2024-02-05, 18:37
Medlem
Sixten00s avatar
Jag tycker dialekter i grunden är väldigt fint, vissa är bara så svåra att förstå. Människor med dialekt från exempelvis älvdalen, landsbygden utanför Piteå eller gotländska drar ned på sitt dialektala språkbruk i tv och liknande. Detta för att folk i gemen ska förstå vad de säger. Varför gör inte skåningarna det?
Citera
2024-02-05, 18:40
Medlem
snurresprettiss avatar
Vissa skåningar kanske vill stoltsera med att dom är just skåningar.
Citera
2024-02-05, 18:46
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag tycker dialekter i grunden är väldigt fint, vissa är bara så svåra att förstå. Människor med dialekt från exempelvis älvdalen, landsbygden utanför Piteå eller gotländska drar ned på sitt dialektala språkbruk i tv och liknande. Detta för att folk i gemen ska förstå vad de säger. Varför gör inte skåningarna det?

Skånska är en fördjävligt ful dialekt. Som sandpapper i mina öron. Tacka vet jag hjältarnas dialekt värmländskan som är så len och mjuk mot trumhinnorna att man aldrig kan få nog.
Citera
2024-02-05, 18:55
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Kan väder-Nils för i helvete lära sig normal jävla svenska?
Citera
2024-02-05, 19:01
Medlem
3Godisars avatar
Skånska är oerhört fult, tyvärr. Har lite svårt att greppa varför man skulle vara stolt över att prata det.
Citera
2024-02-05, 19:06
Medlem
Sixten00s avatar
Jag tycker ju att skånska är en rätt så vacker dialekt, om än ibland obegriplig. Min fråga handlade inte om vilka dialekter som är fina eller vackra. Jag skulle uppskatta om svensktillverkade program typ nyhetssändningar kan textas om personen pratar skånska.

Fast ännu enklare vore det att inte köra så hårt med dialektala uttal. Folk med andra dialekter kan ju lyssnaranpassa det, så varför inte skåningar?
Citera
2024-02-05, 19:15
Avslutad
Skånska är en ful dialekt, däremot är den omvänt den roligaste dialekten att imitera. Konstigt, men så är det.
Citera
2024-02-05, 19:31
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Skånska är en ful dialekt, däremot är den omvänt den roligaste dialekten att imitera. Konstigt, men så är det.

https://www.youtube.com/watch?v=ErBoX8LGd2o
Citera
2024-02-05, 19:39
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Jag tycker ju att skånska är en rätt så vacker dialekt, om än ibland obegriplig. Min fråga handlade inte om vilka dialekter som är fina eller vackra. Jag skulle uppskatta om svensktillverkade program typ nyhetssändningar kan textas om personen pratar skånska.

Fast ännu enklare vore det att inte köra så hårt med dialektala uttal. Folk med andra dialekter kan ju lyssnaranpassa det, så varför inte skåningar?

Det är egentligen rätt så intressant. Om någon pratar gottländska så anses det vara charmigt - det kan jag ibland ha svårt att förstå. Men just skånskan verkar reta upp gemene man mer. Jag tycker att det viktigaste om man nu har ett yrke där man använder sig av sin röst är att man jobbar med den och pratar så att man blir förstådd. I det ingår det väl att i allafall bitvis jobba bort sin dialekt lite.

Själv pratar jag skånska - men tror i allafall inte att jag är svår att förstå. Det är vissa ord som skiljer sig åt lite bara där det blir missförstånd.
Citera
2024-02-05, 20:20
Medlem
Skånska är mysigt och skönt att lyssna på. Det värsta är mälardalsdialekt med tal i diskanten. Det skär som knivar och man behöver stänga av.
Citera
2024-02-05, 21:31
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Skånska är en fördjävligt ful dialekt. Som sandpapper i mina öron. Tacka vet jag hjältarnas dialekt värmländskan som är så len och mjuk mot trumhinnorna att man aldrig kan få nog.
Värmlänningar kan ta sin Håckekövv och stoppa upp...

Stockholmska är en ful dialekt också... Heelaa veegeen leengs veeggrenen. Dessutom har stockholmsdjävlarna en ännu fulare variant där de lägger till ett ööö-ljud i slutet av orden: Heelaö veegeeön leengs veggreeneön.

Vi sörmlänningar som talar riktig svenska uttalar ovan som "Värmländsk hackekorv" och "hela vägen längs väggrenen".
Citera
2024-02-05, 21:36
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Värmlänningar kan ta sin Håckekövv och stoppa upp...

Vi sörmlänningar som talar riktig svenska uttalar ovan som "Värmländsk hackekorv" och "hela vägen längs väggrenen".

Vi har "r" i värmländskan så hackkorv uttalas hackkôrv.

Om honung, ängblomster, abborrar och tussilago kunde så hade de talat värmländska. Hjältarnas dialekt. Finns dessutom inget snällare än en värmlänning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in