Citat:
Ursprungligen postat av
Partiell
Jag håller helt med. Jag tror att den delen av hennes känslor som beror på barnlängtan antagligen kan läka av att få ett barn (för mig gjorde den det iallafall), men hon skulle behöva inse att inte allt i hennes mående beror på det. Jag har lite svårt att formulera det här på ett träffsäkert sätt, men jag tycker att det är en stor skillnad på "min enorma barnlängtan är ett hål i mig som inte kan fyllas med annat, men jag kan vara glad för annat i livet även om hålet finns där" och "jag kan inte vara lycklig förrän jag får ett barn". Jag tror att Fanni är mer åt den senare, och ett barn ska inte behöva bära tyngden av att vara förälderns enda lycka.
Jag själv hade också inställningen "det är inget fel på mig, jag behöver inte hjälp" ett par år innan jag blev gravid. Det gör ont att inse att man mår dåligt (och kanske har gjort det länge) och behöva blotta sig för en terapeut/psykolog/psykiater. Även om det känns omöjligt och att det inte gäller en själv så skulle jag säga att det är nödvändigt för att bli en riktigt bra förälder, och om någon säger det till en tycker jag inte att man har något att förlora på att gå till en terapeut och testa om det finns något att jobba med. När jag hade mitt första samtal med min terapeut sade jag "min partner tyckte att jag skulle komma hit, men jag vet inte riktigt om jag har något att prata om". Sen gick vi igenom olika livshändelser lite ytligt, och terapeuten föreslog att vi skulle jobba igenom en av dem nästa gång. Jag tyckte att det var dumt, för "det påverkar inte mig idag , men du kan nog gissa vad utgången blev 😂 Tycker egentligen att typ alla som inte har haft ett ovanligt fantastiskt liv skulle ha nytta av att rota runt lite med en terapeut innan man får barn. Det kan vara väldigt svårt att avgöra vilka val man gör för sitt barns bästa och vilka val man gör för att inte såra sitt ego annars. Man måste inte vara perfekt, men det är ett relativt litet steg för att ens barn ska få en mycket bättre uppväxt 🙏
Grejen med Fanny är ju dock att enbart terapi nog inte kan hjälpa henne. Hon är bipolär och skulle behöva en regelbunden psykolog- och/eller psykiatrikerkontakt samt medicinering.
Det är inte riktigt samma som att gå till en terapeut och ”jobba på sig själv”. Fanny behöver mer än så…