Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Fel igen. Jag är här för att diskutera juridik, men du verkar närmast besatt vid att göra det här personligt.
Ja, för du är en person som hakar upp dig på detaljer och tenderar att diskutera dem, även när diskussionen handlar om något annat.
Låt mig förklara saken så att du förstår. Polisen skickar ofta en kopia av en åtalad persons belastningsregister till tingsrätten när en polisutredning har lett till åtal och ska inledas i tingsrätt. Dagboksbladet symboliserar den svenska offentlighetsprincipen till fullo. Den är ett smörgåsbord av livsförstörande känsliga uppgifter, allt från psyk-utredningar till integritetskränkande bilder och förundersökningsprotokoll. I det här stadiet, när en person har åtalats, så har svenska staten offrat hela den personens integritet till allmänheten. I de flesta fall finns därmed
belastningsregistret med i en åtalad persons dagboksblad.
Det var därför jag föreslog att han skulle vända sig till tingsrätten för att begära ut belastningsregistret för någon person som har dömts flera gånger. Syftet med detta var att han skulle kunna se äldre målnummer i belastningsregistret som
inte har gallrats, trots att det har gått
mer än 5 år och trots att länkarna du själv postade hävdar motsatsen. Hoppas detta klargör saken?