2024-02-05, 17:36
Medlem
Sanningshalten hos Skånes Änglar verkar väldigt lågt , de har ingen aning om om de verkligen sett Z då några dagar innan hon kom in till sjukhus . De har förskönat besöken de varit på .
Tiotusentals kronor fick familjen vid jul och har dessutom i åratal fått kring 3000 kr i månaden av dem trots det uppger mamman att hon åt det som blev kvar när pappan och barnen blivit mätta eftersom det ofta var ont om mat.
Citera
2024-02-05, 17:37
Medlem
Attityds avatar
Från rättegången;

Barnsjuksköterska:
Jag är omvårdnadsansvarig på barnkirurgen. Jag hade delat ansvar med en annan om Z.
Jag träffade Z dagen efter hon kom från barnintensiven. Sista gången jag träffade henne var i samband med att hon blev utskriven, och det var på våren i April.
I början ville hon inte vara där, och sade att hon ville hem till sina syskon.
Hon undrade vem som skulle hämta henne när hon skulle hem från sjukhuset.

Samspelet med andra människor så var hon i början väldigt kuvad, ut över tiden blev hon mer kontaktsökande med andra människor. Hon var frågvis, pratsam, ibland lite avvaktande och stod och tittade, lite gränslös att hon kunde springa fram till människor och krama om dem.
Vi fick lära henne att det är okej att säga Hej, men man kan inte krama vem som helst.
I början hade hon svårt att förstå sociala koder, men det lärde hon sig snabbt.
De från socialtjänsten lärde henne gränssättning, och vad man kan göra och inte kan göra.
Från början var hon blyg, men senare var hon framåt, glad och ville vara med.

I början blev hon väldigt rädd om vi skulle utföra saker på henne som t.ex sätta dropp, men vi övade på att hon skulle övervinna sin rädsla.
i början hade hon svårt att hålla koncentrationen. Hon ville göra nya saker hela tiden. Det kändes som hon inte hade fått prova på saker förut. Koncentrationen blev bättre med tiden.
Vissa i personalen blev känslomässigt engagerade. Vi skulle försöka backa, och vårda henne som vilket barn som helst.
Hon har inte frågat efter mamma och pappa men hon undrade vid ett tillfälle varför jag ville leka med henne, och sade; Jag önskar att min mamma och pappa ville leka med mig.

Vi använder en tratt en liten, som vi använder till syrgas. När hon fick syn på den slog hon bort den och värjde sig från den. Vi provade flytta på den, men hon spärrade upp ögonen när hon tittade på den. Hon hade kraftig reaktion på tratten och var rädd för den.
Det med tratten var i början.
Vi tog bort tratten, och då blev hon mycket lugnare.
Hon ville ha mycket kärlek, mycket närhet, var uppmärksamhetssökande.
Citera
2024-02-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Sanningshalten hos Skånes Änglar verkar väldigt lågt , de har ingen aning om om de verkligen sett Z då några dagar innan hon kom in till sjukhus . De har förskönat besöken de varit på .
Tiotusentals kronor fick familjen vid jul och har dessutom i åratal fått kring 3000 kr i månaden av dem trots det uppger mamman att hon åt det som blev kvar när pappan och barnen blivit mätta eftersom det ofta var ont om mat.

Ja det är mycket märkligt att dom har sett Zoey medan de andra personerna som var med vid besöket säger att Zoey inte var närvarande och att dom frågade efter henne.
Citera
2024-02-05, 17:53
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Ja det har varit min uppfattning också. Undrar spontant hur det påverkar kroppens egna melatoninproduktion när man är så liten...

Den yngste fick vuxendos (!) melatonin redan innan han var två år fyllda.

Tror att det nämns i FUP:en att lillpojken i början av det nya fosterhemmet hade problem med att sova men att det löste sig efter ett tag.
Citera
2024-02-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Den yngste fick vuxendos (!) melatonin redan innan han var två år fyllda.

Tror att det nämns i FUP:en att lillpojken i början av det nya fosterhemmet hade problem med att sova men att det löste sig efter ett tag.
Finns åldersgräns för melatonin och så små barn ordineras inte detta utan bara vid särskilda skäl som tex att de har någon rubbning som gör att de inte kan producera själva
Citera
2024-02-05, 18:08
Medlem
Attityds avatar
Från rättegången:

Undersköterska på barnintensiven:
Jag jobbar bedside, vilket betyder att man är nonstop hos patienten, dygnet runt.
Jag hade Z 20-25 arbetspass. Vi lämnar aldrig barnet. det är alltid någon på rummet. Så jobbar vi alltid med svårt sjuka barn. Mitt arbete är att registrera. Jag har jobbat så i 35 år.

Vissa saker avvek som jag tänkte på:
-När mamma och pappa var där så skämtade dom, vilket jag tyckte det är inte var läge att skämta när ert barn är svårt sjukt.
-Pappan var känslokall och inte alls intresserad av Z.
-Mamman lutade sig fram när vi skulle byta blöja och sade med len röst.."åh kan jag titta".
Mamman lutade sig fram mot flickans underliv.
-Mamman sade till Z: "ja, det var ju dumt att du fick i dig ättika"

Z var vanvårdad och smutsig. Underlivet var ett enda stort köttsår. Det var fullt, fullt röda konstiga märken, brännmärken, ovårdade naglar, blåmärken, märken runt anklarna, gamla blåmärken runt fötterna.

Föräldrarna berättade för mig att hon var hjärnskadad, hetsåt, gick inte att lite på henne, att hon inte kunde prata och levde i sin egen bubbla.
Hon var inte alls sådan som föräldrarna beskrev henne.
Hon var snarare klipsk. Hon ville gärna se på paddan, gärna se på glass.
Inte någon gång frågade hon efter mamma och pappa.

Jag har träffat 1000-tals barn och föräldrar, men det här var det värsta jag varit med om.
Sådana skador som hon hade och i sådant skick hon var i. Jag kan inte förstå det att man kan göra så mot ett barn.
Det är något jag aldrig kommer att glömma. Det är förfärligt. Man sitter bedside och hinner iaktta mycket.

Jag förundrades hur mycket smärta Z tålde. Hon hade hög smärttröskel.
När hon skickades ner till avdelning så var vi och hälsade på henne, och gav lite julklappar till henne.
Citera
2024-02-05, 18:10
Medlem
När förkunnas domen?
Citera
2024-02-05, 18:41
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didelidadelido
När förkunnas domen?
Ingen som vet än. Vecka 8 kanske.
Citera
2024-02-05, 18:43
Medlem
Attityds avatar
Från rättegången;

verksamhetschef på LSS boende:

Danie* har jobbat som vaktmästare. Han plockade ved, krattade löv, krattade gräs, skötte om utomhus på boendet.

På ett barnkalas som jag var på med mitt barnbarn blev det diskussion om en flicka som fått i sig ättika, då sade en person; "äh det var ingen tillfällighet. Hon bodde i en fängelsehåla"
Just då förstod jag inte att det var just Danie*, men sedan hörde jag hans namn och då kopplade jag ihop att det var han.
Efter kalaset var jag mest ledsen och frustrerad. Jag tyckte att det var hemskt, och att det framkommit att det var Danie*s flicka. Han verkade inte ledsen.
Jag kontaktade socialtjänsten.
Citera
2024-02-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Didelidadelido
När förkunnas domen?

Oklart efter domaren nu har bestämt att föräldrarna skall genomgå en GPU innan dom faller.
Citera
2024-02-05, 18:56
Medlem
Är ju bekymmersamt att Zoey säger att hon druckit ättika själv. Är väl ändå Ättikan som utgör den hårdaste delen av straffet, kan nog skilja flera år där, samt att även skadeståndet lär sjunka avsevärt.

Tycker att kräkreflexen borde starta så fort man fått in Ättika i munhålan, men vågar inte prova själv. Tror stenhårt på en tratt, kanske har de mordhotat henne att ljuga om den biten? Hon var ju livrädd för tratten på sjukhuset.
Citera
2024-02-05, 19:01
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tycker att kräkreflexen borde starta så fort man fått in Ättika i munhålan, men vågar inte prova själv. Tror stenhårt på en tratt, kanske har de mordhotat henne att ljuga om den biten? Hon var ju livrädd för tratten på sjukhuset.
Jag tror också de använt tratt. Z hade skavsår i halsen också, som kunde komma från en tratt.
Dessutom inte några skador i munhålan, som talar för att hon ej haft ättikan direkt i munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in