2024-02-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Midazolam är något alla små barn dricker innan de tex drar ur en tand på barnet men inte vid vanliga kontrollbesök. Det är också vanligt att barnet inte minns alls särskilt mycket. För det är inte en liten sobril man får.

Fast nu har ju inte z varit där så jag ber om ursäkt att jag gick utanför ämnet.
Citera
2024-02-05, 13:32
Medlem
luomis avatar
Fy fan. Jag har läst många FUP:ar, förhör, protokoll, etc. men det här var fan svårt att ta sig igenom. Kunde knappt läsa förhören med Z utan att börja gråta.

Finns det någon förklaring till att i princip alla barnen medicineras trots att recepten bara gäller någon enstaka av dem? Tänker på melatonin. Hur ofta är det man behöver ge melatonin till en tvååring?
Citera
2024-02-05, 14:13
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Fy fan. Jag har läst många FUP:ar, förhör, protokoll, etc. men det här var fan svårt att ta sig igenom. Kunde knappt läsa förhören med Z utan att börja gråta.

Finns det någon förklaring till att i princip alla barnen medicineras trots att recepten bara gäller någon enstaka av dem? Tänker på melatonin. Hur ofta är det man behöver ge melatonin till en tvååring?
Så fort man tröttnar på barnen kan man proppa i dem…. Man ska inte ge det alls till så små barn.
Citera
2024-02-05, 14:17
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Så fort man tröttnar på barnen kan man proppa i dem…. Man ska inte ge det alls till så små barn.

Ja det har varit min uppfattning också. Undrar spontant hur det påverkar kroppens egna melatoninproduktion när man är så liten...
Citera
2024-02-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Tillräckligt med benso gör att du inte minns ett skit. Eller har du egna erfarenheter som säger annorlunda? Jag är en nykter missbrukare o vet precis vad man kan göra med specifika substanser

Kan göra och bör göra är två helt skilda saker och vården har etiska regler de åtminstone SKA förhålla sig till. Lite benso lugnar, mycket kan säkert göra att man inte minns. Det var inte det frågan gällde utan det etiska i att proppa i småbarn benso och hålla fast dom fast de skriker, det lär de minnas. Tuppar de av skriker de inte, minns inte och behöver inte hållas fast.
Citera
2024-02-05, 14:31
Medlem
Finns det någon fup att tillgå?
Citera
2024-02-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Midazolam är något alla små barn dricker innan de tex drar ur en tand på barnet men inte vid vanliga kontrollbesök. Det är också vanligt att barnet inte minns alls särskilt mycket. För det är inte en liten sobril man får.

Har själv fått det hos tandläkaren, milt sederande. Synpunkten jag hade var att barnet inte skulle komma ihåg något efteråt trots skrik och fasthållning, det stämmer ju givetvis inte, men det lindrar.
Citera
2024-02-05, 14:40
Medlem
Ni som kan juridik, hur kan hon yrka på så lågt straff, ex jfr med föräldrarna i Västmanland som nyligen fick 12 år i ett vidrigt men möjligen inte lika vidrigt fall. Var det för att det var två målsägande där?
Citera
2024-02-05, 14:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinneDionne
Ni som kan juridik, hur kan hon yrka på så lågt straff, ex jfr med föräldrarna i Västmanland som nyligen fick 12 år i ett vidrigt men möjligen inte lika vidrigt fall. Var det för att det var två målsägande där?

Nej, det beror på gärningsbeskrivningen som åklagaren anser sig kunna styrka.
I Västmanlandsfallet åtalades för människorov vilket har livstid i straffskalan.
I Eslövsfallet är det grövsta brottet synnerligen grov misshandel vilket har ett maxstraff på 10 år.
Citera
2024-02-05, 15:01
Medlem
LastCall4wins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Inte för att slå in öppna dörrar men efter att ha plöjt halva fuppen och maratonlyssnat på materialet som släppts från rättegången så är jag rätt övertygad om att Zoes tortyr varit en virtuell handelsvara till förmån för psykfall över hela världen.

Pappan (som helt klart är extremt lågbegåvad) är så kåt på att fota så han inte ens kan hålla sig när hon ligger nedsövd med benen isär TROTS att det står ett gäng personal bredvid som tvingas säga åt han tillsist.

Mamma J lider av någon störning inom autismspektrat, räcker med att lyssna en minut på hennes monotona röst.
Dessutom med total avsaknad av empati.

De har sex barn men valde ut ett av dessa att använda i sin sadism, troligen för att Zoe hade lite egen vilja i ryggraden och det klarar inte sadister.

Mycket sorgligt fall särskilt då Eslövs kommun tappade bollen inte bara en gång utan typ 30 (efter alla uteblivna besök hos tandläkaren,skola och sjukvården).

Var kan man lyssna på materialet från rättegången?
Citera
2024-02-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nej, det beror på gärningsbeskrivningen som åklagaren anser sig kunna styrka.
I Västmanlandsfallet åtalades för människorov vilket har livstid i straffskalan.
I Eslövsfallet är det grövsta brottet synnerligen grov misshandel vilket har ett maxstraff på 10 år.

Tack.
Tio år, ute efter knappt 7, känns som ett hån.
Tror du att det som kan tyda på att det pågått sexuella övergrepp kan komma i ett annat åtal? Kan knappt se att de får frågor om det…
Citera
2024-02-05, 15:34
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Frågan är HUR lång halveteringstid kontra tiden det tog för dom att fatta misstankar, samt att det inte öht gick att sticka flickan i början.

Fattade de misstankar? Inget jag läst om.
Senast redigerad av Lilett 2024-02-05 kl. 15:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in