Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Det skulle kunna vara att han är 32 år och nyexaminerad i ett yrke där han förmodligen inte är som klippt och skuren, med tanke på sin bakgrund som estet (enligt instagram).
Annat som kan bidra är att han fyllt sin instagram med sådant som nog många tycker är för privat. Sorgsna selfies och långa texter om hur han länge varit sjukskriven och deprimerad och ännu i 30-årsåldern ältar sin tonårskärlek, sitt brustna hjärta, och hur han blev ett offer för en elak flickvän.
Något som säkert ses som positivt är att han skrivit fantasyböcker, är begåvad. Det gäller nog för honom att övertyga arbetsgivaren att han kommer klara det dagliga arbetet med att skriva enkel funktionell kod 8 timmar per dag, i en miljö där han mest troligt inte kommer få utlopp för sin estetiska begåvning, utan kommer att behöva relativt stor disciplin.
Bingo!
Det finns en anledning till att intellektuellt bemedlade människor antingen tar bort sociala media helt, eller anpassar sina profiler till den grad att de är helt neutrala och ointressanta.
Det handlar förstås också om bransch. Jag, som kommer ifrån traditionell industri, kan fortfarande slarva lite med sådant om jag skulle vilja, då Berit Nilsson (64), HR-chef på Stål-Börje AB, inte kommer att börja kontrollera Facebook och googla efter information när jag ansöker till en platschefs, produktionschefs eller fabrikschefsroll. Alexander får däremot förvänta sig att alla firmor omgående kollat upp honom, och det på avsevärt mer djuplodat sätt än Berit Nilsson någonsin skulle kunna få för sig att det ens är möjligt att kontrollera någon.