2024-02-05, 12:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det ser ut att lossna nu i senaten. Nytt stödpaket till Ukraina värt 60 miljarder dollar.

Om de får med sig alla republikaner så är det stort. EU fick ju igenom 50 miljarder Euro uppdelat på ett antal år (Även om jag är motståndare till att EU skall fördela medlemmarnas pengar). Ukraina kommer klara sig tills nyår och eventuell ny president i USA i alla fall.
Citera
2024-02-05, 12:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ungefär hur många procent talar vi om?

Beror på hur man räknar, Ca 20% i antal enheter. Men många stora skepp har stryket med t ex kronskeppet Moskva, den senaste robotkryssaren, ubåten m.fl så är det betydligt mer i eldkraft.
Citera
2024-02-05, 12:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Republikanerna försöker ju få igenom ett separat hjälp paket till Israel. Men tvivlar på att Demokraterna går med på det.

Nej, inte utan hjälpen till Ukraina.
Kommer ta stopp i Senaten eller hos Presidenten.
"Dead on arrival, som MAGA-Mike skulle ha sagt."
Citera
2024-02-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Övriga EU är givetvis med på tåget och kommer att hjälpa Ukraina. Senast i förra veckan blev det klart med ett enormt stödpaket på 500 miljarder.
Nu väntar vi bara på att det amerikanska stödpaketet ska gå igeom kongressen!
60 procent av dom pengarna är lån till ukraina.
Ukraina lånar alltså nu pengar till sina löpande utgifter för att dom ska hanka sig fram.
Skatteinkomsterna är ett skämt.
Landet är totalt bankrupt.
För övrigt kommer säkert miljarder kr att försvinna i korruption i vanlig ordning.
Landet är totalt kört i botten.
Citera
2024-02-05, 12:58
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag hängde inte med på hur du kunde tro nåt sånt???

Du skrev att det skulle bli gerillakrig i många år efter att Ryssarna dragit sig ur kriget?

Vlket jag knappast tror: Snarare kommer nog alla trupper åka hem och de mest inbitna Ukrainska medlöparna kommer nog att följa med trupperna tillbaka till Ryssland: Om de blir välkomna? Risken blir väl att de blir internerade i nåt arbetsläger?

Ja och de som i filtret blir fria får den stora äran att bosätta sig i någon rutten håla i Sibirien/asiatiska delar av RF.
Citera
2024-02-05, 12:59
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag hängde inte med på hur du kunde tro nåt sånt???

Du skrev att det skulle bli gerillakrig i många år efter att Ryssarna dragit sig ur kriget?

Vlket jag knappast tror: Snarare kommer nog alla trupper åka hem och de mest inbitna Ukrainska medlöparna kommer nog att följa med trupperna tillbaka till Ryssland: Om de blir välkomna? Risken blir väl att de blir internerade i nåt arbetsläger?

Nej det skrev jag inte, läs om, gör rätt. Ukraina kommer att slåss stenhårt vare sig dom får stöd från Väst eller inte. Det blir bara blodigare och mer utdrages till dess ryssen kollapsar och blir en ensa stor latrinpöl.
Citera
2024-02-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Rysslands mål nu är ju att tömma Ukraina och väst på vapen, så avslutar dom kriget så blir det ju inget av med det.

Så Ryssarna kör med Zap Branningan taktiken i Ukraina?

https://www.youtube.com/watch?v=XDWcg8dh930
Citera
2024-02-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej det skrev jag inte, läs om, gör rätt. Ukraina kommer att slåss stenhårt vare sig dom får stöd från Väst eller inte. Det blir bara blodigare och mer utdrages till dess ryssen kollapsar och blir en ensa stor latrinpöl.

Gör det samma: Mitt inlägg som du citerade beskrev senariet att Ryssland skulle dra sig ur: Som USA gjorde vid sina invasionskrig.
Även om det var illa skrivet då det skrevs i hast på en telefon.

Då blev jag förvånad över att du beskrev att det skulle fortsätta med ett gerillakrig i Ukraina??
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-02-05 kl. 13:06.
Citera
2024-02-05, 13:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Landet är totalt bankrupt..
Å fan, jag som läste senast i går kväll hur djupt imponerade både EU och IMF var hur Ukraina sköter sina finanser under brinnande krig. Inflationen var på väg ner och skatteintäkterna var högre än beräknat
Citera
2024-02-05, 13:14
Medlem
Citat:
60 procent av dom pengarna är lån till ukraina.
Ukraina lånar alltså nu pengar till sina löpande utgifter för att dom ska hanka sig fram.
Landet är totalt bankrupt.
För övrigt kommer säkert miljarder kr att försvinna i korruption i vanlig ordning.
Landet är totalt kört i botten.

Det kan du tacka Ryssen för. De gillade inte att det började gå bra för Ukraina så de invaderade och nu är båda länderna nere i skiten pga det.
Senast redigerad av Kratatch 2024-02-05 kl. 13:29.
Citera
2024-02-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Andra toner än den officiella lögnpropagandan.

Rysktalande som "befriats" i Mariupol klagar över laglösheten och att de blivit tvärblåsta av ryssarna från Ryssland.

Ryssen jämnade lokalbefolkningens hus med marken och lägenheterna som byggts upp ligger ute till försäljning, avsedda för kapitalstarka ryssar från Ryssland.

Man undrar hur proryska sympatisörerna i DPR tänkte. Rysktalande i DPR borde, om några, vetat vilka bedragare ryssar är och att ryssen är en tjuv och lögnare ända in i benmärgen.

You've no idea what sort of self-own you've just signed up to, buddy.

But there you go: Mariupol, "Russia".

https://nitter.privacydev.net/wartranslated/status/1754223069902581914#m

Det var en närmast hjärntvättad stor minoritet som stödde Ryssland i Donbas. Majoriteten gjorde det inte.
I Mariupol förefaller stödet för Ryssland ha varit ännu mindre baserat på det låga stödet för Ryssland i den del av Donbas som Ukraina kontrollerade.
Siffror jag sett är att ca 20% av stadens tidigare befolkning finns kvar. Förvisso flydde en del till Ryssland men av dessa var en del tvingade eftersom Ryssland försökte förhindra flykt till frihet. Flera har lyckats fly Ryssland och berättat sina historier.
De som stött Ryssland får naturligtvis skylla sig själva.
Citera
2024-02-05, 13:27
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Japp.. ett av putins mål var att ruinera ukraina helt.
Utan lånade pengar och stöd hade ukraina gått i konkurs i mars månad.
Ukraina är faktiskt totalt sabbat.
Trams! Stödet till Ukraina från omvärlden är massivt och kommer att finnas till ryssens våldtäktsarme är utkörd ur landet. Nya spännande moderna västvapen är nu på väg och kommer att ge Putin rejäla överraskningar enligt Nuland som var på besök i Kiev förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in