Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-07, 21:11
Bannlyst
Dessa sidor som nämns i TS är bra verktyg. Däremot borde komma en lag som gör belastningregistret skall tillgänglighets göra för allmänheten. Så en arbetsgivare och hyresvärdar lättare kan filtera bort dömda brottslingar, på så sätt kan vi soldatrisk bygga ett tryggare Sverige.
Citera
2024-02-03, 09:51
Moderator
Siegfrids avatar
Sammanfogade likartade ämnen.
/Mod.
Citera
2024-02-03, 11:16
Medlem
Det första man borde göra som man kan ordna snabbt med ö k mellan arbetsmarkandens parter på några veckor är:

Obligatoriskt att tala om för arbetssökande att denne avfärdats pga registeruppgifter. Då vet man .
Hälften , eller fler? , som söker jobb och blir avfärdade pga register har inte en aning. Om man får veta det kan man söka sig på annat håll /starta eget m.m. innan ens pengar är slut etc

Att det ska vara tillåtet att "tyst" avfärda systematiskt pga en sådan specifik sak borde inte vara lagligt. Det är ju ett uppenbart hinder och om man ska ha en fungerande marknad behöver den arbetssökande få reda på att detta utgjorde hinder. Ingen förlorar på detta. Otroligt hur det har på pågått
Citera
2024-02-03, 11:32
Medlem
Jag är av principen att avtjänat straff ska vara avtjänat. Sedan drar man lite på smilbanden när folk ojar sig över inkomst "nämen tjuvarna kommer kolla upp mig" känns som ett ynkligt svepskäl, när man samtidigt är mån om att få snoka i domar osv. för "tänk om grannen är pedofil eller kört full ja då måste jag ju få veta det så jag är försiktig när han kör ut ifrån uppfarten." och allt det tyder på en sak för mig, folk vill snoka hos andra men är mycket obekväma med att kunna bli snokade på, det är JAG som ska ha informationsövertaget och kunna veta saker om dig men blir obekväm om du känner till min lön det är ju pinsamt.

Hyckleri tycker jag rent personligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Varenda gång någon söker på dina uppgifter, så bör detta göras via Bank-ID och legitimering om VEM som snokat i dina uppgifter. På det sättet vet folk vem som kollar upp dem i smyg. Genast upphör snokandet.
Nu det hade varit en intressant situation för att se vad som skett. Om bolag inte tillåts göra det kan man inte heller göra det via ombud.
Citera
2024-02-03, 21:56
Bannlyst
Förstår inte vad folk är upprörd över. Är man dömd brottsling, så skall man stå för sin handlingar. Ingen vill ha en dömd pedofil som granne, därav måste vi soldatrisk hjälpas åẗ gallera bort såna människor i vår närhet.
Citera
2024-02-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Förstår inte vad folk är upprörd över. Är man dömd brottsling, så skall man stå för sin handlingar. Ingen vill ha en dömd pedofil som granne, därav måste vi soldatrisk hjälpas åẗ gallera bort såna människor i vår närhet.
Domstolar sköter det.
Att det skulle vara något ädelt samhällsnyttigt syfte köper jag inte. Folk vill bara snoka.
Citera
2024-02-04, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Domstolar sköter det.
Att det skulle vara något ädelt samhällsnyttigt syfte köper jag inte. Folk vill bara snoka.

Absolut om domstolar hade haft domare som gav straff som bet på det kriminella. Men nuvarande anarki Sverige , måste vi alla hjälpas att gallra bort dåliga människor. Det kan vi bara göra när det finns öppen data, som kan användas för att skydda samhällets svagaste medborgare emot kriminell ondska.
Citera
2024-02-04, 12:37
Medlem
Citat:
Absolut om domstolar hade haft domare som gav straff som bet på det kriminella. Men nuvarande anarki Sverige , måste vi alla hjälpas att gallra bort dåliga människor. Det kan vi bara göra när det finns öppen data, som kan användas för att skydda samhällets svagaste medborgare emot kriminell ondska.
Och du skyddar och "gallrar" vad det nu ska innebära, hur i praktiken?
Nä du.
Citera
2024-02-04, 14:22
Bannlyst
Citat:
Och du skyddar och "gallrar" vad det nu ska innebära, hur i praktiken?
Nä du.

Att människor som har domar på sej, inte kan få jobba hos på just min arbetsplats och äger man en fastighet , kan man gallra bort dem som hyresgäst. Små enkla knep, så vi kan bygga ett Tage Erlander Sverige ingen.
Citera
2024-02-04, 16:49
Medlem
Citat:
Att människor som har domar på sej, inte kan få jobba hos på just min arbetsplats och äger man en fastighet , kan man gallra bort dem som hyresgäst. Små enkla knep, så vi kan bygga ett Tage Erlander Sverige ingen.
Fast de är fortfarande kvar, nu i permanent utanförskap och utan möjligheter att vara rediga medborgare.
Ok att kolla upp din inkomst förresten?
Citera
2024-02-04, 16:53
Bannlyst
Citat:
Fast de är fortfarande kvar, nu i permanent utanförskap och utan möjligheter att vara rediga medborgare.
Ok att kolla upp din inkomst förresten?

Det kan du ändå inte utan röja dej idag. Dom kryphål som finns att kolla upp någons inkomst som finns utan att göra kreditupplysning, innefatta att man "går via tryckt media" av det. Då måste man göra ingrep i tryckhetsförordningen för att få bort den möjligheten, det tro jag kommer bli väldig besvärlig politisk
Citera
2024-02-05, 20:10
Medlem
Citat:
Det kan du ändå inte utan röja dej idag. Dom kryphål som finns att kolla upp någons inkomst som finns utan att göra kreditupplysning, innefatta att man "går via tryckt media" av det. Då måste man göra ingrep i tryckhetsförordningen för att få bort den möjligheten, det tro jag kommer bli väldig besvärlig politisk
Vad fan svamlar du om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in