Citat:
Ursprungligen postat av
Skroll57
Jag har två funderingar som jag undrar om någon vet (har inte lyckats hitta svaret i tråden).
1. Vet någon om det finns någon insamling till Z? Jag tror vi är många som gärna skulle vilja bidra till henne, hon har blivit så sviken av vuxenvärlden att man åtminstone vill kunna göra något för hennes framtid.
2. Finns det beskrivet någonstans hur föräldrarna reagerade under rättegången? Jag tänker på tex när läkarna berättar om hur svårt sjuk hon var och hur mycket som krävts för att rädda hennes liv, där de själva är märkbart berörda. Eller under barnförhören med henne. Skulle vilja veta om det fanns någon som helst reaktion från deras sida (även om jag kan gissa mig till svaret).
Hon lär få ett kraftigt skadestånd, de yrka på 2,6 miljoner i slutpläderingen. Det är bla i linje med försäkringsbolagens tariffer för liknande invaliditets %.
Föräldrarna har inte tillstått något ansvar alls kring Z tillstånd över huvudtaget, tvärtom har de förnekat, förminskat och ljugit om skadornas uppkomst och undernäring.
Vid något tillfälle under rättegången när Z prata via videoinspelning såg de ner i bordet och in i väggen.
De är emotionellt avtrubbade och djupt empatistörda båda två.
Fängelsestraffen kommer inte ha någon effekt på dessa men skyddar barnen över en tid.
Det enda de är ledsna över och ångrar är förmodligen att de körde Z till akuten och därmed åkte fast.