2024-02-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wot
Jag såg fram emot senaste avsnittet, som ung var 1700talets Sverige ett stort specialintresse för mig och jag hoppades på en slags "bot"görning angående Gustav III:s son Gustav IV Adolf, en person som det fram till 1900talet varit officiell politik att inte minnas (för att citera Herman Lindqvist) i år kom en biografi över honom av Mats Wickman som jag tänkt läsa. Inte för att han gjorde särskilt mycket, försökte "bara" starta krig mot Napoleon, elda upp typ halva Stockholm för att allt påminde om mordet på sin pappa, men också att han blev avsatt i en relativt odramatisk kupp och efter honom började man frånta kungen makten som Gustav III återinförde (det nämns bara i förbifarten). Sverige startade krig mot Ryssland på helt galna grunder och det var grunden till att konspirationerna mot honom tog fart och sedan ledde till mordet på operan. Det hade man kunnat gå djupare på, är trots allt ändå en väldigt stor del i vår historieskrivning. En kung blir skjuten. Eller att Gustav III försökte smuggla ut franska kungafamiljen å hade flera långtgångna planer som alla rann ut i sanden. Det känns väldigt framhastat.
Visst, jag förstår ju att de måste sålla en del men eftersom de valt - tyvärr - att fokusera stenhårt på kungen och vanligt folk bara nämns i samband med att det är krig eller pest, så var det senaste avsnittet mycket av en besvikelse.

Också ganska kul, från den här tiden finns ju massor av nedtecknat material, dagböcker, brev, protokoll etc, så man har ganska mycket hårda fakta att gå på men som inte används. Medan i början av serien kunde historikerna sitta och spekulera och gissa hejvilt från ett par benrester och måla upp väldigt mycket detaljer. Känns som att när det börjar bli för mycket verklighet och inte upp till fantasin så blir det inte lika roligt att berätta.

Då kan jag rekommendera, med förbehåll, "Historien om Sverige" eller vad Herman Lindqvists bokserie heter, man får läsa den med en tunna salt eftersom Herman har viljan att berätta en historia, behöver man tumma på sanningen för att det ska vara spännande så väljer han i 9 av 10 av fallen detta. Hans bok om Gustav III är den absolut bästa i serien dessutom, med mycket snask om privatliv och gud vet vad.

Vår del i slavhandeln kunde man också berättat mer om, huvudstaden i Saint-Barthélemy heter fortfarande Gustavia (efter Gustav III) och jag såg nån rese-youtuber nångång som var på en bar i stan och där fanns det lite svenska flaggor och annat, mest i förbifarten. Varför vi skaffade ön, det var ju en politisk gåva till oss, men vi blev lite blåsta för vi trodde att vi skulle få haka på slavhandeln men på ön fanns inte ett skit att hämta annat än arbetskraft som vi bara sålde vidare. Ganska usla kolonisatörer haha.

Angående Gustav IV Adolf, kuriosa sådär, alla porträtt, statyer etc på honom är borttagna, men han döpte faktiskt om ett par mindre städer i Norrland efter sin fru: Vilhemina, Fredrika och Dorotea. Dessa har kvar namnen, det låg väl för långt bort för att kungamakten skulle lägga märke till att kungen satt lite avtryck. För övrigt så är hans liv efter kungatiden också spännande och mycket är oklart så det lämnar ett stort pussel att bygga, han stack utomlands, bytte namn, levde urfattig och så vidare.

Nåja, nytt avsnitt imorgon... och från 1800 till 1920-talet finns det fan ta mig fotografier, videoklipp, ljudinspelningar bevarade.. så om de måste vara mer detaljrika eller hänger sig åt att gissa får vi se. Men serien som överlag blev bara pannkaka tyvärr. Påkostat Game of Thrones med grumlig bildningspotential (inget att visa i skolor m.a.o) och massa kostymer. Säkert jättkeul att få spela in och göra, men den lanserades ju ändå som något slags historie-epos, en modern Kalevala över Sverige..
Men som det mesta med det här landet så blir guld förvandlat till bajs och man känner sig aldrig riktigt nöjd med någonting.
Människorna på Saint-Barthélemy är på något sätt stolta över den Svenska prägel vi han sätta där. Jag läste i förbifarten för inte länge sedan att de just döpt en gata i Gustavia efter en känd Svensk. Minns inte vem då jag bara sprang på det i ointresse.
Men jag tänkte ta upp allt klagande mot serien vilket jag inte riktar mot dig bara.
Först gnället på berättarkillen. Själv tycker jag han gör det bra med en behaglig röst. Att ens haka upp sig på detta är löjligt då det handlar om smak. Vissa hade nog föredragit Alexander Bard.
Sedan har vi urvalet av olika saker. Det är självklart att man inte hinner få med allt. Skulle man få med allt som varje individ tycker är intressant så skulle de fortfarande hålla på med stenåldern.
Programmet handlar om att väcka intresse och för mig vaknade ett intresse för just den första tiden efter istiden. Annars är det bara medeltiden som jag varit intresserad av.
Efter den tidiga medeltiden har programmet mest fungerat lite som en repetition och jag bävar för de sista avsnitten som känns helt ointressanta.
Folk som skriver i denna tråd har antagligen redan ett intresse för historia och detta program riktar sig inte till oss utan till de andra.
Jag kan tänka mig att tanken är att programmet kommer användas för att väcka barnens intresse för historia i skolundervisningen. Trots allt hade det väckt mitt intresse. Mitt nörderi för historia vaknade när min första hunds uppfödare pekade på en kyrka och berättade att där föddes Birger Jarl. Skolhistorian däremot hatade jag pga att lärarna inte fångade mitt intresse då det bara handlade om årtal.
Citera
2024-02-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Människorna på Saint-Barthélemy är på något sätt stolta över den Svenska prägel vi han sätta där. Jag läste i förbifarten för inte länge sedan att de just döpt en gata i Gustavia efter en känd Svensk. Minns inte vem då jag bara sprang på det i ointresse.
Men jag tänkte ta upp allt klagande mot serien vilket jag inte riktar mot dig bara.
Först gnället på berättarkillen. Själv tycker jag han gör det bra med en behaglig röst. Att ens haka upp sig på detta är löjligt då det handlar om smak. Vissa hade nog föredragit Alexander Bard.
Sedan har vi urvalet av olika saker. Det är självklart att man inte hinner få med allt. Skulle man få med allt som varje individ tycker är intressant så skulle de fortfarande hålla på med stenåldern.
Programmet handlar om att väcka intresse och för mig vaknade ett intresse för just den första tiden efter istiden. Annars är det bara medeltiden som jag varit intresserad av.
Efter den tidiga medeltiden har programmet mest fungerat lite som en repetition och jag bävar för de sista avsnitten som känns helt ointressanta.
Folk som skriver i denna tråd har antagligen redan ett intresse för historia och detta program riktar sig inte till oss utan till de andra.
Jag kan tänka mig att tanken är att programmet kommer användas för att väcka barnens intresse för historia i skolundervisningen. Trots allt hade det väckt mitt intresse. Mitt nörderi för historia vaknade när min första hunds uppfödare pekade på en kyrka och berättade att där föddes Birger Jarl. Skolhistorian däremot hatade jag pga att lärarna inte fångade mitt intresse då det bara handlade om årtal.

Jag måste medge att ditt inlägg fick mig att tänka till och ha en lite ödmjukare (och mindre förmiddags-grinig) inställning. Ja, det är klart programmet riktar sig till de som vill lära sig om vår historia och få en grund att stå på. Det är lätt att bli hemmablind och tänka att det måste vara på en nivå som folk som "redan kan" kan nöjas med. Vi som redan fått grunderna kan ju faktiskt förkovra oss via historikers böcker eller specialprogram osv. Klart det ska vara för att få yngre människor att förstå kontexten av det samhälle vi lever i idag och hur vägen dit varit.
Så ja, du har absolut rätt i det.

Gällande programledaren så undrar jag vem som egentligen skulle göra det bättre. Simon är väldigt nyfiken i sin attityd (eller vad man ska säga) och har något som manar på en att vilja tycka det är spännande fastän det i första avsnitten bara är vilda spekulationer baserat på ganska lite efterlämningar. Att han inte gör sig till tror jag stärker det intrycket. Har ändå sett honom på teve, i intervjuer etc där han faktiskt ger sken av hur han är som person och jag tycker det speglar sig rätt bra i denna serie. Att ha en genuint historieintresserad figur istället för en torr historiker eller en "skoj programledare" som inte bryr sig egentligen hade varit sämre. Tror han ändå faktiskt är rätt man för jobbet.

Det hade varit fantastiskt kul om den där gatan du skriver om var döpt efter typ Hedin eller Linné, men jag kan inte hitta vilken du kan tänka på på rak arm, kan väl sätta mig på google maps förstås.

Det är också lite kul att man kan ha så olika favoritepoker, ämnen. Jag tyckte de första avsnitten var mördande tråkiga, men det beror på att vikingatiden, järnåldern etc aldrig riktigt lockat mig, utan mitt historiaintresse kommer från 1700-tal och fram till idag. Så det piffiga med ett sånt mastodontprojekt gör ju att alla nördar får sin epok skildrad.
Citera
2024-02-03, 21:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Hur stort fiasko blev denna serien? Har liksom inte sett en sekund efter man såg att SVT hade blattar som de första svenskarna.

Det är SVT så de behöver inte tittarsiffror men måste blivit en besvikelse för dom också. Att inte många faktiskt kollade på skiten som förlöjligar förminskar svenska folket.
Citera
2024-02-04, 07:43
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griskotlett
Tycker Simon är väldigt obegaglig

Han spelar fortfarande sin roll från Exit, haha. Vår egen svenske Patrick Bateman.

Citat:
Ursprungligen postat av KristinaGyllen
Jag verkar ha missuppfattat, heter serien verkligen Historien om Sverige? Historien om Stockholm hade väl varit mer rimlig?

Ja det märks att det är stockholmsskolan som står för produktionen. Det är så genomskinligt hur "de" fungerar och arbetar. När det är stormaktstiden är det bara vinter och kallt och jävligt rusk till väder som visas på filmen. Sen blir det frihetstid och då är det soliga dagar i Stockholm som tittarna får se. Sen kom det en scen från Göteborg och då var det regn och rusk igen, haha. Vädret sitter djupt hos svensken och producenterna vet vilka knappar de ska trycka på och när de ska tryckas.

Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Alla tittare med hjärtat till vänster fick sig av SVT bekräftat att Linné var rasbiolog och att den svenska, västindiska kollonin S:t Barth stod för "...fruktansvärda övergrepp", lr vad sade Sir Attenborough-viskande speaker-rösten engagerat upprörde Simon..?

Reagerade också på det. Dessa "PK-disclaimers" som de måste trycka in absolut först i början, gärna tillsammans med lite stilla bilder och dyster musik, sen 5 minuter senare är allt OK och vi får lov att vara stolta över Linne igen, givetvis med glad och upplyftande stråkmusik.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hur stort fiasko blev denna serien? Har liksom inte sett en sekund efter man såg att SVT hade blattar som de första svenskarna.

Det är SVT så de behöver inte tittarsiffror men måste blivit en besvikelse för dom också. Att inte många faktiskt kollade på skiten som förlöjligar förminskar svenska folket.

Tycker serien blev mycket bättre efter 1500-talet. Kostymerna och statisterna/skådespelarna är riktigt bra. SVT försöker ju lyfta fram folket, dvs bönderna/arbetarna så mycket som möjligt, och kvinnor försöker man lyfta fram hela tiden i enighet med tidsandan. Med tanke på hur illa programmet kunde ha varit*, så får det ändå anses bra TV i min mening.

*Tänker på situationen i Storbritannien där negrer, araber och indier trycks in i historiska draman och t.o.m. s.k. vetenskapsprogram bara för att...
Citera
2024-02-04, 21:31
Medlem
Crapmagics avatar
Tråkigaste avsnittet hittills, massa självklarheter görs till något uppseendeväckande

Minja Hjort, kåtaste experten hittills i rutan

Låt oss med fördel skjuta av en nutida arbetare, kvinnans brösträtt upptar ganska jävla stor
programtid

Vem är idioten som lägger ljudeffekten på stumbfilm!!! ge mig stumfilm och enbart berättaröst!
Senast redigerad av Crapmagic 2024-02-04 kl. 22:30.
Citera
2024-02-05, 00:40
Medlem
FuckSwedens avatar
Sista avsnittet blir kul. Det ska ju handla om tiden fram till idag.

Tänk er att de gör en djupdykning i vår tids regeringar. Vilka blir det som spelar våra mest kända politiker? Någon motsvarighet till typ Märta Stenevi eller Göran Persson lär ju inte gå att få tag på.
Senast redigerad av FuckSweden 2024-02-05 kl. 01:04.
Citera
2024-02-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden

Tänk er att de gör en djupdykning i vår tids regeringar. Vilka blir det som spelar våra mest kända politiker? Någon motsvarighet till typ Märta Stenevi eller Göran Persson lär ju inte gå att få tag på.

Edward Blom kan spela GP.
Citera
2024-02-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden

Lite kan vi ana vad sista avsnittet kommer handla om när Simon J Berger spände ögon och sa med allvarlig ton "men alla var inte önskvärda i folkhemmet".
Citera
2024-02-05, 13:06
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Men och det med ett stort MEN "Vi på (S)VT har lyckats med den största fake historiebeskrivningen som vi någonsin lanserat. MEN tur att vi inte är anställda på ett bolag som ska beskriva verklighetens historia.
Citera
2024-02-05, 15:15
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Lite kan vi ana vad sista avsnittet kommer handla om när Simon J Berger spände ögon och sa med allvarlig ton "men alla var inte önskvärda i folkhemmet".
Sant. Det har ju pratats friskt om rasism och nationalism samt slavar...

Simon förresten, självklart valde SVT en programledare med tillrättalagda åsikter. Han fick nog ståkuk ifall han gjorde ett inslag om sin största idol Greta.
Senast redigerad av FuckSweden 2024-02-05 kl. 15:19.
Citera
2024-02-06, 10:06
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Ja, jag tror att det kommer att handla om kommunisterna.

För som alla vet så blev de ju inspärrade i ett koncentrationsläger uppe vid fjällen, var de tvingades slita hårt från morgon till kväll, medans deras fångvaktare smorde kråset med varma hjortron på renstek och mandelpotatis.

Eller ... ja, nu förstår jag ju.
Det är därför de aldrig pratade så mycket om Finland i programmet, så mycket som man hade kunnat förvänta sig alltså.
Nu kommer de alltså äntligen att förklara varför.

Olof Palme förklarade redan då, på sin tid, hur det i själva verket stod till med finnarna.
Finnen var till viss del fortfarande "Barbar," tydligen förklarade Oof Palme.
Men, med rätt vägledning och en fast faderlig hand, kan den lära sig hur man beter sig i ett civiliserat samhälle ändå.

Jadå, jodå, så skrev faktiskt Olof Palme.
Det är det inte många som tänker på idag, men det fanns en tid då herr Olof Palme levde och roade sig med att skriva nedsättande om det finska broderfolket.

För att inte tala om greve Hamilton, som prisade den glädje det innebar att fritt kunna stjäla från utvalda finnars ägodelar.
Grevinnan Aminoff såg det tydligen som en av sitt livs främsta höjdpunkter och glädjeämnen, att för en gångs skulle få lov att slänga all "tråkig moral" över ända och bara gå "All In" och roffa för sig av finnarnas surt förvärvade bohag.

Ja, så kunde det gå till.
Citera
2024-02-06, 22:30
Medlem
Det var iofs ganska många grupper som inte passade in i folkhemsbygget..

samerna, kommunisterna, de sinnessjuka, de handikappade, romerna.. är ganska många grupper ändå som farit illa rent historiskt. Är väl väl dokumenterat vid det här laget men det tillhör absolut vår gemensamma historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in