2024-02-04, 16:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det är ju baserat på kvinnans berättelse, mannen har en annan, ord står mot ord.

Du argumenterar fortfarande som om kvinnan sade nej och var avvisande trots att det inte går att bevisa.
Jag utgår från Tingsrättens bedömning - hon är trovärdig, han är inte det.
Därför är han också dömd i TR.

Du utgår ifrån att du avskyr tanken på kvinnor skall måsta samtycka, att deras vilja räknas.
För något annat har du inte att luta dig emot.
Citera
2024-02-04, 16:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag utgår från Tingsrättens bedömning - hon är trovärdig, han är inte det.
Därför är han också dömd i TR.

Du utgår ifrån att du avskyr tanken på kvinnor skall måsta samtycka, att deras vilja räknas.
För något annat har du inte att luta dig emot.

Jag förbehåller mig rätten att bedöma bevisningen på egen hand.

Domstolen forskar inte efter sanningen, den dömer på den bevisning som framläggs.

Jag tycker att domstolen har värderat bevisningen märkligt då den fäster mer tro till kvinnan än till mannen trots att det inte finns något konkret som talar för att hon är mer trovärdig.
Citera
2024-02-04, 16:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp, jag kan ha förståelse för den rädsla man känner när någon är starkare än en själv och vill ha något av en som man inte vill ge den. Och när personen fortsätter forcera fram positionerna för at få det den vill ha. Kan röra sig om pengar, mobiltelefon, sex... Inte sällan lämnar tex. rånoffer "frivilligt" ifrån sig både mobiltelefon och pengar om någon större och starkare pushar på och vill ha detta utan att den större och starkare behöver ta till våld. Den svagares rädsla för den starkares våldskapital och bestämda sätt "jag ska ha din mobil och dina pengar"-attityd är ofta tillräckligt. Den svagare vill inte bli skadad...

Målsägande i detta fallet försöker undkomma sexet som den (förmodat) starkare Vi*king vill ha av henne. Hon säger "nej", hon puttar bort honom, vänder sig bort från honom, kniper ihop sina ben. Men han fortsätter. Han forcerar. Hon blir rädd att skadas om hon fortsätter att göra motstånd. Han har mer våldskapital än henne.

Hon gör som kidsen gör som blir rånade på sina mobiltelefoner: ger upp at göra motstånd av rädsla för att skadas. Men liksom kidsen som blir rånade på sina mobiltelefoner genom att "frivilligt" ge dessa till några år äldre rånare, för att slippa åka på spö, likaså blir målsägande våldtagen.

Tänk dig in i det själv. När du som liten grabb som gick i 1:klass kanske var rädd för de lite äldre och stökiga grabbarna som gick i 7:an.... Högljudda. Besvärliga.

Målsägande hade en sådan med mer våldskapital än henne, hemma i sitt eget hem. Som forcerar fram till sex. Mot hennes vilja.

Hade målsägande gjort mer motstånd är det faktiskt troligt att Vi*king hade använt mer våld. Han var kåt och full. Och visar ju att han inte respekterar hennes gränser.

Vi kan varken i verkligheten eller i rättsfall förmoda att någon inte ens vågar säga ifrån ordentligt i en situation som inte innehållit våld eller hot, varken uttalat eller underförstått, därför att en annan person teoretiskt skulle kunna vara våldsam, byggt på att alla män skulle kunna vara våldsamma.

Eftersom inget säger att målsäganden har anledning att vara rädd för den tilltalade så är det enda rimliga att anta att hon inte var det.
Citera
2024-02-04, 16:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag förbehåller mig rätten att bedöma bevisningen på egen hand.

Domstolen forskar inte efter sanningen, den dömer på den bevisning som framläggs.

Jag tycker att domstolen har värderat bevisningen märkligt då den fäster mer tro till kvinnan än till mannen trots att det inte finns något konkret som talar för att hon är mer trovärdig.
Klar du gör .. annars kan du ju inte dra ett brottsoffer i skiten och kasta anklagelser på henne helt utan grund.
Kör på du - som du brukar göra i trådar om våldtäkt.

Jag har i alla fall något att luta mig emot. Du saknar det.
Citera
2024-02-04, 16:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vilket billigt skitresonemang.

Det är lika relevant med sånt strunt som att ditt eget resonemang kommer sig av att du brukar skita i kvinnors vilja och tvingar dig på dem.
Gör du det?

Annars får du nog inse att man kan olika perspektiv och uppfattning utan att det måste förklaras av inneboende ondska eller skada hos den andra.

I det här fallet har hon stödbevisning i form av kommunikation både före och efter, i form av blåmärken och i kraft av sitt agerande efteråt.
Att komma med en detaljerad porrnovell som svar på det räckte inte i TR -- och vi kan knappast utgå från att alla de i TR också sitter med egen skuld och trauma osv..

Och nej - att fälla är inte att svika våldtäktsoffren.

Det vore nu trevligt att få se din analys om känslomässiga trauman, inneboende ondska, känsloknutar och komplex hos dem som fullkomligt slaktar våldtäktsoffret i den här tråden - och i andra.
Det lär vi ju inte få se.

Att kvinnan kommunicerar med vänner efteråt styrker knappast att hon talar sanning om den påstådda våldtäkten, inte heller blåmärken styrker att hon är sanningsenlig vad gäller ofrivillighet och motstånd.

Ord står mot ord, du har ännu inte lyckats förklara varför domstolen bör fästa tilltro till kvinnan men inte till mannen.
Citera
2024-02-04, 16:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Att kvinnan kommunicerar med vänner efteråt styrker knappast att hon talar sanning om den påstådda våldtäkten, inte heller blåmärken styrker att hon är sanningsenlig vad gäller ofrivillighet och motstånd.

Ord står mot ord, du har ännu inte lyckats förklara varför domstolen bör fästa tilltro till kvinnan men inte till mannen.
Jo, det gör det faktiskt. Hur hon mår efteråt har betydelse, och det är sådant som andra kan vittna om.

Här handlar det dessutom om kommunikation både före och efter - samt att inte ens Viking anser att hennes erbjudande om sovplats signalerade något om sex.

Hade ni pratat om att ha sex?
Nej.

Gav hon några inviter om att ni skulle ha sex?
Nej, inte som jag uppfattade det.
Citera
2024-02-04, 16:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo, det gör det faktiskt. Hur hon mår efteråt har betydelse, och det är sådant som andra kan vittna om.

Här handlar det dessutom om kommunikation både före och efter - samt att inte ens Viking anser att hennes erbjudande om sovplats signalerade något om sex.

Hade ni pratat om att ha sex?
Nej.

Gav hon några inviter om att ni skulle ha sex?
Nej, inte som jag uppfattade det.

För det första vore det inte första gången en dramaqueen drar en vals för nära, kära och myndigheter, det bör man ha i minnet.

Mannen tillstår att det var först i kvinnans lägenhet han förstod att hon kanske var intresserad av intim samvaro.

Vi behöver ju inte dra allt en gång till, men hon bjöd denna maktpositionerade fuckboy till sin säng, hon var klädd i linne och trosor.

Mannen fick till och med välja madrass eller säng.
Citera
2024-02-04, 16:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För det första vore det inte första gången en dramaqueen drar en vals för nära, kära och myndigheter, det bör man ha i minnet.

Mannen tillstår att det var först i kvinnans lägenhet han förstod att hon kanske var intresserad av intim samvaro.

Vi behöver ju inte dra allt en gång till, men hon bjöd denna maktpositionerade fuckboy till sin säng, hon var klädd i linne och trosor.

Det är verkligen inte första gången en kille tvingar sig på en tjej och sen ljuger om det.

Nej, att han var. Inte hon.

Nej, hon bjöd in honom till att sova på en madrass på golven. Hon bjöd in en klasskamrat som missat bussen. Rätt normalt beteende faktiskt.

Mannen la sig längst in till väggen och hon längst ut på kanten .. Det verkar ju jäkligt inbjudande och passionerat ..

Du har inget annat än att du sympatiserar med hans agerande att komma med - inget stöd för att hans lögner är sanningar, inget stöd för att hon på något sätt skulle han agerat så att han ens kan ljuga för sig själv om att det fanns samtycke.

Kör på du, som du brukar, horskäll våldtäktsoffer och inbilla dig att det finns någon form av manligt tolkningsföreträde för våldtäktsmän.
Citera
2024-02-04, 17:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Inte ens en madrass blev han erbjuden, trots att hon hade en i källaren. Hon säger själv att hon erbjöd honom att sova på golvet. Men det ville hon inte och då erbjöd hon honom att sova i sängen. Det är hennes egen berättelse.

Hon hade alltså en madrass i källaren som hon kunde tagit fram och låtit honom sova på. Men det gjorde hon inte, istället föreslog hon golvet och så fort han, så klart, inte ville sova på ett hårt golv, så erbjöd hon honom att sova i sängen. Rätt uppenbart att hon ville ha honom i sängen, men utan att säga det rakt ut.
Citera
2024-02-04, 17:07
Medlem
Citat:
Nej, jag ser ingen omständighet som logiskt förklarar att hon inte längre vågar göra motstånd.

Vad fick kvinnan att helt plötsligt inte längre våga göra motstånd?

Kan du beskriva gränsen och vilket stöd finns för att kvinnan uppfattade en sådan gräns?

Det är när hon märker att hennes motstånd inte hörsammas, som hon blir rädd att skadas... Vilket är fullt förståeligt. Han har våldskapital. Om han inte hörsammar hennes motstånd, vad kan han då ta sig till med det våldskapitalet? Vad mer är han beredd att göra för att få sin vilja igenom?

Du har beskrivningarna i både FUP och dom.

Om du har svårt att förstå detta enkla. Så gör vi en metafor.

Du har en manlig bekant, Ville. Han är stor och stark och tränar MMA. Har ett rykte om sig att vara vara en "fuckboy" och med detta menas att han är "på" killar. Han har missat bussen hem och i en svag stund av artighet erbjuder du honom att komma och sova hos dig. Du ångrar dig meddetsamma han svarar ja. Du har ångest över att han ska sova hos dig, även om det är på golvet. Du hade hellre velat ha Stina (en nära polare till dig) sovandes där på golvet. Även om du främst är kär i ditt ex Berta.

Ville delar din erfarenhet av att ha varit i ett distansförhållande. Ni har pratat om det förut.

Han kommer till dig. Då säger att han får sova på golvet. Men han insisterar på att sova i din säng. Han får göra det, med kläderna på ovanpå täcket. Själv har du boxershorts-kallingar och morgonrock på dig. Ni pratar en stund... Sedan släcker du, då var trött redan innan han kom dit...

Plötsligt börjar han tafsa på dig. Du säger givetvis "nej", puttar bort honom, vänder dig bort. Han försöker får tag på din dolme, du viker upp låret så han inte ska få tag på den, han forcerar vidare. Han hörsammar inte ditt motstånd. Och du börjar då inse "jag kommer bli våldtagen, vare sig jag gör motstånd eller inte, men gör jag mer motstånd så kommer han kunna skada mig big time, jag har inte en chans mot honom". Så för att skona ringmuskeln och din kropp "ger du upp". Bättre att våldtäkten inte skadar dig, än att den spräcker både det ena och det andra på dig... För Ville har klart och tydligt visat att han inte kommer ge sig förens han har fått knulla upp dig. Rejält. Helst i 2 timmar.

Ville tar strypgrepp på dig. Ville trycker på dig hårt mot ett bord så du får ont på höfterna. Ville beordrar dig till både det ena och det andra. Och du gör som han säger till dig. Rädd att han ska göra dig väldigt illa annars. Rädd att han ska skada dig ännu värre annars.

I en tråd på FB sedan, kommer dock vissa tro att du är en bög som ville ha Ville. Att du njöt av bögsexet, men ångrar dig dagen efter och därmed anmäler honom för våldtäkt. Och visst ville du ha Ville? Kallingar och morgonrock är en direkt invit till kuk i röven! Sedan har du ju även skickat en bild till honom där du hade på dig en tajt t-shit och spände dina biceps... Nog är du bög alltid och ville smaka lite Ville-fuckboy-dolme!
Citera
2024-02-04, 17:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är verkligen inte första gången en kille tvingar sig på en tjej och sen ljuger om det.

Nej, att han var. Inte hon.

Nej, hon bjöd in honom till att sova på en madrass på golven. Hon bjöd in en klasskamrat som missat bussen. Rätt normalt beteende faktiskt.

Mannen la sig längst in till väggen och hon längst ut på kanten .. Det verkar ju jäkligt inbjudande och passionerat ..

Du har inget annat än att du sympatiserar med hans agerande att komma med - inget stöd för att hans lögner är sanningar, inget stöd för att hon på något sätt skulle han agerat så att han ens kan ljuga för sig själv om att det fanns samtycke.

Kör på du, som du brukar, horskäll våldtäktsoffer och inbilla dig att det finns någon form av manligt tolkningsföreträde för våldtäktsmän.

Varför dessa ständiga lögner från dig?

Hon erbjöd honom inte alls att sova på en madrass, hon erbjöd honom att sova på golvet, och när han inte vill det så erbjöd hon honom att sova på sängen. Det är hennes egna ord!

Du har inget annat än att du sympatiserar med hennes agerande att komma med - inget stöd för att hennes lögner är sanningar, inget stöd för att han på något sätt skulle ha agerat så att hon ens kan ljuga för sig själv om att det inte fanns samtycke.
Citera
2024-02-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Inte ens en madrass blev han erbjuden, trots att hon hade en i källaren. Hon säger själv att hon erbjöd honom att sova på golvet. Men det ville hon inte och då erbjöd hon honom att sova i sängen. Det är hennes egen berättelse.

Hon hade alltså en madrass i källaren som hon kunde tagit fram och låtit honom sova på. Men det gjorde hon inte, istället föreslog hon golvet och så fort han, så klart, inte ville sova på ett hårt golv, så erbjöd hon honom att sova i sängen. Rätt uppenbart att hon ville ha honom i sängen, men utan att säga det rakt ut.

Anser du att en kvinna ska gå ner i sin källare kl. 1.00 på natten? Hon kan ju bli våldtagen.

Vi*king skulle helt klart sovit på golvet utan madrass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in