2024-02-05, 23:43
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Vattenfall höjde årsavgiften för elnätet från 880 kronor till 1490 kronor per år vid årskiftet. Överföringsavgiften höjdes från 16,40 öre/kWh till 27,20 öre/kWh.

Spelar inte så stor roll längre vad elförbrukningsavtalet är för min del, kostnaden skenar på grund av nätägaren.

Är det samma eller liknande för er? Om ni nu har Vattenfall eller annan nätägare.

För egen del klarar jag kostnaden trots kallhyra för lägenhet, men många andra lär väl få det tuffare.

Japp, sitter i lägenhet och de fasta avgifterna är typ 75% av mina elkostnader...
Citera
2024-02-06, 00:05
Medlem
Freebops avatar
Det är förjävligt, hur fan kan man ha monopol på elnätet, de jävlarna höjer priset och ingen gör något åt saken. Man kan inte påverka kostnaden heller. Precis som föregående skribent så består mina elkostnader av 70-75% elnät och resten är min förbrukning..
Citera
2024-02-06, 00:09
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Det är förjävligt, hur fan kan man ha monopol på elnätet, de jävlarna höjer priset och ingen gör något åt saken. Man kan inte påverka kostnaden heller. Precis som föregående skribent så består mina elkostnader av 70-75% elnät och resten är min förbrukning..
Det var väl 4-6 år sedan de lyfte över en hel del av skatter/kostnader från förbrukning till nätkostnader. Så att 75% av kostnaden är på elnätet är inte alls samma sak som för bara några år sedan.
Citera
2024-02-06, 00:11
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Vilka jävla ockrare elbolagen är.

Varför är inte detta en stor fråga i alla medier ?
För att Sverige är svårt korrupt på alla nivåer. Politiker/media/stat alla i samma båt hand i hand med samma mål och ambitioner.
Citera
2024-02-06, 00:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Energiskatten är 53,50 öre/kWh (inkl moms) för de flesta. Var fick du 33,20 ifrån?

Utan moms och med nedsättning (Norrland)
Citera
2024-02-06, 00:39
Avstängd
Och inflationen kommer i sin tur öka igen, never ending story.
Citera
2024-02-06, 00:56
Medlem
ceyifam2s avatar
Det borde ligga mer rätt i tiden att förbrukning kostar, medan uppkopplingen borde vara billigare. Förorenarna/slösarna ska ju betala, men det känns lite lönlöst att spara el eller köra torktumlaren på natten när man ändå nästan inte har något för det - tvärtom snarare.
Citera
2024-02-06, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Det borde ligga mer rätt i tiden att förbrukning kostar, medan uppkopplingen borde vara billigare. Förorenarna/slösarna ska ju betala, men det känns lite lönlöst att spara el eller köra torktumlaren på natten när man ändå nästan inte har något för det - tvärtom snarare.
Nä för fan. Vanlige Svenne ska klämmas åt.
Vore skitkorkat om Svenne kunde påverka sin avgift genom sin förbrukning. I så fall kanske Svenne förbrukar mindre och då står Eon där med mindre vinst.
Citera
2024-02-06, 01:44
Medlem
Agent.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Vilka jävla ockrare elbolagen är.

Varför är inte detta en stor fråga i alla medier ?
För att media är staten och staten är globalismen. Frågor på det?
Citera
2024-02-06, 01:54
Medlem
Men herregud, är du förvånad? Om vi haft ett elnät som fungerar för stabil kärnkraft och vattenkraft som bara går till konsument med hög förutsägbarhet och ska byta ut det mot massa konstiga kraftslag som.producerar ibland och dessutom små producenter som ska skicka ut el på nätet från sina solceller. Ja klart det kostar, det kostar multum.

Det är ju här humorn kommer in, förnybar vind kanske är billigast de ggr det blåser, men det är för att man exkluderar alla tillkommande kostnader som nät mm. Önskar jag trodde det kommer bli bättre, men knappast så länge vi har S MP C och dylika partier som anstränger sig för att försvaga landet
Citera
2024-02-06, 02:13
Medlem
Jag hade 2000 kr i kostnad för elen 2023. Har solceller så då har jag räknat in 60 öringen som man får tillbaka på det man sålt.
Nätavgifterna blev 14000 kr.
Så 85% är nätavgifter. Men jag är rätt nöjd med totalen ändå, 16.000 för el med 230 kvm uppvärmd yta.
Citera
2024-02-06, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Fattar du att ett lands välstånd är proportionellt till energiförbrukningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in