2023-12-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Har du källa på detta?
https://tekniksmart.se/svenska-vpn-t...ar-ar-koparen/
https://cdt.org/insights/hotspot-shi...ict-practices/
Citera
2024-01-13, 15:39
Medlem
Om man bara ska streama lite sport ibland (som jag betalat för) och på sin höjd ladda ner nån gammal tv-serie så kanske ExpressVPN är bäst? Är inte så mån om att vara anonym på nätet utan mer att jag inte vill att lösenord till mail och liknande hamnar i orätta händer. Och tankar jag hem nån serie eller film nån gång i framtiden så kan det vara bra att ha annan ip-adress det förstår jag ju.

Någon som har Brave VPN? Den får ju mediokra betyg men kanske vore enklast då jag ändå använder deras webbläsare? Viktigast är dock att jag kan kolla sport utan att en VPN gör att det ska buffras eller hacka.
Citera
2024-01-21, 20:17
Bannlyst
Vilken VPN råttar inte ut en till polisen?

Skulle behöva någon bra VPN tjänst.
Citera
2024-01-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilosofensMamma

En riktigt bra vpn tjänst som inte råttar ut dig till snuten är Mullvad Vpn. Ingen email till registrering du kan betala med kontanter och bitcoin. Den skapar ett konto nummer till dig som du använder. 50kr för en månad med swish, kommer från sverige, no logs och det fanns ett fall där Nationella Operativa Avdelningen i polisen (bootleg SÄPO) kom till Mullvads huvudkontor i gbg för att deras vpn ip hade varit involverad i en olaglig verksamhet i något eu land så NOA kom för att beslagta deras data men dem hade inget så polisen stack.
Citera
2024-01-29, 02:06
Medlem
Citat:

Finns flertal alternativ. Börja med att veta till vilket ändamål du vill ha användandet. Vill du ha VPN i webbläsare endast? Vad är viktigast för dig?
Här kan du se en lista med olika vpn leverantörer och med features markering:
https://www.techlore.tech/vpn
Citera
2024-01-30, 14:15
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totoduck
Är OVPN fortfarande något att lita på? Ska man vara skeptisk nu när de byt ägare?

https://www.ovpn.com/en/blog/next-chapter-for-ovpn

Blev ännu mer skeptisk nu när man inte längre ska kunna betala med kontanter/krypto.

Anledningen sägs i deras epostutskick vara att många av deras IP-addresser blockas pga. missbruk, så för att lösa det problemet får man ej längre betala med kontanter/krypto. Så vad de egentligen säger är att man inte får vara anonym?? De verkar ju vilja hålla koll på identiteten hos de som "missbrukar" deras tjänst - oklart varför! De kan väl hålla koll på vilka konton som missbrukar tjänsten utan att för den sakens skull känna till identiteten hos användaren??

Det verkar ju jäkligt konstigt, jag får inte ihop det. Måste de dessutom inte uppgradera sina villkor om de genomför en sådan förändring? Jag har ingått avtal med dem för flera år framöver via krypto.
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-01-30 kl. 14:19.
Citera
2024-01-30, 14:32
Medlem
Citat:

Lyssna på tidigare råd och kör Mullvad, bra, billig, stabil och snabb. Finns inget som knyter historiken (som ändå inte loggas) till dig.
Citera
2024-02-04, 14:07
Medlem
Karmans avatar
Hej!

Har kört med Mullvad länge nu, men när lagringsutrymmet på mitt Google-konto har börjat sina såg jag att man kan köpa mer lagringsutrymme för 19 kr per månad och att även "VPN för flera enheter", plus en del annat ingår i det priset. Klart billigare än Mullvad, men hur fungerar det? Någon som testat Googles VPN?
Citera
2024-02-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Blev ännu mer skeptisk nu när man inte längre ska kunna betala med kontanter/krypto.

Anledningen sägs i deras epostutskick vara att många av deras IP-addresser blockas pga. missbruk, så för att lösa det problemet får man ej längre betala med kontanter/krypto. Så vad de egentligen säger är att man inte får vara anonym?? De verkar ju vilja hålla koll på identiteten hos de som "missbrukar" deras tjänst - oklart varför! De kan väl hålla koll på vilka konton som missbrukar tjänsten utan att för den sakens skull känna till identiteten hos användaren??

Det verkar ju jäkligt konstigt, jag får inte ihop det. Måste de dessutom inte uppgradera sina villkor om de genomför en sådan förändring? Jag har ingått avtal med dem för flera år framöver via krypto.
hej kan bara säga att jag fick samma funderingar. det är nog bra idé att börja leta efter en ny. det är oftast så här det börjar
Citera
2024-02-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hej!

Har kört med Mullvad länge nu, men när lagringsutrymmet på mitt Google-konto har börjat sina såg jag att man kan köpa mer lagringsutrymme för 19 kr per månad och att även "VPN för flera enheter", plus en del annat ingår i det priset. Klart billigare än Mullvad, men hur fungerar det? Någon som testat Googles VPN?
Inte testat själv men vad jag vet har den större problem med att den är blockad på diverse sidor, banker osv.

Den har även stängt protokoll istället för WireGuard så du får kolla upp själv om Google VPN finns för enheterna du vil lhad et på.
Citera
2024-02-04, 21:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Inte testat själv men vad jag vet har den större problem med att den är blockad på diverse sidor, banker osv.

Den har även stängt protokoll istället för WireGuard så du får kolla upp själv om Google VPN finns för enheterna du vil lhad et på.
Ok, tack! Jag kör nog vidare med Mullvad ändå. Får kasta bort lite utrymmeskrävande foton och filmer från Google bara...
Citera
2024-02-05, 12:45
Medlem
Marie.gsns2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok, tack! Jag kör nog vidare med Mullvad ändå. Får kasta bort lite utrymmeskrävande foton och filmer från Google bara...
Alltså Google har samarbete med svenska myndigheter det vore idiotiskt med en VPN från dem. Alla företag som deltar i övervaknings programmet PRISM är opålitliga när det gäller säkerhet.
Citat:
Prism är ett signalspaningsprogram som används av amerikansk underrättelseverksamhet för insamling av uppgifter från hela världen. Dokument som den tidigare CIA-anställde visselblåsaren Edward Snowden läckte i juni 2013 visar att programmet har gett NSA och FBI tillgång till realtidskommunikation såväl som lagrad information från människor över hela världen via nio Internet-företag: Microsoft anslöts 2007 (inklusive Skype 2011), Yahoo! 2008, Facebook 2009, Paltalk 2009, Google 2009 (inklusive Youtube 2010), AOL 2011 och Apple 2012.
https://www.theguardian.com/world/20...bal-datamining
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in