Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Panna
Så sorgligt när hatet vinner. All kärlek till de fina transorna!!!! De kommer andra gig, all publicitet är god publicitet. Och till er här som hatar transor vill jag bara säga acceptera folk som dom är och vad de vill och önskar så blir världen bättre!!!!
Jag tror inte att det handlar om hat, jag tror bara att det handlar om att det hela känns rätt... Onödigt? Det finns ingenting i läroplanen som säger att barnen måste komma i kontakt med dragqueens i den dagliga verksamheten. Barn utforskar som bekant sin värld i deras egna takt, och tids nog kommer de nog få lära sig att det finns män som klär ut sig till karikatyrer av kvinnor och gör en show av detta. Men det finns liksom inget vettigt argument för att man skulle tvinga in detta i förskolan. Det blir lite som att en clown, en Disney-prinsessa eller Bolibompa-draken skulle komma och läsa en bok... Det blir bara en karaktär, en konstig sådan för många barn, som dyker upp och ska läsa lite hux flux. Tänker att man måste försöka se det från barnens perspektiv, de tänker inte så djupt.
Visst, jag fattar att vuxna tänker att det ska bli inkluderade, främja acceptans mot olikheter. Jag personligen älskar dragqueens och tycker de är helfestliga - har ingenting emot att gå på show. Det är bara härligt att alla får vara som de vill. Men sen förstår jag absolut de som inte vill att man ska trycka in det i förskolan, för helt ärligt så hör det inte hemma där. Tids nog kommer barn få lära sig om både tråkiga och roliga saker som vuxenlivet innebär såsom krig, katastrofer, ekonomi, fester, alkohol, könsdysfori, sex osv osv. Men vi behöver inte trycka på det på barnen fram tills de inte söker sig till det.
Den oskyldiga och lyckliga ovetande barndomen är kort. Redan när barnen är 5-6 år börjar de bli så smarta att de läser av sin omgivning och förstår alla dessa roliga och inte så roliga saker som tillhör vuxenlivet och ställa frågor om dem. Låt den tiden komma när barnen välkomnar den.
Summa summarum - alla måste inte behöva röra sig i alla rum alltid. Man får också acceptera att inte alla älskar dragqueens och att det är rätt kontroversiellt för väldigt många - att då trycka på att deras barn ska ta del av detta på ett ställe som föräldrarna i princip måste lämna barnen till om dagarna blir fel.