2024-02-04, 20:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
En Carl Gustaf 84 mm granatgevär Bör kunna göra slarvsylta av en sådär.
Naturligtvis. Det är ett av världens bästa pv-vapen. Jag har en nära vän som träffats av bakblåset, haha.
Citera
2024-02-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Samma gäller för ryssland ”för i helvete”
Det är bättre att du bekymrar dig över ukraina.
Vem bryr sig om rysslands problem.
Citera
2024-02-04, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland tillför 1500 nya soldater varje dag till fronten så ukraina får ligga i bättre.

Är det ökande eller försämrande kvalitet på de "soldater" ryssarna tillför/rekryterar dagligdags?
Citera
2024-02-04, 21:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
En Carl Gustaf 84 mm granatgevär Bör kunna göra slarvsylta av en sådär.
Med tanke på att det ursprungliga granatgeväret är av 1948 års modell, så var det nog sådana vagnar det konstruerade för.
Å andra sidan så bör vagnchefen (om han nu har något i bollen) snarare uppträda som en ikv.
Citera
2024-02-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Samma gäller för ryssland ”för i helvete”
Ja, det har vart det sedan ett halvår in i kriget - åtminstone om man får tro Paasikivi (Sverige tidigare propagandapapegoja från MUST). Trist med begåvningsnivån och förmågan att filtrera/tolka åtminstone en liten del av all skit i propagandan alltså.

Har du läst något om eller känner du till något om hur mycket respektive sida skjuter i form av artillerigranater alt. robotar/större drönare/missiler etc?
Återgå till dessa källor om dessa förhållanden mellan dessa antal och så kan vi ta det i dm sedan.
Citera
2024-02-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja, det har vart det sedan ett halvår in i kriget - åtminstone om man får tro Paasikivi (Sverige tidigare propagandapapegoja från MUST). Trist med begåvningsnivån och förmågan att filtrera/tolka åtminstone en liten del av all skit i propagandan alltså.

Har du läst något om eller känner du till något om hur mycket respektive sida skjuter i form av artillerigranater alt. robotar/större drönare/missiler etc?
Återgå till dessa källor om dessa förhållanden mellan dessa antal och så kan vi ta det i dm sedan.

Att båda sidors beskjutning minskar i antal? Men att Ukraina slår ut mer infrastruktur än ryzzarna.
Citera
2024-02-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nej ukraina är inte samma "sketland" som ryssland. Då tar vi det igen Ryssland är en fullblodsdiktatur som mördar alla som står ivägen för Kreml.. Dom våldtar plundrar och olagligt överfaller en annan oberoende stat. Vi har all skyldighet att hjälpa den staten enligt folkrätten. Att du vill blunda för övergrepp våldtäkter och anfallskrig får du stå för.
Käns bra att det högsta subjektiva i mitt inlägg var det enda du kunde kommentera
Men jag förstår dig. Ryssen är allt annat ön en demokrati - giftmördar politiska motståndare etc. Men Ukraina ligger inte lågt efter tycker jag.

Återkom gärna med ett instämmande i det övriga jag skrev. Att Ukraina är inte ett skit och har inte en chans utan stöd från Väst. Kriget är slut på 2 veckor utan det stödet. Endast gerillakrigföring av enskilda individer blir då krigsformen tror jag, om något.
Citera
2024-02-04, 21:10
Medlem
Ingen har väl påstått att Ukraina klarar sig utan stöd från väst. Men det råkar vara så att de FÅR stöd från väst.
Citera
2024-02-04, 21:10
Medlem
Citat:

1. Paasikivi är lärare på Försvarshögskolan
2. Hur mycket resp sida skjuter är oväsentligt, det väsentliga är vad de träffar. Alla verifierbara uppgifter pekar på att Ukraina slår ut drygt 3 ggr mer än vad Ryssland gör. Viss materiel upp till 10 ggr mer. Detta för att de har tillgång till bättre precisionsvapen, bättre underrättelser och bättre taktik samt värderar sina soldater högre.
3. Hittills har du bara upprepat kremllögner. Har du verkligen inget bättre att komma med?
Senast redigerad av Koll99 2024-02-04 kl. 22:01.
Citera
2024-02-04, 21:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Käns bra att det högsta subjektiva i mitt inlägg var det enda du kunde kommentera
Men jag förstår dig. Ryssen är allt annat ön en demokrati - giftmördar politiska motståndare etc. Men Ukraina ligger inte lågt efter tycker jag.

Återkom gärna med ett instämmande i det övriga jag skrev. Att Ukraina är inte ett skit och har inte en chans utan stöd från Väst. Kriget är slut på 2 veckor utan det stödet. Endast gerillakrigföring av enskilda individer blir då krigsformen tror jag, om något.

Det är inget nytt. Det tog 10år innan vietnam kickade ut Supermakten USA. Ukraina har mer djävlar anama än vietnameserna hade ja om man nu inte tror att Ukraina är Usas marionetter.
Citera
2024-02-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är inget nytt. Det tog 10år innan vietnam kickade ut Supermakten USA. Ukraina har mer djävlar anama än vietnameserna hade ja om man nu inte tror att Ukraina är Usas marionetter.

Nu blir väl detta oT men USA blev inte utjickat ur vietnamn, hemmaopinionen mot kriget blev för starkt och det hade blivit politiskt självmord att fortsätta.
Frågan är väl om set enbart är en dån händelse som kan få slut på Putins vansinnigjeter också.
Tyvärr ser jag inte sett Ukraina kan driva ut Ryssland, det krävs snarare en krash i Ryssland för att det skall hända.
Möjligen kan någon avbryta kriget om Putin avlider, men själv har han för mycket att förlora så han lär driva detta så länge han lever eller har makten.
Citera
2024-02-04, 21:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är ju för helvete på nyheterna och media var och varannan dag om ukrainas kris med vapen och ekonomi.

Men så bättre för dig.
Massor av länkar att länka till.

Jag hittar inget, för du ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in