2024-02-02, 10:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bara för att företag skriker efter folk så tar man inte folk från gatan, tycks vara många som tror det. Idag kräver även ett rätt enkelt operatörsjobb vid maskin någon form av utbildning då allt går så mycket lättare då.

Om nu Alexander har sökt 600 jobb och inte fått något så måste det vara fel på antingen honom eller hans ansökan eller hur han lagt upp ansökningarna. Har han bara skickat ett CV till 600 olika företag och sen sätter sig och inväntar svar och intervju så förstår jag om han inte får något jobb. Vad finns mer i hans CV förutom en utbildning inom programmering? När jag sökte mitt första jobb som elektriker så hade jag redan ett tiotal sommarjobb i bagaget inom både relevant yrke men också mycket annat mest för att visa att man faktiskt är arbetsvillig och inte bara suttit hemma och glott och väntat på att jobben ska komma flygande.
Har han funderat på att söka jobb i andra städer där möjligheten kanske är större att hitta jobb?

Det är inte bara marknaden det är fel på utan man måste också se på sig själv och hur man presenterar sig själv i sitt CV och intervju.
Citera
2024-02-02, 10:55
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennypennypenny
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nyutbildade-alexander-32-slutade-rakna-efter-600-sokta-jobb

Över 600 firmor och fortfarande blir nekad. Ni som jobbar med IT. Hur illa är det på IT-marknaden idag? Varje år tar hundratals studenter examen inom systemutveckling från yrkeshögskolan, högskola eller universitet. Borde inte utbildningen övervägas när it-firmor inte anställer nyexaminerade utvecklare?

Jag jobbar inom IT branschen. Problemet här är att han är nyutbildad programmerare som inga företag idag vill anställa. Detta beror till största delen på att en AI gör ett minst lika bra som en nyutbildad programmerare, ofta bättre, samt till en väldigt liten kostnad. Att utbilda sig till programmerare idag är tyvärr vägen rakt in i arbetslöshet för AI tar över den sektorn mer och mer. programmerare är en av de grupper som förmodligen knappt kommer existera på sikt för mer och mer kommer skötas av en AI på det området.
Citera
2024-02-02, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Jag kollade upp honom efter att jag såg inslaget på SVT. Han gick teater på gymnasiet, sedan verkar han mest ha haft ströjobb fram tills i princip nu. Han läste någon programmeringskurs/program på SALT enligt hans CV (jag tror det är denna: https://salt.dev/).

Hans portfolio: https://new-portfolio-one-kohl.vercel.app/
Hans Github: https://github.com/AlexanderTarler
Hans CV: https://new-portfolio-one-kohl.vercel.app/cv/Alexander_Tarler.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bara...

Hans CV är länkad ovan om du vill inspektera.

Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Jag jobbar inom IT branschen. Problemet här är att han är nyutbildad programmerare som inga företag idag vill anställa. Detta beror till största delen på att en AI gör ett minst lika bra som en nyutbildad programmerare, ofta bättre, samt till en väldigt liten kostnad. Att utbilda sig till programmerare idag är tyvärr vägen rakt in i arbetslöshet för AI tar över den sektorn mer och mer. programmerare är en av de grupper som förmodligen knappt kommer existera på sikt för mer och mer kommer skötas av en AI på det området.

Jajo men du måste kunna veta vad du ska skriva in i AIn samt vad den ger tillbaka.

Ber jag ChatGPT skapa script till mig hittar den ofta på saker som helt enkelt inte finns, men som "ser bra ut" (AI hallucinerar) eller som inte kommer fungera alls.

Så det kommer behövas färre personer för samma jobb men så är det tyvärr överallt.

Missade denna men det är nog rätt. "Problemet" är att när normies tänker IT så tänker dem programmerare men det finns så mycket mer jobb, dock inte lika hög lön

Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Inte alls illa. Tror dock det är svårare just nu att få jobb som en programmerare, än tex. en administratör, drifttekniker, nätverkstekniker, säkerhetsnisse, cloudnisse.

Dvs. folk som har lite mer koll på infrastrukturen tror jag har enklare att få jobb.
Några som är jävligt attraktiva är t.ex. Devopsare.
Senast redigerad av dismisswall 2024-02-02 kl. 11:06.
Citera
2024-02-02, 10:57
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bara för att företag skriker efter folk så tar man inte folk från gatan, tycks vara många som tror det. Idag kräver även ett rätt enkelt operatörsjobb vid maskin någon form av utbildning då allt går så mycket lättare då.

Om nu Alexander har sökt 600 jobb och inte fått något så måste det vara fel på antingen honom eller hans ansökan eller hur han lagt upp ansökningarna. Har han bara skickat ett CV till 600 olika företag och sen sätter sig och inväntar svar och intervju så förstår jag om han inte får något jobb. Vad finns mer i hans CV förutom en utbildning inom programmering? När jag sökte mitt första jobb som elektriker så hade jag redan ett tiotal sommarjobb i bagaget inom både relevant yrke men också mycket annat mest för att visa att man faktiskt är arbetsvillig och inte bara suttit hemma och glott och väntat på att jobben ska komma flygande.
Har han funderat på att söka jobb i andra städer där möjligheten kanske är större att hitta jobb?

Det är inte bara marknaden det är fel på utan man måste också se på sig själv och hur man presenterar sig själv i sitt CV och intervju.

Visst 600 jobb är mycket. Men jag som jobbar inom IT vet att det är knappt några nyutbildade programmerare som får jobb, för det används idag AI som sköter dessa uppgifter. Knappt något vinstdrivande företag anställer en nyutbildad programmerare idag före en AI.
Citera
2024-02-02, 11:03
Medlem
GertBennys avatar
Nedanstående är rena spekulationer ifrån min sida, då jag inte arbetat eller vet något om IT branschen.

Jag tror det är för att Alexander helt enkelt är dålig på att spela det sociala spelet. Hans Instagram är "cringe" och han hade antagligen tjänat på att hålla en fasad på sociala medier som 99 procent av alla andra konformister. Det vill säga bilder när han håller en drink i handen på en uteserveringen eller liknade töntiga bilder. Han har låg social status helt enkelt och detta bekräftas av hans Instagram samt att han inte får några jobb efter 600 ansökningar. Detta är väldigt oattraktivt för många människor.

Fast egentligen känns Alexander som en typisk IT kille - det vill säga en nörd med låg social status, men branschen kanske inte alls är sådan som jag föreställer mig? Jag bara spekulerar. Personligen hatar jag att det är så här men världen är ytlig och trots allt tjat om "inkludering, mångfald, jämlikhet blablabla" så har personer som uppför sig "udda" eller avviker från normen, det fruktansvärt svårt att slå sig in bland "normala" personer.
Citera
2024-02-02, 11:04
Medlem
Mycket anonymt hat i denna tråd.
Alexander Tarler verkar vara en trevlig kille och jag hade gärna bjudit in honom på intervju. Luckor i cv-t kan vara ett problem, däremot får det anses ok om man jobbat med annat än just IT. Det framgår ju tydligt att han sadlat om, vilket är inte är speciellt ovanligt i dagens arbetsmarknad. Hellre en person som jobbat med butik/städ än en person inte jobbat alls.
Däremot skulle jag varmt rekommendera killen att stänga sin instagram för allmän beskådan. Bara för att man kan dela allt betyder det inte att man ska göra det. Det är ett trist symptom i vår influencer-tid.
Citera
2024-02-02, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Klart grabben har svårt att få jobb som programmerare, att ha tagit sig igenom bootcamp i JS är väl ungefär lika mycket att hänga i granen som ett datorkörkort från mellanstadiet. Min arbetsgivare kräver universitetsexamen, om du inte har väldigt stark annan erfarenhet. Det är vi inte heller ensamma på. Att få jobb med bara några veckors "studier" kräver i princip att en arbetsgivare är villig att lära upp dig mer eller mindre helt på egen hand.
"Det skriks efter läkare säger de. Så varför får inte jag jobb? Jag var ju sjukvårdare i lumpen."
Citera
2024-02-02, 11:08
Medlem
different_trips avatar
Ja, no shit att marknaden är mättad med programmerare då alla fått höra man är garanterad jobb och 70 lök i månaden.

I verkligheten är det i princip omöjligt att landa en juniortjänst i dagsläget.
Citera
2024-02-02, 11:09
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abkhazia
Mycket anonymt hat i denna tråd.
Alexander Tarler verkar vara en trevlig kille och jag hade gärna bjudit in honom på intervju.
Gör det då? Hans CV finns i tråden, ring honom så kommer han säkert in på en intervju.

Tycker för övrigt inte det är något hat mot honom i tråden, folk här säger ju bara att han inte är kvalificerad nog, vilket han inte är. Jag hade dock varit glad för hans skull om han landade ett arbete.
Senast redigerad av datalog 2024-02-02 kl. 11:12.
Citera
2024-02-02, 11:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Hans CV är länkad ovan om du vill inspektera.

Jajo men du måste kunna veta vad du ska skriva in i AIn samt vad den ger tillbaka.

Ber jag ChatGPT skapa script till mig hittar den ofta på saker som helt enkelt inte finns (AI hallucinerar) eller som inte kommer fungera alls.

Så det kommer behövas färre personer för samma jobb men så är det tyvärr överallt.

Tack, kollade hans CV och det såg helt ok ut för att vara en nyutbildad programmerare. Då jag inte har koll på programmering så kollade jag inte in hans Github då det inte givit mig något.
Jag skulle säga att antingen är han en väldigt knepig person när man väl träffar honom eller så skickar han bara sitt CV till olika företag och hoppas på det bästa.
Söker man ett jobb så ringer man först upp ansvarig person, pratar med denna, presenterar sig och ställer smarta och relevanta frågor och ser hur intresset är hos personen.
Nästa steg är att man skickar in sitt CV och personliga brev (det kanske Alexander missat eller om han tyckte att sidan han skickade var både och) Jag lever enligt den gamla tiden och skriver gärna ett personligt brev utöver ett CV så det blir två sidor iallafall.
Någon vecka efter att man skickat sitt CV så kontaktar man ansvarig igen om frågar om personen läst brevet och även då kan ställa några uppföljningsfrågor och kanske även kan svara på några frågor som den ansvariga personen har om det finns luckor som behöver fyllas i. Man frågar givetvis i detta skeende om det skulle passa om man kan komma förbi för ett mer personligt möte (man bjuder helt enkelt in sig själv till intervjun) för att presentera sig mer formellt och även få träffa rekryteraren och få veta mer om företaget och arbetsplatsen.

Det viktigaste är också att vårda alla sina kontakter och se vad de finns för möjligheter hos dessa. En klasskompis har kanske fått ett jobb och då tar man kontakt med denna och kollar om det kan finnas en öppning för en själv osv. Man måste vara på och vara lite jobbig för att få jobb i dag då varje plats har väldigt många sökande. Att bara skicka in ett CV kommer bara försvinna i högen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Visst 600 jobb är mycket. Men jag som jobbar inom IT vet att det är knappt några nyutbildade programmerare som får jobb, för det används idag AI som sköter dessa uppgifter. Knappt något vinstdrivande företag anställer en nyutbildad programmerare idag före en AI.

Som nyexad är det aldrig lätt att få jobb och ofta måste man då gå på de stora företagen som faktiskt kan avvara en handledare då det alltid kommer krävas någon form av introduktion i jobbet. Ett mindre företag med fåtal anställda har inte den ekonomin att sätta två gubbar på ett projekt som kommer jobba som en då handledaren också måste lägga tid på att lära upp den nya.
Ett stort företag kan göra en sån sak lättare då där finns personal och muskler för detta.
Hur mycket man än utbildat sig och vilka fina titlar man än fått ihop så är arbetslivet något helt annat än utbildning.
Citera
2024-02-02, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Nedanstående är rena spekulationer ifrån min sida, då jag inte arbetat eller vet något om IT branschen.

Det du beskriver är ett problem när man möter HR och sådant folk som "kontorschefer" i intervju. Det är inget problem kollegor emellan inom IT snarare är det en fördel.

Men det blir en utmaning att fejka lite för att komma vidare från HR filter sen kan man vara sig själv igen. För män är det ganska lätt, vi kan klippa oss och köpa en kostym sen är det klart.

Citat:
Ursprungligen postat av abkhazia
Däremot skulle jag varmt rekommendera killen att stänga sin instagram för allmän beskådan. Bara för att man kan dela allt betyder det inte att man ska göra det. Det är ett trist symptom i vår influencer-tid.

Det konstiga där är att han är 32, när kom instagram ut, när han var 20 kanske? Är i samma ålder och på den tiden var det kutym att aldrig använda sitt riktiga namn online osv för då blev man scammad direkt eller något. Till den grad att officiella plattformar som Youtube avrådde nya användare från att använda riktiga namn.
Citera
2024-02-02, 11:14
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det skulle kunna vara att han är 32 år och nyexaminerad i ett yrke där han förmodligen inte är som klippt och skuren, med tanke på sin bakgrund som estet (enligt instagram).

Annat som kan bidra är att han fyllt sin instagram med sådant som nog många tycker är för privat. Sorgsna selfies och långa texter om hur han länge varit sjukskriven och deprimerad och ännu i 30-årsåldern ältar sin tonårskärlek, sitt brustna hjärta, och hur han blev ett offer för en elak flickvän.

Något som säkert ses som positivt är att han skrivit fantasyböcker, är begåvad. Det gäller nog för honom att övertyga arbetsgivaren att han kommer klara det dagliga arbetet med att skriva enkel funktionell kod 8 timmar per dag, i en miljö där han mest troligt inte kommer få utlopp för sin estetiska begåvning, utan kommer att behöva relativt stor disciplin.

Jag har inte kollat, men om personens Instagram kommer högre upp än personens GitHub så säger ju det något. Är man intresserad av systemutveckling så börjar man väl när man är 15.Det krävs ju inga investeringar direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in