2024-02-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Zaluzjnyj har en ganska realistisk syn på saker och ting, men ibland behöver man kanske mer optimism i den militära ledningen för att motivera soldaterna och upprätthålla kampandan.

Zaluzjnyj är väldigt kompetent, och har gjort många bra saker, men han ger ibland ett dystert och pessimistiskt intryck i vissa av sina intervjuer. Det finns dessutom ibland en underton av kritik mot Zelensky i intervjuerna. Det har förstås Zelensky upptäckt...

Jag gillar inte alls Zaluznis attityd. Han är alldeles för försiktig och passar inte ihop med Zelenskyi. Han verkar ha blivit gnällig.

Men sista ordet är inte sagt. Han kanske får en varning och sätts under uppsikt....medan dom mer hårdföra generalerna sköter jobbet?
Citera
2024-02-05, 19:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det är långt ifrån ovanligt att man byter befälhavare under långvarigt krig...även den högste.
Må så vara, men man bör väl fråga sig om det är positivt att göra det. Det kan vara demoraliserande om armén känner förtroende för sitt högsta befäl. Även om det inte är för honom man strider.
Citera
2024-02-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man behöver inte heja på Ryssland för att se att det har gått mycket vapen till Ukraina. Framför allt från USA och deras ekonomi är väldigt ansträngd.
Ryssland har kraftigt ökat vapenproduktionen. Men jag tror inte man har gjort motsvarande i väst
Ska väst kunna matcha ryssarna så är vi också tvungna att ställa om till krigsekonomi.

Du vet väl om att den som först ställer om till krigsekonomi brukar förlora kriget? Att Ryssland redan tvingats ställa om är alltså ett tecken på att man kommer att förlora.
Citera
2024-02-05, 19:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Han tänker på USA först och ingen annan. Synd att våra politiker inte för detsamma.
Med risk för att bli lite ot så är ju detta en intressant fråga, och även retoriken som "rednecks" i Usa nu (åter)använder. De exakta orden "America first" användes ju också av en rörelse i Usa under början av VK2, som inte ville bekämpa Nazi-Tyskland. Usa gick ju inte med aktivt i VK2 förrän japsen anföll PH. För att anknyta til denna konfilkten så finns det ju en del som tycker att dagens Ryssland börjar likna Nazi-Tyskland för mycket och att nu är det "hit men inte längre" som gäller. Högerextremister (nazister etc) finns i de flesta länder och de verkar ju till absolut största delen tycka att dagens Ryssland är ett fint land, eller åtminstone bättre än det "dekadenta" väst.

https://en.wikipedia.org/wiki/America_First_(policy)
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-02-05 kl. 19:29.
Citera
2024-02-05, 19:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Svårt fråga, men en mer engagerad ledare än Zelenskyi har vi väl aldrig sett. Igår besökte han fronten vid Robotyne och det sägs vara 500 meter från de ryska linjerna, men jag tippar på att det var 2 km ifrån.

Något har väl skurit sig sedan Zaluzhny talade om "stalemate". Han borde inte ha uttryckt sig så. Jag ser framgångar varje dag för Ukraina genom att man dödar så många ryssar. Det blir ju till slut det som från ryska fruar att agera. Men vi vet inte om Zlushny avskedas, han kanske bara får en varning... ....
Jo. Jag ser att både du och Info tycker att Zaluzhny är negativ och pessimistisk. Jag vet inte om jag riktigt håller med om det. I så fall ska det i rättvisans namn sägas att även Zelensky kan göra ett dystert intryck ibland. Personkemin mellan de båda behöver inte vara tipptopp för den skull.

Man får också betänka att dessa två Z:an har helt olika uppgifter. De fyller olika funktioner. Zaluzhny ska väl kunna kosta på sig en mer krass lägesanalys, under det att Zelensky står för optimismen, utan att det skär sig. Jag misstänker att det ligger mer bakom det här. Eller så är det motstridigheten som är problemet.
Citera
2024-02-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Du är helt vilse geopolitiskt om du tror att Turkarna gillar Ryssen. De är på olika sidor både i Syrien och Libyen. Det var inte så länge sedan turkarna sköt ned ett Ryskt stridsflygplan. Turkiet säljer/ger vapen till Ukraina.

Det som hände för snart 10 år sedan med det ryska planet vid gränsen Turkiet-Syrien är för länge sedan glömt.
Likadant med minimala turkiska vapenleveranser till Ukraina för 1,5 år sedan.
Däremot är det helt klart att Turkiet inte bara skiter i Västs sanktioner mot Ryssland, utan Ankara sitter och snyltar på dessa sanktioner för egen vinning.
Man flyger massor med ryska turister över EUs luftrum med turkiska flygplan, bara som exempel.
Skulle absolut säga att idag har Turkiet bättre relationer med Ryssland än med EU.
Citera
2024-02-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är komiskt, men jag är inte alls på den ryska sidan.
Jag tror bara att den militära uppbyggnaden går betydligt snabbare än förlusterna i Ukraina.
Det innebär att den militära styrkan ökar.

Jag tror också att Putin väntar på att Trump ska bli president innan han kör fullt ut.

Att dra ut på kriget har ju också inneburit att Ukraina får allt mindre hjälp från omvärlden. USA kommer inte att skicka mycket mer.

Det är inget jag är glad över, men man måste ju försöka vara realist så att man är beredd på det värsta

Om du har rätt så gör detta Putin till den mest hänsynslösa ledaren sedan Pol Pot. Ingen annan ledare har frivilligt låtit massakrera sin egen befolkning (samt människor man säger sig vilja befria) i samma omfattning som Putin nu gör. Och Pol Pot kan väl ändå till viss ursäktas med att han till stor del tog livet av sina motståndare, Putin tar ju kål på sina egna väljare....

Och återigen så noterar jag den intressanta omständigheten att Ryssland tycks behöva ha USA:s tillstånd för välta den amerikanska världshegemonin.
Citera
2024-02-05, 19:27
Medlem
Ukraina tog just ett större gäng ryska trashankar till krigsfångar vid Avdiivka. Kanonmaten som Putin skickar i vågor för att dö i drivor.

Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1ajgqvi/ukrainian_soldiers_just_captured_several_russian/

Översättning finns i översta Reddit-kommentaren.
Senast redigerad av Chillgren 2024-02-05 kl. 19:33.
Citera
2024-02-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Samarbetsproblem personifierad - Donald Trump:
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Mer om detta: https://tt.omni.se/trump-dodforklarar-stodpaket-till-ukraina/a/76WjbB

Har han fattat att det inte är ett vinnande koncept att bunta ihop dom två när han vill gå till val på invandringen och inte sabotera sitt eget race?
Citera
2024-02-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför har då ukraina ransonerat granater till fronten.

Därför att de börjar få slut. Eftersom stödet från väst varit väldigt ambivalent.
Citera
2024-02-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Återigen : Holland !

Netherlands pledges six more F-16 fighter jets to Ukraine
The Netherlands will deliver six more F-16 fighter jets to Ukraine, taking the total number it has pledged to 30, defence minister Kajsa Ollongren has said.

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-putin-tucker-carlson-sky-news-live-news-12541713

Bara Sverige som är så efter och inte skickar en del av vår luftflotta till Ukraina. Några av våra 5 plan kan de väl iaf få?
Citera
2024-02-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
USA:s nya vapenpaket ser inte ut att överleva republikanerna.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-donald-trump-ryter-ifran-om-ukraina-var-inte-dumma/

Nej. Men de kan som sagt gå runt det genom att deras allierade skickar vapen till Ukraina och USA skickar vapen till dom som ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in