2024-02-05, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Vi har "r" i värmländskan så hackkorv uttalas hackkôrv.

Om honung, ängblomster, abborrar och tussilago kunde så hade de talat värmländska. Hjältarnas dialekt. Finns dessutom inget snällare än en värmlänning.
Jag är född i Värmland men flyttade därifrån som väldigt liten. Vad i hela friden är "hjältarna". Snälla förklara.
Citera
2024-02-05, 22:00
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag är född i Värmland men flyttade därifrån som väldigt liten. Vad i hela friden är "hjältarna". Snälla förklara.

En förlorad broder på Flashback? Så trevligt. En hjälte är helt enkelt en värmlänning.
Citera
2024-02-05, 22:05
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Själv pratar jag skånska - men tror i allafall inte att jag är svår att förstå. Det är vissa ord som skiljer sig åt lite bara där det blir missförstånd.

Du kanske har svaret på min ursprungsfråga. Du tror inte att du är så svår att förstå men kanske tycker jag, och många andra, att det är svårt att förstå dig även om du inte inser det. Och därför anstränger du dig inte.

Träffar man skåningar privat får de gärna bre på sin dialekt enligt egna önskemål. Då kan jag ju fråga om det jag inte förstår. Problemet är kategorin nyhetsuppläsare och programledare.
Citera
2024-02-05, 22:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Du kanske har svaret på min ursprungsfråga. Du tror inte att du är så svår att förstå men kanske tycker jag, och många andra, att det är svårt att förstå dig även om du inte inser det. Och därför anstränger du dig inte.

Träffar man skåningar privat får de gärna bre på sin dialekt enligt egna önskemål. Då kan jag ju fråga om det jag inte förstår. Problemet är kategorin nyhetsuppläsare och programledare.

Det skrev jag ju längre ner i mitt inlägg - att de som arbetar med sin röst bör göra sig förstådda
Citera
2024-02-05, 22:45
Medlem
lasse-bengtssons avatar
När jag bodde i fängelset fick ja stryk varannan dag o blev mobbad för ja hade skånsk dialekt
Citera
2024-02-05, 23:59
Medlem
-Andreas-s avatar
Jag gillar deras dialekt o upplever att de inte är så stela, iaf enligt ’bara årtionden’ erfarenheter av att slänga käft med randomiserade skåningar om somrarna.
Vill faktiskt höra mer av, alla, dialekter i nationell tv/radio än själlösa sk rikssvenska.
Citera
2024-02-06, 00:28
Medlem
drfreudsteins avatar
Efter att ha läst inläggen av stockholmarna i den här tråden så kommer jag ju inte direkt att dra ner på skånskan.
Citera
2024-02-06, 00:49
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Efter att ha läst inläggen av stockholmarna i den här tråden så kommer jag ju inte direkt att dra ner på skånskan.
Du kommer att bli stress-attackerad av users som heter något i stil med ’Hörruvaeremerejrå?’, framöver, nu får du ducka
Citera
2024-02-06, 04:42
Avslutad
Viss skånska ja men värst är den stockholmska som låter som knullande horor, och ja många män låter så också 🤣
Citera
2024-02-06, 05:06
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Människor med dialekt från exempelvis älvdalen, landsbygden utanför Piteå eller gotländska drar ned på sitt dialektala språkbruk i tv och liknande.
Nej ditt skogstroll, det gör dom inte. Vem skulle syssla med något sånt?
Citera
2024-02-06, 05:12
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tycker inte skånska är speciellt svårt att förstå. Om den är vacker? Ibland, ibland inte. Men oftast helt okej tycker jag. Jag tycker den kan vara ganska charmig Ibland. Men däremot några fyllon på en parkbänk som sitter och gapar på skånska låter ju fruktansvärt och andra sidan hade det låtit lika fruktansvärt oavsett vilken dialekt de än gapat på så...

Men det är ju en smaksak vad man tycker om olika dialekter.

Det som verkligen retar gallfeber på många verkar vara stockholmskan. Det syns om inte annat på denna tråd då trots att den handlar om skånska ska lik förbannat några bonläppar med mindervärdeskomplex babbla om stockholmskan istället...
Citera
2024-02-06, 06:18
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Jag tycker dialekter i grunden är väldigt fint, vissa är bara så svåra att förstå. Människor med dialekt från exempelvis älvdalen, landsbygden utanför Piteå eller gotländska drar ned på sitt dialektala språkbruk i tv och liknande. Detta för att folk i gemen ska förstå vad de säger. Varför gör inte skåningarna det?

Det siata vi ska behöva göra. På vår jord är det få som talar våra dialekter, de ska givetvis hållas vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in