2024-02-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Mm, så det du säger är att Breivik är sjuk, men han var frisk vid tillfället av massmord? Det låter spontant lite godtyckligt.

"Hva betyr det at noen er strafferettslig tilregnelig?
For å kunne straffes må gjerningspersonen ha vært tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Det innebærer at han må ha hatt et minstemål av modenhet, sjelelig sunnhet og bevissthet. Straffeloven sier ikke uttrykkelig hva tilregnelighet er." - stortinget.no

Kverrulant du. JEG sier ikke noen ting, det er ren fakta at Breivik ble dømt straffrettslig tilregnelig, ellers ville han ikke sittet i fengsel, men dømt til psykisk helsevern.
Breivik lider nok av flere psykiske lidelser. Men han var tilregnelig i gjerningsøyeblikket, altså han visste hva han gjorde. Det gjelder mest sannsynlig gjerningsmannen i dette tilfellet også.
Citera
2024-02-02, 20:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueCrimeJunkie93
"Hva betyr det at noen er strafferettslig tilregnelig?
For å kunne straffes må gjerningspersonen ha vært tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Det innebærer at han må ha hatt et minstemål av modenhet, sjelelig sunnhet og bevissthet. Straffeloven sier ikke uttrykkelig hva tilregnelighet er." - stortinget.no

Kverrulant du. JEG sier ikke noen ting, det er ren fakta at Breivik ble dømt straffrettslig tilregnelig, ellers ville han ikke sittet i fengsel, men dømt til psykisk helsevern.
Breivik lider nok av flere psykiske lidelser. Men han var tilregnelig i gjerningsøyeblikket, altså han visste hva han gjorde. Det gjelder mest sannsynlig gjerningsmannen i dette tilfellet også.
Ja det är många som blir dömda till fängelse fast de har psykiatriska diagnoser.
Citera
2024-02-02, 21:07
Medlem
[quote=homy|87244846]
Citat:
Ursprungligen postat av Reveenka

"I forbindelse med Bråtens 70-årsdag hadde kameratene planlagt å dra på villsvinjakt i Sverige i fjor høst. Turen var en spleisegave fra jubilantens familie og den nå drapssiktede kameraten, men ble av ulike grunner utsatt til kommende høst.

– Ved juletider sa han at han ville gi meg en gave i stedet."

Det står ingen steder at GM hadde sagt at han ikke skulle være med på turen, bare at han ville gi kameraten en gave i stedet. I stedet for hva? I stedet for å være med på spleisegaven til kameraten, kanskje.

Vi vet ikke om GM hadde planlagt selvdrapet og drapene, men sett i ettertid tenker jeg at dette at han ville gi en pengegave i stedet tyder på at han visste at han ikke kom til å være i live for å være med på å betale inn til spleisegaven (og heller ikke i live for å være med på jaktturen).

Det er min tolkning av det jeg har lest.

De har planlagt at han skal være med på turen og spleisegaven, når han da sier han heller vil gi gave. Så trekker han seg jo også åpenbart fra turen. Han trekker seg jo ikke fra spleisegaven (som er turen) for å likevell være med på turen.
Citera
2024-02-02, 21:48
Medlem
Nottelitens avatar
Från Glåmdalen :
– I etterforskningen er motiv og hendelsesforløp sentrale spørsmål politiet søker å avklare. Dette arbeidet vil kunne ta tid. Vi jobber fremdeles med å samle inn opplysninger og gjør det vi kan for avklare hvorfor dette skjedde, skriver Oslo politidistrikt i en pressemelding fredag
länk till artikeln :
https://www.glomdalen.no/smatt-og-stort/s/5-19-759841?p=lc-7171719-7106
Citera
2024-02-02, 22:11
Medlem
[quote=Reveenka|87245928]
Citat:
Ursprungligen postat av homy

De har planlagt at han skal være med på turen og spleisegaven, når han da sier han heller vil gi gave. Så trekker han seg jo også åpenbart fra turen. Han trekker seg jo ikke fra spleisegaven (som er turen) for å likevell være med på turen.

Det er mulig at han også trakk seg fra turen, det vet jeg ikke.

Poenget er at jeg spurte om dette at han trakk seg fra turen sto eksplisitt i media, og det gjør det ikke, så vidt jeg kan se.
Det er i alle fall ingen som har noen link på det.
Det du sier er en tolkning av det som er skrevet. Din tolkning kan godt være riktig, men det var ikke det jeg i utgangspunktet etterspurte. Det var en link der det sto at han hadde trukket seg fra turen.

Spleisegaven var jo gave til jubilanten (hans del av kostnadene), ikke til de andre som skulle være med på turen. De betalte vel for seg selv (men det er jo min tolkning av det som har stått i media).

Men HVIS greia er at alle kastet alt i en pott og potten skulle dekke kostnadene til alle deltakerne, og GM så ikke ville være med på det, men heller ville gi en egen gave til kameraten, trakk han jo sin del av spleisegaven og samtidig trakk han seg fra turen (det er din tolkning, etter som jeg forstår).
Citera
2024-02-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aelle
Samboere har ingen rettigheter, det er derfor det kan være praktisk å gifte seg.

Jo, ikke mange, men litt.

Samboere med felles barn har rett til arv etter hverandre og kan sitte i uskiftet bo. Men de kan kun arve fire ganger grunnbeløpet etter hverandre. Det vil si 474.480 kroner fra mai 2023. Dersom man ikke har barn sammen, har man ingen arverett etter hverandre.
Citera
2024-02-02, 23:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homy
Det er mulig at han også trakk seg fra turen, det vet jeg ikke.

Poenget er at jeg spurte om dette at han trakk seg fra turen sto eksplisitt i media, og det gjør det ikke, så vidt jeg kan se.
Det er i alle fall ingen som har noen link på det.
Det du sier er en tolkning av det som er skrevet. Din tolkning kan godt være riktig, men det var ikke det jeg i utgangspunktet etterspurte. Det var en link der det sto at han hadde trukket seg fra turen.

Spleisegaven var jo gave til jubilanten (hans del av kostnadene), ikke til de andre som skulle være med på turen. De betalte vel for seg selv (men det er jo min tolkning av det som har stått i media).

Men HVIS greia er at alle kastet alt i en pott og potten skulle dekke kostnadene til alle deltakerne, og GM så ikke ville være med på det, men heller ville gi en egen gave til kameraten, trakk han jo sin del av spleisegaven og samtidig trakk han seg fra turen (det er din tolkning, etter som jeg forstår).

Det är inte explicit att turen inte skulle bli av och det är nog s a s hela vitsen. Beloppet han fick måste ju anses nominellt motsvara kostnaderna för en sådan tur, men i o m att han fick beloppet nu så ges mottagaren möjligheten att själv avgöra hur pengarna bäst bör nyttjas, här och nu.

Därmed så lämnar givaren initiativet till jubilaren, och därmed är det underförstått att de måste ta upp tråden på nytt om de vill använda pengarna till en gemensam jskttur. Eller för att en jakttur på samma mönster som förut skulle bli av.

Det ligger i gåvans utformning att jaktturens öde blir obestämt. Annars hade givaren fört jaktturen på tal och kanske begärt ett muntligt löfte om gemensam semester när de språkades på tfn. Så skedde inte.

Dessutom: S hade lika gott kunnat säga att ’du får pengarna nu och om vi båda får tid för det så ser jag fram emot en gemensam jakttur nästa höst istället’. I visshet själv om att han ”ljög” och inte skulle vara vid liv.

Så, m a o, deras samtal och den förändrade gåvan kan inte användas för att dra slutsatser om vad som rörde sig i S huvud vid en viss tidpunkt. Så långt vi vet genom media.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-02-03 kl. 00:38.
Citera
2024-02-03, 00:23
Medlem
Nå har dødsannonsen til jentene kommet på "våre minnesider".. Forferdelig trist å se. GM nevnes ikke og det er heller ingen annonse på ham.
Citera
2024-02-03, 00:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baronessen79
Nå har dødsannonsen til jentene kommet på "våre minnesider".. Forferdelig trist å se. GM nevnes ikke og det er heller ingen annonse på ham.
Här är de också :
https://i.imgur.com/kXEtuXs.jpg
och minnessidan :
https://nilsen.vareminnesider.no/memorial_page/memorial_page_personal_info.php?order_id=4278552&s et_site_id=9&setup_new_session=1&sign=a0bdac7222d4 8f32d8b2cf62843ebca5
Senast redigerad av Notteliten 2024-02-03 kl. 00:34. Anledning: tillägg
Citera
2024-02-03, 02:18
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aelle
Samboere har ingen rettigheter, det er derfor det kan være praktisk å gifte seg.
Det er vel like greit å bare opprette et testamente. Har ingen av dem livsarvinger kan de testamentere alt til hverandre. Men om noen av dem har livsarvinger, kan kun 1/3 fritt disponeres i et testamente av den som har livsarvinger. Den som evt. ikke har livsarvinger står helt fritt til å testamentere rubbel og bit til hvem en ønsker. Er en derimot gift, så står en ikke lenger fritt til å testamentere akkurat slik en vil, selv om en ikke har livsarvinger, for da har ektefellen krav på arv.
Citera
2024-02-03, 12:09
Medlem
Det er hjerteskjærende å se dødsannonsene.
Stakkars etterlatte. Måtte de få styrke til å klare den uendelige sorgen.

Jeg leste en artikkel i VG i går kveld der en kollega av Victoria ble intervjuet.

Victoria hadde gått av vakt ved Kongsvinger sykehus kl. 18:15 søndag før drapene fant sted.

Sitat VG : " Mens Mia Trosholmen hadde fri den påfølgende mandagen, var Victoria på dagvakt. Deretter skulle hun ha fri tirsdag og onsdag."

Det menes vel " skulle Victoria på dagvakt". Om jeg ikke husker feil så begynner vel en dagvakt for sykepleiere klokka 07:00 om morgenen.
Men turnusordningene kan jo ha blitt satt opp i andre intervaller. Er det noen som vet ?

Victoria ble funnet i kjelleren sammen med sin far, Katrine og Emily i husets hovedetasje sammen med hunden.

Kan Victoria ha vært den som ble drept først og gjemt i kjelleren ?

Normal kjøretid fra Ingeborgrud til Kongsvinger er 30 minutter. Gitt at Victoria kulle begynne på jobb klokka 07:00, måtte hun senest ha kjørt fra Skogbygda mellom klokka 06:15 og 06:30.

Dersom dette er riktig, ville Katrine ha trodd at søsteren allerede var kjørt på jobb da hun sto opp med Emily.
Det er bekreftet at en av søstrene hadde en helt normal samtale om løst og fast ca klokka 11.00 denne formiddagen. Hvem som snakket med hvem har ikke politiet gått ut med.
Klokka 11:16 ringer SK og forteller at han har drept sine døtre og skal ta livet sitt selv.

Om B var i huset og kjørt til jobb er noe usikkert, men hun har ca 1 times kjørevei til Akershus Energi i Lillestrøm fra Ingeborgrud.

Her er artikkelen : https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgaMzX/kollega-av-victoria-nordli-korslund-hun-var-full-av-liv
Citera
2024-02-03, 12:17
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualevel
Det er hjerteskjærende å se dødsannonsene.
Stakkars etterlatte. Måtte de få styrke til å klare den uendelige sorgen.

Jeg leste en artikkel i VG i går kveld der en kollega av Victoria ble intervjuet.

Victoria hadde gått av vakt ved Kongsvinger sykehus kl. 18:15 søndag før drapene fant sted.

Sitat VG : " Mens Mia Trosholmen hadde fri den påfølgende mandagen, var Victoria på dagvakt. Deretter skulle hun ha fri tirsdag og onsdag."

Det menes vel " skulle Victoria på dagvakt". Om jeg ikke husker feil så begynner vel en dagvakt for sykepleiere klokka 07:00 om morgenen.
Men turnusordningene kan jo ha blitt satt opp i andre intervaller. Er det noen som vet ?

Det blir vel riktig som det står i artikkelen, siden drapene skjedde på tirsdagen?

Jeg forstår det slik at kollegaen og V jobbet sammen på søndag, så hadde kollegaen fri på mandag mens V jobbet, så hadde V fri på tirsdag, når drapene skjedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in