2024-02-04, 13:21
Medlem
Hegamons avatar
Jag körde fyra personer (studenter) 25 mil tur och retur, alltså 50 mil med min personbil. Vi skulle åka på ett studiebesök i en annan stad. Innan avresan var vi överens om att vi skulle dela på bensinräkningen, vilket i fallet blev totalt 500 kr. Alltså skulle varje person lägga 100 kr till mig för bensin.

Efteråt gick samtliga fyra personer fram till mig enskilt och sade:
"Jag har inga penar, jag kan inte betala 100 kr". (man 23 år).
"Jag har väldigt lite pengar denna månaden, så jag kan inte betala 100 kr" (man 32 år).
"Jag har ont om pengar, kan vi inte bara se det som att jag åkte med gratis" (Kvinna 25 år).
"Jag har inga pengar". (Kvinna 40 år).

Vi hade innan resan en muntlig överenskommelse att vi skulle dela på bensinräkningen. Därför blev jag minst sagt förvånad när samtliga nu vägrar att betala sin del av kostnaden.

Samtliga fyra personer är speciella personer (inskränkta) och jag känner inte dessa särskilt bra. Att börja bråka är ett alternativ, det kommer bli en och annan svordom från min sida. Är det så jag istället kan gå till Kronofogden om dessa inte betalar? Eller hur ska jag göra, för jag har aldrig varit med om ett sådant här scenarier tidigare.
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-04 kl. 14:01.
Citera
2024-02-04, 13:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Lönen kom för en dryg vecka sen och vi snackar om 100kr som fyra personer i vuxen ålder inte har.
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem mer än att säg att de kan betala nästa månad men man blir fan orolig för svenska folket ekonomi eller hur de handskas med pengar.
Citera
2024-02-04, 13:30
Medlem
Testa göra swish-requests och se om de bara betalar?
Citera
2024-02-04, 13:48
Medlem
Soulflowers avatar
Du säger studiebesök så jag antar det var ordnat genom arbete eller skola. Får du milersättning? Då kan du ju inte kräva de andra på något och få dubbel ersättning.
Citera
2024-02-04, 14:02
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Lönen kom för en dryg vecka sen och vi snackar om 100kr som fyra personer i vuxen ålder inte har.
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem mer än att säg att de kan betala nästa månad men man blir fan orolig för svenska folket ekonomi eller hur de handskas med pengar.

Jag lade in att det rörde sig om studenter. Dvs dessa har väl ca 10 000 till 12 000 kr i månaden netto.

Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leone
Blir bättre för alla om de slutas umgås bara. En snåljåp som vill ha bränslepengar, och 4 vuxna som inte har 400 spänn mellan dem.
Bryt och gå vidare

Då kan väl jag låna 400 kr netto av dig? Jag LOVAR betala tillbaka Sedan när jag inte gör det, så behöver du bara gå vidare. Lärpengar!
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-04 kl. 14:06.
Citera
2024-02-04, 14:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Ta det som läropengar och ett bra sätt att se vilka du i fortsättningen gör ”affärer” med. De har bränt möjligheten att få åka med dig igen.
Dessutom, vad är det för losers du umgås med?

Det var fyra personer som gick en utbildning i personlig utveckling. Ingen av dessa personer umgås jag med. Utan det var en överenskommelse vi gjorde utifrån att jag var enda personen som har en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Du säger studiebesök så jag antar det var ordnat genom arbete eller skola. Får du milersättning? Då kan du ju inte kräva de andra på något och få dubbel ersättning.

Det var genom en skola. Jag har inte tänkt i termer om milersättning. Vi beslutade oss göra ett studiebesök på ett företag, för den uppgiften ingick i utbildningen. Det var kanske onödigt att åka så långt men det beslutet tog vi i grupp att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Snåljåp är dom 4 som inte betalar,
Hade det varit en hundring totalt så hade jag inte brytt mig,
Men 500 kr tycker jag att man delar på.

Ja, det är så jag tänker. 100 spänn bryr jag mig inte om.
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-04 kl. 14:11.
Citera
2024-02-04, 14:15
Avslutad
Du kan ta det via kronofogden. Det står tydligt på deras sida hur man gör.
Citera
2024-02-04, 14:39
Medlem
Studenter eller inte är irrelevant. Som vuxen människa drar man inte på sig skulder som man redan vet med sig att man inte kan betala. I erfarenhet av att själv vara studerande måste jag även flika in med att 100 ynka kronor kan man faktiskt betala, förutsatt att man inte totalt saknar ekonomisk insikt. Du kan gå vidare via Kronofogden. Om jag var du hade jag dock informerat om detta och gett dom en sista chans att betala först, för att förhoppningsvis slippa dra igång en hel process.
Citera
2024-02-04, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vi hade innan resan en muntlig överenskommelse att vi skulle dela på bensinräkningen. Därför blev jag minst sagt förvånad när samtliga nu vägrar att betala sin del av kostnaden.
Förvånad!? Du som är flashbackare borde vid det här laget känna till att om du ger någon chansen att snylta på dig så kommer det att ske i de allra flesta fall. Muntlig överenskommelse är inte värt ett piss. De är fyra personer och de kommer allihop vittna mot dig.

Varför gick du med på att ta betalt efteråt och inte innan körning? Nu har du lärt dig en läxa. Sluta vara en dumbom. Folk är tjuvar - majoriteten av dem.
Citera
2024-02-04, 14:51
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag körde fyra personer (studenter) 25 mil tur och retur, alltså 50 mil med min personbil. Vi skulle åka på ett studiebesök i en annan stad. Innan avresan var vi överens om att vi skulle dela på bensinräkningen, vilket i fallet blev totalt 500 kr. Alltså skulle varje person lägga 100 kr till mig för bensin.

Efteråt gick samtliga fyra personer fram till mig enskilt och sade:
"Jag har inga penar, jag kan inte betala 100 kr". (man 23 år).
"Jag har väldigt lite pengar denna månaden, så jag kan inte betala 100 kr" (man 32 år).
"Jag har ont om pengar, kan vi inte bara se det som att jag åkte med gratis" (Kvinna 25 år).
"Jag har inga pengar". (Kvinna 40 år).

Samtliga fyra personer är speciella personer (inskränkta) och jag känner inte dessa särskilt bra. Att börja bråka är ett alternativ, det kommer bli en och annan svordom från min sida. Är det så jag istället kan gå till Kronofogden om dessa inte betalar? Eller hur ska jag göra, för jag har aldrig varit med om ett sådant här scenarier tidigare.

Dom måste vara riktigt speciella. Varför inte bara stå för det som var en överenskommelse. WT beteende.

Tror det ska gå via kronofogden. Kanske kostar en slant? 🤔
Citera
2024-02-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Dom måste vara riktigt speciella. Varför inte bara stå för det som var en överenskommelse. WT beteende.

Tror det ska gå via kronofogden. Kanske kostar en slant? 🤔

Den som är skyldig pengar står för den kostnaden
Citera
2024-02-04, 14:54
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Den som är skyldig pengar står för den kostnaden

Aha ok. Tack för info 👍🙂
Citera
  • 1