2024-02-02, 11:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har en helt annan utbildning, men som nyutexad så fick jag noll och inga svar på mina ansökningar. Jag insåg ganska fort att de ju knappast kan anställa någon på vinst och förlust, så jag tjatade mig till en praktikplats på deltid, snokade upp några projekt och utvärderingar som behövde göras, och tog så mycket påhugg jag kunde inom andra jobb. Inom några månader så hade jag ett flertal jobberbjudanden.

När man pluggat färdigt kan man inte bara sätta sig på röven och tro att man ska få jobb bara för att man söker dem. Man måste hitta ett sätt att visa att man kan något också, och att man är person som dyker upp på morgonen, kavlar upp ärmarna och jobbar. Arbetsgivarna är livrädda för att fastanställa någon lirare som sjuskriver sig två dagar i veckan och vabbar de tre andra. De är också livrädda för att anställa någon som skapar konflikter och oreda på arbetesplatsen.
Citera
2024-02-02, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag har inte kollat, men om personens Instagram kommer högre upp än personens GitHub så säger ju det något. Är man intresserad av systemutveckling så börjar man väl när man är 15.Det krävs ju inga investeringar direkt.

Jo lite det jag påpekat med. Dem som har detta som passion har suttit och kodat på en laptop sedan dem var tonåring. Du behöver en laptop + internet. Det är unikt. Du kan inte träna på att vara sjuksköterska hemma direkt men för IT går det.

Typ denna vibben
https://youtu.be/4Q7FTjhvZ7Y?si=woiRluCP7Q7vZOAO&t=1659

Nu kan inte alla vara så såklart.

Inget fel med att sadla om mitt i livet men kommer inte vara enkelt.
Senast redigerad av dismisswall 2024-02-02 kl. 11:28.
Citera
2024-02-02, 11:23
Medlem
Ni säger man skall ha erfarenhet - helst tre år är vad arbetstgivarna vill ha.

Frågan kommer - VAD KAN MAN SOM NYEXAD - ingenting - lite - mycket - är expert

Verkar som att han blivit grundlurad:

Alexander Tarler från Stockholm är en av alla som söker jobb. Han gick en arbetsinriktad utbildning som programmerare där det sades finnas mycket goda chanser till att få jobb.'

När skall bluffande o förskönande utbildningsinstitut tvingas försörja sina examinerade arbetslösa i deras livstid?
Senast redigerad av SC430 2024-02-02 kl. 11:32.
Citera
2024-02-02, 11:30
Avslutad
Någon skulle behöva säga rakt i ansiktet till Alexander att det är HAN som är problemet.

- Ta bort din jävla instagram helt. Om du inte ser vad som är problemet så kommer du inte se det sen heller. Ta bort skiten för din egen skull.

- Enligt CV:t får man uppfattningen att den enda utbildning han har i ämnet är att gå en kurs där man alltså delar dator med andra?

- Detta är uppenbarligen en person som skulle stanna hemma från arbete för minsta lilla. Depression, migrän, osv.

Han låter inte självgående överhuvudtaget och nu dessutom går ut och gråter i media. Karriären är över innan den ens har börjat
Senast redigerad av Sprutnik 2024-02-02 kl. 11:36.
Citera
2024-02-02, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ni säger man skall ha erfarenhet - helst tre år är vad arbetstgivarna vill ha.

Frågan kommer - VAD KAN MAN SOM NYEXAD - ingenting - lite - mycket - är expert

1. Det arbetsgivarna skriver är önskemål. Just nu är väl marknaden i deras fördel då.

2. Ta annat jobb inom IT och plugga järnet på fritiden. Jobba som datortekniker, IT-support, t.o.m kundtjänst, NÅGOT!

Oftast matchar inte utbildning och jobb 100%. Vet ekonomer som jobbar som annat, inte alls som ekonomer osv. Men bara man har nån högskola/uni utbildning så.
Citera
2024-02-02, 11:33
Medlem
sinnpajs avatar
Killen gick utredning om adhd/autism år 2022. Beroende på vad den utredningen säger ska man nog inte spekulera så mycket kring huruvida han lyckas få jobb eller vad orsaken är..
Citera
2024-02-02, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Killen gick utredning om adhd/autism år 2022. Beroende på vad den utredningen säger ska man nog inte spekulera så mycket kring huruvida han lyckas få jobb eller vad orsaken är..

Kan säga mååånga inom IT som har ngt av detta, antingen med diagnos eller utan diagnos. Varför tror du vi jobbar med datorer? Man slipper människor man inte kan koda av vad dem menar.

Snarare en fördel ibland att kunna sitta i nöta 10h+ och zona ut så mycket man glömmer äta

Men ja då måste man kunna yrket.

Ska man vara sälj, proj ledare, team lead kanske man ska vara mer "normal"
Citera
2024-02-02, 11:52
Medlem
Kollar man killens linkedin så är den enda utbildning han har en Javascript bootcamp från Jan 2023 till Apr 2023. Enligt dom som håller kursen är den 3 månader, han har dock angivit 4, och enligt honom så gjorde denna 3 månaders bootcamp att "I was molded into an amazing fullstack developer".
Man blir inte en "amazing developer" på 3 månader, särskilt inte fullstack. Killen är uppenbarligen full av skitsnack och lider av ett gigantiskt ego.

Företaget som håller utbildningen verkar minst sagt lite shady också, dom har bland annat nåt program där man får 3 månaders utbildning gratis mot att man jobbar hos en av deras kunder i ett år när man är färdig.
Citera
2024-02-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Sjukt, men är väl som alltid, marknaden för IT skriker inte efter nyutbildade programmerare utan vill ha dom med flera års erfarenhet eller?

Jo, även juniora tjänster innehåller långa listor på skit ingen kan (eller ens ska) ha koll på som nyexad. Helst ska det vara så mycket akronymer det bara går. Till exempel "Erfarenhet av ETL i SSRS, SSAS, SSIS och SSMS. Goda kunskaper inom geoJSON och graphQL i kombination med QGIS, ML och DSS är meriterande". och så fortsätter det rad efter rad. Det är helt sjuka krav för en junior idag (träffat verksamma som jobbat 30-40 år inom IT känner att dom inte har alla kunskaper som krävs för juniora)

Sen har stackarn blivit lurad att läsa en YH och då blir det fan inte lättare. Jag är mest förvånad över att det finns 500-600 juniora tjänster att söka för honom. Särskilt om det är någon flum "programmerings utbildning med focus på Java och React".

Det finns jobb inom IT och programmering och mycket av det. Men det är embedded, data engineering och infosec tjänster vad jag ser.
Även pratat en del med personer på SEB och råkar man nämna ordet COBOL i deras närhet så börjar dom headhunta dig.
Citera
2024-02-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Han har gjort ett års bootcamp i Javascript, det är klart det är svårt att hitta jobb direkt då.

Sen tror jag inte det är så smart att skylta på LinkedIn med att man sökt 700 jobb och inte fått något.
Har han verkligen gjort det?
Som jag tolkade hans linkedinprofil för några veckor sen när reportaget sändes så har han bara gått 12 veckors utbildning på SALT.
Att då kalla sig fullstack systemutvecklare känns som att han har en osann världsbild.
Citera
2024-02-02, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Kollar man killens linkedin så är den enda utbildning han har en Javascript bootcamp från Jan 2023 till Apr 2023. Enligt dom som håller kursen är den 3 månader, han har dock angivit 4, och enligt honom så gjorde denna 3 månaders bootcamp att "I was molded into an amazing fullstack developer".
Man blir inte en "amazing developer" på 3 månader, särskilt inte fullstack. Killen är uppenbarligen full av skitsnack och lider av ett gigantiskt ego.

Företaget som håller utbildningen verkar minst sagt lite shady också, dom har bland annat nåt program där man får 3 månaders utbildning gratis mot att man jobbar hos en av deras kunder i ett år när man är färdig.

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Har han verkligen gjort det?
Som jag tolkade hans linkedinprofil för några veckor sen när reportaget sändes så har han bara gått 12 veckors utbildning på SALT.
Att då kalla sig fullstack systemutvecklare känns som att han har en osann världsbild.

Betalar man för deras utbildning eller är det som folkhögskola/yrkesutbildning där utbildningen är gratis och man får CSN?

Känns helt fel med dessa USA bootcamp bolag ska komma hit. När vi har riktiga utbildningar som är gratis och som man får CSN för.

För betalar man för utbildningen så tutar dem nog i vad som helst i en för att betala och gå med. "Betala oss för utbildningen så blir du coder rockstar på 3 månader!!!"

Sen att ha en porgrammingsutbildning och att dela på dator är ju helgalet.

Sen är det klart, det är ju enklare att plugga 3 månader vs plugga 2-3år på en YH eller Högskoleutbildning.
Citera
2024-02-02, 12:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Många skyller på Alexanders persona; han får inte jobb för att han är knepig. Men jag har haft att göra med många som jobbat med IT, och många av dem har varit mycket, mycket underligare än Alexander.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in