2024-01-28, 23:31
Medlem
Crapmagics avatar
Gustav Gustav Gustav! (Döden, döden, döden)

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Tydligen har man bestämt sig för att man endast ytligt ska beröra de verkligt avgörande händelserna. Programmet håller på i en timme, men ändå känns det som om nästan allt är utfyllnad.

Mordet på Gustav III, Gustav III:s ryska krig, Gustav IV m.m. nämndes bara i förbigående. Fokus låg helt på Linnés rasbiologi, horor, negrer och judar. De ämnena tog upp större delen av programmet.

Gustav III:s bisarra kärleksliv och hovstallmästare Muncks inblandning i detsamma kunde varit intressant, men det berördes inte alls.
Men du fick en repetition rörande könssjukdomar från Duringer, och att man fortfarande tror på humor(ral)patologi samt vidare i eftersnack har en hör och häpna kvinna! intresserat sig för andra kvinnor genom drottningarna och kritiserar programmet för att drottningarna har decimerats till en bi-roll i historien

Lovisa Ulrika var färgstark, visste du det?
Senast redigerad av Crapmagic 2024-01-28 kl. 23:34.
Citera
2024-01-29, 06:05
Medlem
Moramannens avatar
Har inte följt serien, men uppseendeväckande att de i senaste avsnittet först hintar om de politiska omvälvningarna i världen på 1700-talet och hur de påverkade Sverige, men sedan undviker ämnet helt. Axel von Fersen är med i öppningsscenen, men inte ett ord om amerikanska och franska revolutionen eller Napoleonkrigen, inte ens von Fersens roll. Kastas bara in i slutsekunderna att Sverige förlorade Finland. Hur kan de kalla detta folkbildning? Ett kostymdrama med mer fokus på kostymer än drama.
Citera
2024-01-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ulla Winbladh och Bellman var tydligen viktigare.
+1
Inkl hennes flytt till Norrköping i hopp om att komma undan ryktesspridning vilket verkar redan då , utan FBs kändisskvaller vara svårt.

Svenskarnas inblandning i slavhandeln fortsatte genom att både exportera saltad sill till Kariben och sedan köpa en fransk ö (av okänd fransk härskare)....oklart om svenskarna gillade billig bomull, socker och rom.

Bra Statstelevisionen tog upp var tryckfrihetsförordningen kom ifrån åtminstone. Lite obekvämt med regel att ignorera allt som hände i Finland där dock.
Sveriges åttonde världsminne enligt UNESCO i fjol. Emanuel Swedenborg hann före.
Senast redigerad av OnlyHans 2024-01-29 kl. 10:32. Anledning: Fungerande länk
Citera
2024-01-29, 11:41
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Alla tittare med hjärtat till vänster fick sig av SVT bekräftat att Linné var rasbiolog och att den svenska, västindiska kollonin S:t Barth stod för "...fruktansvärda övergrepp", lr vad sade Sir Attenborough-viskande speaker-rösten engagerat upprörde Simon..?

Ett platt avsnitt, där C-M Bellman mjölkades i upprepade scener där han gång på gång fick låtsas dricka ur samma vinglas vid sitt bord på krogen. Detta samtidigt som nyckelhändelser i såväl Sverige som därute i Riktiga Världen (Amerikanka Självständigheten och Konstitutionen, Franska Revolutionen) helt förbigicks med total tystnad (!).

Herr Axxel von Färsen var bildskönt castad som vore han utvik i Starlet, med hår-man som påklädaren fick lyfta många ggr över kragkanten. Som i scenen med Bellman, skön kamera-reprisering.

Bakgrunden, till Adelsmannens ogina finale terrible var däremot skissaktigt lös i teckningen.

På trösken till 20:e århundradet: Preview till nästa avsnitt visade många Röda Fanor och en monokrom filmsekvens av 1910-talets demo. Då kommer Revolutionen stå för dörr'n och S A P kommer gjuta reformolja. Folkbildning de luxe, pre Saltsjöbaden. Vi kommer till avsnittet själva duka buffet med barkbröd, kaffesurr, snittar och välkylt bubbel.
Citera
2024-01-31, 03:12
Bannlyst
Jag har inte sett serien men då fattar jag att det är historieförfalskning och rent skräp. Ondskan ligger i att vi finansierar detta själva.
Citera
2024-01-31, 03:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MinglaC
En eloge till "speaker-rösten" som brummar på så spermamjölkigt bögigt fint.
Media ska omdana männens patriarkala sätt att prata, det ska vara modernt och inne att prata som på det där speciella bögbrummiga sättet.
Kan en göra det med klädmode och inredning så kan en göra det med röster.
Och jo, det här är topic, TV är media och media påverkar med alla medel som media kan. Alla program produceras enligt tidens agenda, tex antikrundan och "vem bor här" har kontrollanter eller räknare som ser till att alla representeras.
Det typiskt patriarkala mannen ska bli omodern i sin rena uppenbarelse, vet ni tex att modet som ni ser i modetidningar sattes för 4-5 år sedan, det är därför vissa vet vad som kommer att bli modernt.

Simon Berger väl? Han har en kvinna iallafall. Men visst jag hade nog föredragit en helt annan TV-serie (kollar på SVT Play nu) med Hans Vilius eller Bo Eriksson som röst. Det hade varit långt tyngre och svenskar hade kunna ha sträckt på sig lite mer.
Citera
2024-01-31, 04:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Jag har inte sett serien men då fattar jag att det är historieförfalskning och rent skräp. Ondskan ligger i att vi finansierar detta själva.

Jo så det är självfinansierat folkmord. Men det är SVT. Vem ser liksom på skiten numera? Bara man zappar förbi är det en sameidentifierad idiot som spyr galla över Sverige. Jag identiierar mig som same. Samer som är fucking lika som de svarta invandrare till vårt land. Eller så är det norskt naturprogram fastän FAN det är svensk TV. Men så det är. Vi är under attack av tom vår egen statsmedia som vi ger vad vi tjänar till.

Varenda en som beslutade om att sådan här historieförfalskning skulle ens få sändas var säkert dock etnisk svensk. De hatar sig själva mer eller mindre.
Senast redigerad av Zaedrews 2024-01-31 kl. 04:37.
Citera
2024-01-31, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Simon Berger väl? Han har en kvinna iallafall. Men visst jag hade nog föredragit en helt annan TV-serie (kollar på SVT Play nu) med Hans Vilius eller Bo Eriksson som röst. Det hade varit långt tyngre och svenskar hade kunna ha sträckt på sig lite mer.
Ja SB lever heterosexuellt men när han brummar på med spermamjölkig röst så ses han som oerhört inne och modig. Han får hög status hos de som har makt att bestämma vilka som ska få stoltsera som aktade kändisar. De artister och skådisar som tidigt promotade bögar lyftes till skyarna och har status än i dag.
Citera
2024-01-31, 12:12
Avslutad
Tycker Simon är väldigt obegaglig
Citera
2024-02-01, 15:37
Medlem
Jag verkar ha missuppfattat, heter serien verkligen Historien om Sverige? Historien om Stockholm hade väl varit mer rimlig?
Herregud, HUR i HELVETE kunde Ulla Winblad ta så jävla mycket plats? Om det är någon kvinna som borde lyfts fram så är det väl ändå Kristina Gyllenstjärna???
Citera
2024-02-01, 15:52
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristinaGyllen
Jag verkar ha missuppfattat, heter serien verkligen Historien om Sverige? Historien om Stockholm hade väl varit mer rimlig?
Herregud, HUR i HELVETE kunde Ulla Winblad ta så jävla mycket plats? Om det är någon kvinna som borde lyfts fram så är det väl ändå Kristina Gyllenstjärna???
Under de första avsnitten var det t.o.m. Historien om Danmark. Scen för scen kopierades från den danska upplagan. Enda skillnaden var att de som vandrade in i Sverige var mörkhyade. De vita stannade kvar i Danmark.
Citera
2024-02-03, 10:32
Medlem
Jag såg fram emot senaste avsnittet, som ung var 1700talets Sverige ett stort specialintresse för mig och jag hoppades på en slags "bot"görning angående Gustav III:s son Gustav IV Adolf, en person som det fram till 1900talet varit officiell politik att inte minnas (för att citera Herman Lindqvist) i år kom en biografi över honom av Mats Wickman som jag tänkt läsa. Inte för att han gjorde särskilt mycket, försökte "bara" starta krig mot Napoleon, elda upp typ halva Stockholm för att allt påminde om mordet på sin pappa, men också att han blev avsatt i en relativt odramatisk kupp och efter honom började man frånta kungen makten som Gustav III återinförde (det nämns bara i förbifarten). Sverige startade krig mot Ryssland på helt galna grunder och det var grunden till att konspirationerna mot honom tog fart och sedan ledde till mordet på operan. Det hade man kunnat gå djupare på, är trots allt ändå en väldigt stor del i vår historieskrivning. En kung blir skjuten. Eller att Gustav III försökte smuggla ut franska kungafamiljen å hade flera långtgångna planer som alla rann ut i sanden. Det känns väldigt framhastat.
Visst, jag förstår ju att de måste sålla en del men eftersom de valt - tyvärr - att fokusera stenhårt på kungen och vanligt folk bara nämns i samband med att det är krig eller pest, så var det senaste avsnittet mycket av en besvikelse.

Också ganska kul, från den här tiden finns ju massor av nedtecknat material, dagböcker, brev, protokoll etc, så man har ganska mycket hårda fakta att gå på men som inte används. Medan i början av serien kunde historikerna sitta och spekulera och gissa hejvilt från ett par benrester och måla upp väldigt mycket detaljer. Känns som att när det börjar bli för mycket verklighet och inte upp till fantasin så blir det inte lika roligt att berätta.

Då kan jag rekommendera, med förbehåll, "Historien om Sverige" eller vad Herman Lindqvists bokserie heter, man får läsa den med en tunna salt eftersom Herman har viljan att berätta en historia, behöver man tumma på sanningen för att det ska vara spännande så väljer han i 9 av 10 av fallen detta. Hans bok om Gustav III är den absolut bästa i serien dessutom, med mycket snask om privatliv och gud vet vad.

Vår del i slavhandeln kunde man också berättat mer om, huvudstaden i Saint-Barthélemy heter fortfarande Gustavia (efter Gustav III) och jag såg nån rese-youtuber nångång som var på en bar i stan och där fanns det lite svenska flaggor och annat, mest i förbifarten. Varför vi skaffade ön, det var ju en politisk gåva till oss, men vi blev lite blåsta för vi trodde att vi skulle få haka på slavhandeln men på ön fanns inte ett skit att hämta annat än arbetskraft som vi bara sålde vidare. Ganska usla kolonisatörer haha.

Angående Gustav IV Adolf, kuriosa sådär, alla porträtt, statyer etc på honom är borttagna, men han döpte faktiskt om ett par mindre städer i Norrland efter sin fru: Vilhemina, Fredrika och Dorotea. Dessa har kvar namnen, det låg väl för långt bort för att kungamakten skulle lägga märke till att kungen satt lite avtryck. För övrigt så är hans liv efter kungatiden också spännande och mycket är oklart så det lämnar ett stort pussel att bygga, han stack utomlands, bytte namn, levde urfattig och så vidare.

Nåja, nytt avsnitt imorgon... och från 1800 till 1920-talet finns det fan ta mig fotografier, videoklipp, ljudinspelningar bevarade.. så om de måste vara mer detaljrika eller hänger sig åt att gissa får vi se. Men serien som överlag blev bara pannkaka tyvärr. Påkostat Game of Thrones med grumlig bildningspotential (inget att visa i skolor m.a.o) och massa kostymer. Säkert jättkeul att få spela in och göra, men den lanserades ju ändå som något slags historie-epos, en modern Kalevala över Sverige..
Men som det mesta med det här landet så blir guld förvandlat till bajs och man känner sig aldrig riktigt nöjd med någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in