2024-02-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har ingen aning om vad de har under Uralbergen.
Men att Rysslands vapenindustri producerar på högvarv är det ingen tvekan om. Det råder arbetskraftsbrist i Ryssland och tillväxttakten i ekonomin är god. Antalet soldater ökar också hela tiden. Jag hörde en siffra på 1.5 miljoner senast.
Men ändå ser vi väldigt lite av det i Ukraina. Det är uppenbarligen så att Ryssarna bara skickar så mycket till fronten så att de precis klarar av att hålla försvarslinjerna.
Detta måste vara en medveten taktik av Putin. Han vill dra ut på kriget och det kan knappast råda någon tvekan om att han väntar på att Trump skall ta över i USA.
Vid den tidpunkten så kommer Ryssland att ha en ganska modern och välrustad miljonarmé och kommer då relativt enkelt att besegra Ukraina. Men det värsta är att det nog inte slutar där.

Du ”hörde”? Du hörde det av vem?
Uppenbart att ryssland bara skickar för att försvara linjerna? Varför inte skicka mkt soldater med mera för att köra över Ukraina o få slut på kriget…..Ni anfallar ju varje dag. Varför tror ni att ni har sånna enorma förluster varje dag? Lägg nu ner dina patetiska försök.

Du är en lögnare. Du ljuger medvetet. Du verkar dock ha problem att förstå att ingen tror på dig.
Ni ryssar är otroligt pinsamma. Ni hoppas att trump vinner så att ni ryssar ska ha en liten chans att vinna ett krig mot Ukraina.
Citera
2024-02-05, 18:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Man behöver inte heja på Ryssland för att se att det har gått mycket vapen till Ukraina. Framför allt från USA och deras ekonomi är väldigt ansträngd.
Ryssland har kraftigt ökat vapenproduktionen. Men jag tror inte man har gjort motsvarande i väst
Ska väst kunna matcha ryssarna så är vi också tvungna att ställa om till krigsekonomi.

Sluta för fan, USAs ekonomi går på högvarv. Det är rekordlåg arbetslöshet och USA är inne i den största industrialiseringen sen de byggde järnvägarna på 1800-talet. Anledningen att det är så jävla många olagliga invandrare i USA just nu är just att det är rekordlåg arbetslöshet och rekordstort behov av arbetskraft. Det har ingenting med Hunter Bidens laptop att göra.
Citera
2024-02-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför ljuger du?
Vapenproduktionen har kraftikt ökat? Det är därför ni köper massa vapen feån iran kina o nord korea…
Så sluta ljuga. Du vinner inget på det. Ingen tror på dig .
Till att börja med så är jag helsvensk och gillar inte alls Putin. Det är märkligt att man inte kan framhålla faran utan att bli klassad som Ryss. Till och med vår ÖB har varnat för krig. Det skulle han väl inte göra om han trodde att Ryssland skulle förlora i Ukraina.
Men om du nu inte tror mig kan du ju läsa här till exempel. Ryssland ökade vapenproduktionen kraftigt 2023.

https://www.newsweek.com/russia-increases-weapons-production-2023-despite-sanctions-armed-forces-1856938
Citera
2024-02-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta för fan, USAs ekonomi går på högvarv. Det är rekordlåg arbetslöshet och USA är inne i den största industrialiseringen sen de byggde järnvägarna på 1800-talet. Anledningen att det är så jävla många olagliga invandrare i USA just nu är just att det är rekordlåg arbetslöshet och rekordstort behov av arbetskraft. Det har ingenting med Hunter Bidens laptop att göra.
Ja de har hög tillväxt men budgetunderskottet och statsskulden är gigantisk och växer. Därför tvingas de dra åt svångremmen och kriget i Ukraina är det första man drar ner på.
Citera
2024-02-05, 18:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja de har hög tillväxt men budgetunderskottet och statsskulden är gigantisk och växer. Därför tvingas de dra åt svångremmen och kriget i Ukraina är det första man drar ner på.

Statsskulden är stor ja men jämfört med hur mycket pengar de drar in varje år är statsskulden insignifikant i sammanhanget. Vad som räknas är vad som går in och åt vilket håll det går.
Citera
2024-02-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du ”hörde”? Du hörde det av vem?
Uppenbart att ryssland bara skickar för att försvara linjerna? Varför inte skicka mkt soldater med mera för att köra över Ukraina o få slut på kriget…..Ni anfallar ju varje dag. Varför tror ni att ni har sånna enorma förluster varje dag? Lägg nu ner dina patetiska försök.

Du är en lögnare. Du ljuger medvetet. Du verkar dock ha problem att förstå att ingen tror på dig.
Ni ryssar är otroligt pinsamma. Ni hoppas att trump vinner så att ni ryssar ska ha en liten chans att vinna ett krig mot Ukraina.
Detta är komiskt, men jag är inte alls på den ryska sidan.
Jag tror bara att den militära uppbyggnaden går betydligt snabbare än förlusterna i Ukraina.
Det innebär att den militära styrkan ökar.

Jag tror också att Putin väntar på att Trump ska bli president innan han kör fullt ut.

Att dra ut på kriget har ju också inneburit att Ukraina får allt mindre hjälp från omvärlden. USA kommer inte att skicka mycket mer.

Det är inget jag är glad över, men man måste ju försöka vara realist så att man är beredd på det värsta
Citera
2024-02-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Det är ändå rätt roligt att du börjar dina inlägg med jag har ingen aning. För att sedan raljera om allt möjligt…
Det var en som skrev. Tror du de drar fram det som de har under Uralbergen nu
Det var det jag svarade har ingen aning på. För jag har ingen aning om just den saken.
Citera
2024-02-05, 18:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukrainske generalen Nayev (åter judiskt?) säger att Ukraina tillsammans med F16 förväntar sig missiler som når 30---50 mil och det kommer ge Ukraina möjlighet att ta tillbaka land sedan man försvagar Ryssland.

Just sådana generaler behövs som har en optimistisk syn istället för Zalyzniy som är alldeles för försiktig. Jag börjar förstå att hans roll kommer att minskas.

Till och med Zelenskyi är en bättre befälhavare.

Zaluzjnyj har en ganska realistisk syn på saker och ting, men ibland behöver man kanske mer optimism i den militära ledningen för att motivera soldaterna och upprätthålla kampandan.

Zaluzjnyj är väldigt kompetent, och har gjort många bra saker, men han ger ibland ett dystert och pessimistiskt intryck i vissa av sina intervjuer. Det finns dessutom ibland en underton av kritik mot Zelensky i intervjuerna. Det har förstås Zelensky upptäckt...
Citera
2024-02-05, 18:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Detta är komiskt, men jag är inte alls på den ryska sidan.
Jag tror bara att den militära uppbyggnaden går betydligt snabbare än förlusterna i Ukraina.
Det innebär att den militära styrkan ökar.

Jag tror också att Putin väntar på att Trump ska bli president innan han kör fullt ut.

Att dra ut på kriget har ju också inneburit att Ukraina får allt mindre hjälp från omvärlden. USA kommer inte att skicka mycket mer.

Det är inget jag är glad över, men man måste ju försöka vara realist så att man är beredd på det värsta
Du och jag hade ju en diskussion i går kväll som tangerar detta, och i ett avseende ger jag dig rätt: Ukraina, Sverige och andra europeiska länder ska inte behöva förlita sig helt på militärt stöd från bl.a. USA för att hålla huvudet över ytan.

För Sveriges del kunde "Europas starkaste försvar om 10 år" vara ett mål. I dag är det Ukraina som leder den ligan. Det är mycket klokt av dem att satsa på att utveckla sin inhemska vapenindustri.
Citera
2024-02-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Krogar och kaféer får inte undkomma rättvisan! Med det sagt ställer jag mig väääldigt tvekande till beslutet att byta ut landets överbefälhavare mitt under brinnande krig, om det nu skulle vara så att Zelensky ger Zaluzhny foten. Det är inte en fotbolls- eller hockeytränare vi talar om här; ej heller i såna sammanhang är tränarbyte under säsongen att rekommendera.

Jag tror att ett byte av överbefälhavare har politiska motiv. Zelensky är just politiker och bör nog avhålla sig från mer direkt inblandning i Ukrainas militära angelägenheter.

Det är långt ifrån ovanligt att man byter befälhavare under långvarigt krig...även den högste.
Citera
2024-02-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Valerij Zaluzjnyj fick just sparken.

Jag tycker mig se att han sitter kvar på sin post!

Far du med osanning?
Citera
2024-02-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Krogar och kaféer får inte undkomma rättvisan! Med det sagt ställer jag mig väääldigt tvekande till beslutet att byta ut landets överbefälhavare mitt under brinnande krig, om det nu skulle vara så att Zelensky ger Zaluzhny foten. Det är inte en fotbolls- eller hockeytränare vi talar om här; ej heller i såna sammanhang är tränarbyte under säsongen att rekommendera.

Jag tror att ett byte av överbefälhavare har politiska motiv. Zelensky är just politiker och bör nog avhålla sig från mer direkt inblandning i Ukrainas militära angelägenheter.

Svårt fråga, men en mer engagerad ledare än Zelenskyi har vi väl aldrig sett. Igår besökte han fronten vid Robotyne och det sägs vara 500 meter från de ryska linjerna, men jag tippar på att det var 2 km ifrån.

Något har väl skurit sig sedan Zaluzhny talade om "stalemate". Han borde inte ha uttryckt sig så. Jag ser framgångar varje dag för Ukraina genom att man dödar så många ryssar. Det blir ju till slut det som från ryska fruar att agera. Men vi vet inte om Zlushny avskedas, han kanske bara får en varning... ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in