2024-02-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som att det förskjuts mer och mer mot ett drönarkrig, och där har ukraina övertaget. Undrar vilken betydelse amerikanskt krigsmateriel har. Långräckviddiga saker som himars och Patriot är nog det viktigaste. Sen håller ju Ukraina på att bygga upp drönarkapacitet för fullt. där ligger dom ju milsvitt före USA i dag med den erfarenhet dom har. Undra om vi inte ska stötta hårdare just drönarkapacitet. Har inte EU sen länge gått om US i form as stöd både militärt och civilt. Känns som USA tappar betydelse mer också mer. Tyskland har ju tagit upp ledarfacklan sen ett halvår i alla fall.
För Ukraina försöker de på alla möjliga sätt, att få till någon sorts vapenproduktion. I krig kämpar du med alla möjliga medel.
MEN att köra ett drönarkrig, låter som ett skämt. Att spänna fast en sprängladdning (JA, VAD SOM - sprängdeg /granat/projektil). Du kommer aldrig att uppnå effekten som för ett artillerisystem - i vare sig sprängkraft (tror jag) eller eldhastighet.

USA har kanske minskar sitt stöd, jag vet inte, men EU tror jag inte har förmågan att "step it up" något nämnvärt och samtidigt klara av sina ekonomier/välfärd.
Tysklands ekonomi är på väg utför och de var tidigare, anser jag, motorn i EUs ekonomi.
Hur i hela fridens skall detta gå till egentligen, undrar jag? Jag kommer då protestera när de vill klippa vår skola, sjukvård, polisiära säkerhet med mera till förmån för att köpa en massa NATO-vapen (istället för våra egna i så fall)

Eliten i WEF vill köra oss vanligt dödliga ner i avgrunden och ta oss i röven, hårt. Därefter förväntar de sig att vi skall buga och tacka för det också. Undra om de planerat denna utveckling av det geopolitiska som sker i omvärlden nu och de förväntar sig "The great reset" där de rider ur stormen med sin makt i behåll på bekostnad av en stor del av mänskligheten?
Citera
2024-02-04, 19:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ska bli spännande om ryssarna skjuter in kryssningsrobotar över Polskt luftrum, dumskalleryssarna lär sig aldrig:

https://x.com/auonsson/status/1754182877917438178?s=20

Polen har gått ut med varningar iaf.
Det låter ju snarast som polackerna själva har nånting för sig; möjligen luftvärnsrelaterat.

Vem vet vad de (polackerna) vet.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-02-04 kl. 19:10.
Citera
2024-02-04, 19:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukrainas statskassa är nu helt tom,
Ukrainas vapenlager är tömda.
Mobiliseringen av 500 000 man har gått upp i rök.
Skatteinkomsterna är ett skämt.
Nu måste ukraina låna pengar av EU för att få landet att gå runt.
Vapenlagren i EU sinar.
Det enda Eu kan ställa upp med nu är pengar och krediter men inga vapen.
Det går bra nu..

Behöver bara titta på ditt första påstående, så ser man att du ljuger.

Resten kan man skippa också.
Citera
2024-02-04, 19:10
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nytt stödpaket från USA till Israel. Ukraina tas inte ens upp.

https://eu.usatoday.com/story/news/politics/2024/02/03/mike-johnson-house-gop-israel-aid-bill/72413836007/
Speaker Mike Johnson to put forth Israel aid bill next week, leaves out Ukraine aid
Det börjar tyvärr bli ganska uppenbart att USA skiter i Ukraina, och i förlängningen även i Europa. Frågan är om EU kan lösa stödet till Ukraina på egen hand.

Mike Johnsons dagar är snart över.
Citera
2024-02-04, 19:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
För Ukraina försöker de på alla möjliga sätt, att få till någon sorts vapenproduktion. I krig kämpar du med alla möjliga medel.
MEN att köra ett drönarkrig, låter som ett skämt. Att spänna fast en sprängladdning (JA, VAD SOM - sprängdeg /granat/projektil). Du kommer aldrig att uppnå effekten som för ett artillerisystem - i vare sig sprängkraft (tror jag) eller eldhastighet.

USA har kanske minskar sitt stöd, jag vet inte, men EU tror jag inte har förmågan att "step it up" något nämnvärt och samtidigt klara av sina ekonomier/välfärd.
Tysklands ekonomi är på väg utför och de var tidigare, anser jag, motorn i EUs ekonomi.
Hur i hela fridens skall detta gå till egentligen, undrar jag? Jag kommer då protestera när de vill klippa vår skola, sjukvård, polisiära säkerhet med mera till förmån för att köpa en massa NATO-vapen (istället för våra egna i så fall)

Eliten i WEF vill köra oss vanligt dödliga ner i avgrunden och ta oss i röven, hårt. Därefter förväntar de sig att vi skall buga och tacka för det också. Undra om de planerat denna utveckling av det geopolitiska som sker i omvärlden nu och de förväntar sig "The great reset" där de rider ur stormen med sin makt i behåll på bekostnad av en stor del av mänskligheten?

80% av all tank-kill kommer från drönare. Sug på det en stund.
Citera
2024-02-04, 19:21
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Googles förra VD besökte ju Ukraina för ett par månader sen, då var han förvånad över hur pass bra elektronisk krigsföring ryssarna hade, och att de lyckades ta ner 10 000 eller 100 000 ukrainska drönare i månaden. Nu rapporteras det att han startat en drönar företag som ska göra just det du säger, drönare med artificiell intelligens. Så blir väldigt intressant utveckling och snabbt går det, då den tekniska utvecklingen redan finns. Blir det drönare svärmar som kommer tillverkas i samma takt som ammunition nästa steg i krigsföringen? Ser onekligen ut så, det ser inte just ut för Ivan när hela väst gör allt för att bekämpa de på alla områden. Så fort ryssarna lyckas ordna ett motmedel dyker det upp 10 andra problem

Se också: KOmmentarer kl 16:10 av Wilderäng

"Just nu har den tekniska utvecklingen med drönarkriget gjort att defensiv krigföring har ett enormt övertag"

För svensk del betyder detta också att de svenska brigaderna som i princip till 100% bygger på tunga mekförband eller motoriserat skytte är förlegade. Pansarfordonen måste lämnas på FPV-distans från fronten och kvar blir bara skyttet, som inte ensamma kan anfalla.

Skillnaden för svensk del är dock att vi inte har FPV-drönare, så svenskt avsuttet skytte måste försvara sig mot ryskt pansar utan eget pansarunderstöd som skjuts bort om det försöker delta i försvaret. Det är en katastrof i vardande

https://cornucopia.se/2024/02/uppdateras-extrema-ryska-forluster-rysk-ledning-himarsad-i-lysytjansk-215-000-ryska-soldater-saknade /
Citera
2024-02-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och trots detta så slaktas minst 800 ryssar per dag. Vilken usel armé ni ryssråttor har..
Ryssland tillför 1500 nya soldater varje dag till fronten så ukraina får ligga i bättre.
Citera
2024-02-04, 19:27
Avstängd
Citat:
Ryssland tillför 1500 nya soldater varje dag till fronten så ukraina får ligga i bättre.

Källa, tack.

Jag misstänker nämligen att du ljuger med tanke på din posthistorik.
Citera
2024-02-04, 19:29
Avslutad
Citat:
Det är för att ni nån gång ska få in i era sågspåns hjärnor hur jävla illa det ser ut för ukraina på alla vis just nu.
Kan inte du länka till någon/några trovärdiga källor för det påståendet då? Mig veterligen är det status quo på fronten men med fortsatt stora förluster för Ryssland. Ukraina bidar sin tid och vingklipper den ryska björnen. Bevisa något annat.
Citera
2024-02-04, 19:46
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Soldater är nog att ta i, gruvfyllon och byfånar tror jag är en bättre beskrivning.
Citera
2024-02-04, 19:56
Medlem
Citat:
80% av all tank-kill kommer från drönare. Sug på det en stund.
Inget jag behöver suga på, det påståsendet tror jag helt och hållet på, tvivlar inte en sekund på det.
De kommer inte nära ryssen för ett pansarskott eller stridsvagnsduell utan måste vara riktigt utom synhåll, med antingen drönaren eller HIMARS (om de har några system kvar eller robotar kvar till dem).

Jag fattar inte vad det är med skribenterna i dessa trådar! Kan det inte finnas EN ENDA konsensus över huvud taget eller finns det bara två sidor i denna skiten?

Klarar Ukraina av att sköta detta kriget själv? NEJ! Det kan vi väl ändå enas om tänker jag. Att en minderbegåvad idiot förstår sig på detta eller åtminstone har kunnat utläsa detta under de två senaste åren som Väst PUMPAT in både pengar och vapen i det sketlandet (och Ja jag tycker nästintill lika illa om de båda korrumperade sketländerna Ukraina och Ryssland)

Om USA skickar mindre pengar/vapen och även EU skickar mindre pengar/vapen, kommer det gå bättre för Ukraina då eller kommer det gå sämre för dem? Det kommer gå käpprätt sämre för dem
Senast redigerad av Charlatanery-end 2024-02-04 kl. 19:59. Anledning: Komplettering
Citera
2024-02-04, 19:59
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:

Vad sägs om att bifoga en källa till det Vatnik
Eller ljuger du som vanligt? 🤡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in