Citat:
Ursprungligen postat av
dismisswall
Hans CV är länkad ovan om du vill inspektera.
Jajo men du måste kunna veta vad du ska skriva in i AIn samt vad den ger tillbaka.
Ber jag ChatGPT skapa script till mig hittar den ofta på saker som helt enkelt inte finns (AI hallucinerar) eller som inte kommer fungera alls.
Så det kommer behövas färre personer för samma jobb men så är det tyvärr överallt.
Tack, kollade hans CV och det såg helt ok ut för att vara en nyutbildad programmerare. Då jag inte har koll på programmering så kollade jag inte in hans Github då det inte givit mig något.
Jag skulle säga att antingen är han en väldigt knepig person när man väl träffar honom eller så skickar han bara sitt CV till olika företag och hoppas på det bästa.
Söker man ett jobb så ringer man först upp ansvarig person, pratar med denna, presenterar sig och ställer smarta och relevanta frågor och ser hur intresset är hos personen.
Nästa steg är att man skickar in sitt CV och personliga brev (det kanske Alexander missat eller om han tyckte att sidan han skickade var både och) Jag lever enligt den gamla tiden och skriver gärna ett personligt brev utöver ett CV så det blir två sidor iallafall.
Någon vecka efter att man skickat sitt CV så kontaktar man ansvarig igen om frågar om personen läst brevet och även då kan ställa några uppföljningsfrågor och kanske även kan svara på några frågor som den ansvariga personen har om det finns luckor som behöver fyllas i. Man frågar givetvis i detta skeende om det skulle passa om man kan komma förbi för ett mer personligt möte (man bjuder helt enkelt in sig själv till intervjun) för att presentera sig mer formellt och även få träffa rekryteraren och få veta mer om företaget och arbetsplatsen.
Det viktigaste är också att vårda alla sina kontakter och se vad de finns för möjligheter hos dessa. En klasskompis har kanske fått ett jobb och då tar man kontakt med denna och kollar om det kan finnas en öppning för en själv osv. Man måste vara på och vara lite jobbig för att få jobb i dag då varje plats har väldigt många sökande. Att bara skicka in ett CV kommer bara försvinna i högen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dulce
Visst 600 jobb är mycket. Men jag som jobbar inom IT vet att det är knappt några nyutbildade programmerare som får jobb, för det används idag AI som sköter dessa uppgifter. Knappt något vinstdrivande företag anställer en nyutbildad programmerare idag före en AI.
Som nyexad är det aldrig lätt att få jobb och ofta måste man då gå på de stora företagen som faktiskt kan avvara en handledare då det alltid kommer krävas någon form av introduktion i jobbet. Ett mindre företag med fåtal anställda har inte den ekonomin att sätta två gubbar på ett projekt som kommer jobba som en då handledaren också måste lägga tid på att lära upp den nya.
Ett stort företag kan göra en sån sak lättare då där finns personal och muskler för detta.
Hur mycket man än utbildat sig och vilka fina titlar man än fått ihop så är arbetslivet något helt annat än utbildning.