2024-02-04, 20:37
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso
Var finns förhören med syskonen? Hittar dom ej på prime crime?

Antar att förhör med Z inte kommer släppas för allmänheten?

Du kan ladda ner förhören med flickan och syskonen här. https://gofile.io/d/Ua2BIa
Citera
2024-02-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Du kan ladda ner förhören med flickan och syskonen här. https://gofile.io/d/Ua2BIa

Tack

Jag syftade dock på rättegångens ljudupptagningar. Antar att de inte släpper just syskonens och Zoeys.
Citera
2024-02-04, 21:07
Medlem
Jag har två funderingar som jag undrar om någon vet (har inte lyckats hitta svaret i tråden).
1. Vet någon om det finns någon insamling till Z? Jag tror vi är många som gärna skulle vilja bidra till henne, hon har blivit så sviken av vuxenvärlden att man åtminstone vill kunna göra något för hennes framtid.
2. Finns det beskrivet någonstans hur föräldrarna reagerade under rättegången? Jag tänker på tex när läkarna berättar om hur svårt sjuk hon var och hur mycket som krävts för att rädda hennes liv, där de själva är märkbart berörda. Eller under barnförhören med henne. Skulle vilja veta om det fanns någon som helst reaktion från deras sida (även om jag kan gissa mig till svaret).
Citera
2024-02-04, 21:12
Medlem
Jag har nu lyssnat klart på rättegången. Först av allt: Vilka hjältar alla på sjukhuset har varit. De har gett henne möjlighet till ett liv trots all ondska hon genomlidit.
Nu kommer mina funderingar kring Skånes änglar. Vad sjutton menar dem? Min teori är att E ljuger för att skydda mamman och R började också ljuga men jag tror han vek sig lite under förhörets gång. Jag gillar åklagaren och tyckte hon var väldigt bra under dessa förhör. Den enda jag tror talar sanning av dem är M. Har de inte förstått att flickan kunde ha varit död nu. Varför säger de att de sett henne dagarna innan hon åkte in till sjukhuset och märkte inget konstigt?
Citera
2024-02-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skroll57
Jag har två funderingar som jag undrar om någon vet (har inte lyckats hitta svaret i tråden).
1. Vet någon om det finns någon insamling till Z? Jag tror vi är många som gärna skulle vilja bidra till henne, hon har blivit så sviken av vuxenvärlden att man åtminstone vill kunna göra något för hennes framtid.
2. Finns det beskrivet någonstans hur föräldrarna reagerade under rättegången? Jag tänker på tex när läkarna berättar om hur svårt sjuk hon var och hur mycket som krävts för att rädda hennes liv, där de själva är märkbart berörda. Eller under barnförhören med henne. Skulle vilja veta om det fanns någon som helst reaktion från deras sida (även om jag kan gissa mig till svaret).

Hon lär få ett kraftigt skadestånd, de yrka på 2,6 miljoner i slutpläderingen. Det är bla i linje med försäkringsbolagens tariffer för liknande invaliditets %.

Föräldrarna har inte tillstått något ansvar alls kring Z tillstånd över huvudtaget, tvärtom har de förnekat, förminskat och ljugit om skadornas uppkomst och undernäring.

Vid något tillfälle under rättegången när Z prata via videoinspelning såg de ner i bordet och in i väggen.

De är emotionellt avtrubbade och djupt empatistörda båda två.

Fängelsestraffen kommer inte ha någon effekt på dessa men skyddar barnen över en tid.

Det enda de är ledsna över och ångrar är förmodligen att de körde Z till akuten och därmed åkte fast.
Senast redigerad av viperstyle 2024-02-04 kl. 21:37.
Citera
2024-02-04, 21:33
Medlem
Har snart lyssnat klart på ljudupptagningarna från rättegången. Den systern till åtalade mamman, som även hon tvingats dricka ättika i barndomen, hon vittnar inte på dessa ljudupptagningar?
Citera
2024-02-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Väldigt nyttigt för allmänheten att få följa rättegången nu och höra hur manipulativt dessa två ulvar i fårakläder systematiskt drivit med hela systemet BVC, SOC, Skola, Tandvård, LSS etc. Tillika hur slappt sammhällsansvaret de facto är i de olika instanserna.

Tyvärr är resultatet flera års brutalt våld och lidande för ett stackars litet försvarslöst barn.

Hur många fler barn är offer för systemet i natt?

Håller med, hoppas många kan lära av detta. Tycker särskilt skolan har brustit grovt. Hur fan kunde det dröja så länge med åtgärder och möten. Hade varit mindre risk om skolan inte utvecklats till den kundskola och ”elev och föräldrar vet bäst” stil som finns idag.
Citera
2024-02-04, 22:28
Medlem
Attityds avatar
från rättegången;

Narkossjuksköterska på barnakuten;
Vi fick borra in i benet för att ge livsuppehållande mediciner. Annars skulle vi tappa henne.
Vi borrade, gav vätskebonus. Hon började gny lite. Vi fortsatte värma henne. Vi satte in varm vätska i henne.
Jag började titta över henne hur hon ser ut. Hon var i dåligt skick, och hon hade skador som inte hade skett nu, skador som såg gamla ut. Hon hade dåliga tänder, ingrott hår, märken över kroppen.
Det bestäms att att hon ska till Biva.
Hon sade; jag är törstig, jag är törstig. inget att hon frågade efter mamma eller pappa som är vanligt hos barn.
Det planeras att hon ska sövas för att hon ska få luft, för hon vara nära att dö, så hon kunde få slang i halsen, att hon kan andas.
Jag höll henne i handen, och då såg jag hennes ena fot som var helt blå, då sade jag till min kollega, titta på foten, hon har ju varit bunden.
Det var cigarettmärken över hela kroppen.
Vi bestämde att polisen skulle kontaktas.
Det var uppenbart att detta var medvetet gjort, därför skulle polisen kontaktas.
Pappan hade fina kläder men flickan hade smutsiga kläder som var kissiga. Hon luktade urin.
Hon var väldigt nära att avlida.
Hudfärgen var blå-grå-lila, andades inte själv, kroppen höll på stänga ner, hon visade ingen reaktion,
I det här fallet skulle det varit regel att ringa ambulans.

st läkare på barnkliniken;
jag tittade på andning, hjärta, lungor, hela kroppen.
Hon hade få andetag per minut. Redan då insåg vi att hon var väldigt sjuk.
Vi fick inte in en nål för att hon var så kall. vi larmade, och så kommer det många människor och hjälper oss.
Skicket på Z är att hon hade blåaktig färg på fingrar, som brukar vara väldigt dålig cirkulation.
Jag reagerade på att hon hade långa naglar, och smutsiga. Biva personal kom väldigt fort och tog över.
Kontakt med pappan var i akutrummet. Han satt på en stol med en mobiltelefon.
Sedan åkte Pappan och jag hissen upp till Biva.
Jag frågade hur det var. Han sade att han var trött och hade varit uppe tidigt
Jag funderade över det svaret, eftersom vi hade borrat.
Det vanliga är att ett väldigt sjukt barn kommer in med ambulans, eller att en förälder springer in. inte att dom kommer väldigt lugnt in.
Pappan säger att han ringt till sjukhuset och att dom är på väg.
Den informationen har jag inte fått

Undersköterska på barniva;
Vi har inte fått jättemycket rapport på morgonen. Jag ser dåliga värden ,apparater tjuter.
Jag sköter övervakning, omhändertagande, hämtar prover. Ser en mager flicka som ser ut som hon är död. Det var blod för de hade försökt sticka henne. Hon såg inte levande ut.
Jag försökte få tempen men det gick inte för att hon var så kall.
Hon hade en sträv hud. På ena skinkan hade hon ett sår som såg ut att någon hade skurit henne. Vi plåstrade om det, men det blödde igenom hela tiden.
Vi tvättade henne. Hon stank och blödde från underlivet. Det var både inifrån och på yttre blygdläppar.
Vi skulle sätta kateter. Stickande obehaglig doft trots att vi hade munskydd.
Märken på händer och fötter. Såg ut som att någon hade bundit henne.
Man försöker vara professionell men det tar på en som människa.
Pappan är på Biva och sitter och smsar, känns oberörd, likgiltig, och säger att mamman har ingen telefon. Pappa vill ta foto. Jag säger att vi tar inte några foton, flickan ligger naken.
Han säger att flickan lever i sin egen bubbla och har förståndshandikapp. Hans sinnestillstånd när han berättar detta är att han är oberörd.
Hennes kläder var pojk kalsonger, ett par jogginbyxor. Storleken var för små
Citera
2024-02-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hon lär få ett kraftigt skadestånd, de yrka på 2,6 miljoner i slutpläderingen. Det är bla i linje med försäkringsbolagens tariffer för liknande invaliditets %.

Föräldrarna har inte tillstått något ansvar alls kring Z tillstånd över huvudtaget, tvärtom har de förnekat, förminskat och ljugit om skadornas uppkomst och undernäring.

Vid något tillfälle under rättegången när Z prata via videoinspelning såg de ner i bordet och in i väggen.

De är emotionellt avtrubbade och djupt empatistörda båda två.

Fängelsestraffen kommer inte ha någon effekt på dessa men skyddar barnen över en tid.

Det enda de är ledsna över och ångrar är förmodligen att de körde Z till akuten och därmed åkte fast.

Skönt!!! Men hur funkar det då, kommer det betalas ut av staten? För tvivlar väl på att föräldrarna har sådana medel? Har dålig koll på det där.

Jo tack, gravt empatistörda och uppenbarligen sadister. Det förbryllar mig ändå att de inte ens kan fejka, fejka oro för dottern på sjukhuset eller fejka känslor under rättegången. Jag förstår att en domare inte dömer utifrån deras uppträdande men det säger ju sig själv att deras utsaga som tar NOLL i ansvar, inte ens i det minsta minsta, blir otroligt motsägelsefull när de inte blir berörda av det som tas upp. Ens eget hjärta går ju sönder av att lyssna och då är det ändå deras barn.
Citera
2024-02-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Håller med, hoppas många kan lära av detta. Tycker särskilt skolan har brustit grovt. Hur fan kunde det dröja så länge med åtgärder och möten. Hade varit mindre risk om skolan inte utvecklats till den kundskola och ”elev och föräldrar vet bäst” stil som finns idag.

eSLÖv är kanske namnet på dröjsmålet.

Skolan absolut men även BVC bör reformeras till obligatoriskt med facit i hand. Sen verkar Soc jobba på ackord, värt att fundera över till nästa val.
Citera
2024-02-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skroll57
Skönt!!! Men hur funkar det då, kommer det betalas ut av staten? För tvivlar väl på att föräldrarna har sådana medel? Har dålig koll på det där.

Jo tack, gravt empatistörda och uppenbarligen sadister. Det förbryllar mig ändå att de inte ens kan fejka, fejka oro för dottern på sjukhuset eller fejka känslor under rättegången. Jag förstår att en domare inte dömer utifrån deras uppträdande men det säger ju sig själv att deras utsaga som tar NOLL i ansvar, inte ens i det minsta minsta, blir otroligt motsägelsefull när de inte blir berörda av det som tas upp. Ens eget hjärta går ju sönder av att lyssna och då är det ändå deras barn.

Ja den totala känslokylan säger en hel del om vilken bottennivå dessa individer befinner sig på.
De har uppenbara anknytningsproblem och har avhumaniserat flickan över lång tid till att bli ett (hat)objekt.

”Kronofogden ser till att du får ditt skadestånd om gärningspersonen har möjlighet att betala. I annat fall redovisar Kronofogden att gärningspersonen saknar betalningsförmåga, det vill säga inte har några pengar att betala skadeståndet. Om du inte får någon ersättning via Kronofogden kan du ansöka om brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten senast tre år från att domen inte längre kan överklagas.”

Mer info:

https://www.brottsoffermyndigheten.se/sok-ersattning/skadestand/
Citera
2024-02-04, 23:59
Medlem
Hade velat ha ytterligare förhör med föräldrarna efter alla dessa vittnen.
- vad är din kommentar Daniel/ Jasmine på vad vittnena säger om Zoey?

” det är inte så illa som det låter ”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in