• 1
  • 2
2024-02-06, 02:09
"För att varna andra har de valt att hänga ut
de misstänkta snattarna på sociala medier,
"trots risken för förtal"
Folk som kommer in i butiken och fyller hela barnvagnen med varor, det problemet har Hanna Olofsson och Christoffer Dahlman, Ica-handlare i Vislanda i Alvesta kommun.

”Bägaren rann över”, säger Hanna Olofsson
Klipp: https://sverigesradio.se/artikel/ica...t-dem-pa-natet

Vad vet vi mer om de misstänkta och om ev. förtal?
Citera
2024-02-06, 02:18
Medlem
Magnums avatar
Såg bilderna och ja, fördomarna bekräftades återigen.
Citera
2024-02-06, 02:22
Medlem
-Andreas-s avatar
Helt rätt.
Måste kunna kalla de långfingriga fittungarna för vad de är. Tjuvar.
Stödjer gärna en gofundme/patreon/swish för eventuella skadeståndsanspråk för ’förtalet’.
Citera
2024-02-06, 02:25
Om Sverige ska vara ett samhälle där alla gör som de vill så kan ICA-butiken INTE (beroende på hur vissa omständigheter) bli förtalad men ändå grovt smutskastad av mig på WordPress om alla osanningar mellan a och ö, inklusive HIV, AIDS, pedofili, hepatit och råttgift i maten.
Det skulle inte finnas något sätt för butiken att göra eftersom den är för stor för att förtala. Hur ska vi ha det i Girig-Sverige?
Citera
2024-02-06, 02:29
Medlem
Galejans avatar
Det går sålänge ICA-handlaren hänger ut allmänt lowlife men så fort någon spänningssökande medelsvenssonsnattare fastnar i självscanningskassan och blir uthängd kommer det att bli förtalsmål av saken och det kommer ICA-tjommen att förlora så att det stänker om det. Förtal handlar nämligen inte om vad som är sant eller inte utan om syfte och spridning. Att hänga ut människor som tjuvar på internet checkar helt klart i alla nödvändiga boxar för ett förtalsmål. Vilken brännvinsadvokat som helst hade haft öppet mål.
Citera
2024-02-06, 02:30
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Hur kan det här vara förtal, men inte det Dumpen håller på med? Dessa har de facto begått brott.
Citera
2024-02-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Hur kan det här vara förtal, men inte det Dumpen håller på med? Dessa har de facto begått brott.

Dumpen har först fått tillstånd av polisen och ibland (bara ibland) kan vissa där ha gjort sådant som utgör sexuellt ofredande (skickat dp utan att fråga först). Jättemånga som hängs ut på dumpen anmäler dock som grovt förtal. Tror polisen inte har tid eller lust att utreda det dock.

Dessa utpekade tjuvar är inte heller dömda för någonting eller ens delgivna misstanke. Det här är en ICA-handlare som försöker ta saken i egna händer.
Citera
2024-02-06, 02:43
Den som utsätts för förtal kan i sin tur ha rätt till kränkningsersättning enligt 2 kap. 3 § skadeståndslagen. Ersättningen uppgår vanligen till cirka 5 000 – 10 000 kronor vid förtalsbrott av normalgraden. För grova brott kan ersättningen vara mycket högre.
Blir intressant att följa detta, de uthängda kanske tar sig
en funderare innan de fyller upp barnvagnen igen
Citera
2024-02-06, 02:43
Jag tycker att ICA-butiken ska ta bort tjuvarna innan de har alla sina intressen förtalade. Inte bara just den butiken utan istället allt i deras intressesfär. Det är vad jag tycker. Vill ICA-butiken chansa på att jag grusar dem och allt annat jag kan finna som återkopplar till dem.
Jag kommer att hitta en smittad råtta i bland annat er matbutik och göra ett reportage om den. Om ni på ICA, Willys och Citygross och annat i Spybar vill det så varsågoda.

Senast redigerad av Advokatfirman 2024-02-06 kl. 03:29.
Citera
2024-02-06, 03:04
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det går sålänge ICA-handlaren hänger ut allmänt lowlife men så fort någon spänningssökande medelsvenssonsnattare fastnar i självscanningskassan och blir uthängd kommer det att bli förtalsmål av saken och det kommer ICA-tjommen att förlora så att det stänker om det. Förtal handlar nämligen inte om vad som är sant eller inte utan om syfte och spridning. Att hänga ut människor som tjuvar på internet checkar helt klart i alla nödvändiga boxar för ett förtalsmål. Vilken brännvinsadvokat som helst hade haft öppet mål.
Ligger mycket i vad du menade.
Fast vad skulle dessa ICA-handlade göra istället, för att kunna stävja stöld?
Rulla ihop en lunta av butikens reklamblad till en stor ihoprullad tidning, slå zigenaren i bakhuvudet, lägga denne avtuppad i sin barnvagn o putta ut zigenaren ur butiken bort mot soptunnorna vid parkeringen?
Citera
2024-02-06, 03:07
Medlem
maktspels avatar
I USA när jag gått in i butiker har det funnits printade posters med bilder tagna från övervakningskameror som säger att dessa personer är inte välkomna i affären. Eftersom jag inte tror att att det ens i Sverige finns någon skyldighet att sälja saker borde det väl fungera på samma sätt där. Dvs att butiksägare på förhand kan neka peroner inträde (och om någon tar det till domstol är det väl bra om butiksägaren har kameror som kan bevisa att de inte diskriminerar pga kön, etnicitet, etc, utan att uteslutningen beror på dessa individers beteende).
Citera
2024-02-06, 03:17
Medlem
Tycker det skulle vara lagligt att sätta upp bilder från övervakningskameror på alla tjuvar,i alla butiker. I slutändan är det vi andra som får betala genom högre priser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in