade bort magsäcken, tror jag att föräldrarna såg en chans att med ättika förstöra magen lite grann, men tillräckligt för att få försäkringspengar och LSS som de ju så gärna ville ha. Tanken var nog inte att blanda in sjukhuset, men det blev för mycket ättika för henne.
Det förklarar inte övriga skador som hon hade.
Citera
2024-02-06, 10:32
Medlem
Önskar att fler röster från byn kommer fram, ja vi vet att föräldrarna är monster som gjorde fel etc men att granska de inhyrda SOCIALKONSULENTERNA(som har monster löner) och deras chef som inte kunde hantera fallet det orkar ingen här!
Citera
2024-02-06, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina

FICK DE 3000 i månaden i FLERA år? Av Skånes Änglar: Var står det?
Citera
2024-02-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Det förklarar inte övriga skador som hon hade.

Tänker mig att de försökte göra henne störd genom att behandla henne omänskligt.

Men det är ett svårt fall detta. Alla vill väl ha friska och glada barn som leker där hemma 🤔 TROR man...Det verkar ju enbart jobbigt för föräldrarna att hålla på så där också och leva i misär med stinkande, bajsiga madrasser och dylikt, så antingen är de utstuderat outtröttligt sadistiska eller rör det sig om nåt annat?
Citera
2024-02-06, 10:40
Medlem
Kan nån länka vittnesmål från Skånes Änglar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in