2024-02-02, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Halva CV:t är en bild på honom, det syns 16 sekunder in i videon...

Det låter ju som en narcissist de luxe och som en helt omöjlig person i ett teamarbete.
Om man har sökt 600 jobb inom samma område, så är det väl kanske dags att börja bredda söken till något annat helt annat yrke och har han bara läst en kurs i typ javascript, så lär det inte vara så mycket mer värt än om han hade visat upp ett datakörkort.
Citera
2024-02-02, 08:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Vet inte vilken poäng du försöker framföra just nu, du gjorde alltså exakt samma sak som personen i artikeln.

Du säger

Jag är trött på företag som "skriker efter folk", men vill gärna att någon annan ska utbilda och skola in personal.

Jag säger

"Ja det gör skolan och en själv"

Du kan inte läsa ditt jävla mongo. Läs hela mitt inlägg nästa gång med.

Citat:
Edit: Du verkar arg, någon som är för "teh craft", men har "gått en utbildning som behövs" låter väldigt mycket som exakt samma person som Alexander, men hade lite mer tur när CV't skickades ut.

Så kan det vara Alexander men du det är inte jag som gråter ut i SVT. Hemtjänsten söker alltid du får åkå o torka bajs.

teh craft är att jag är intresserad av mitt arbete något som du inte verkar vara
Senast redigerad av dismisswall 2024-02-02 kl. 08:14.
Citera
2024-02-02, 08:09
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennypennypenny
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nyutbildade-alexander-32-slutade-rakna-efter-600-sokta-jobb

Över 600 firmor och fortfarande blir nekad. Ni som jobbar med IT. Hur illa är det på IT-marknaden idag? Varje år tar hundratals studenter examen inom systemutveckling från yrkeshögskolan, högskola eller universitet. Borde inte utbildningen övervägas när it-firmor inte anställer nyexaminerade utvecklare?

A Tarler har valt fel yrke och måste lida av något.
Detta låter som om Edvard Blom skulle gråta ut att han sökt jobb på 600 stycken cirkusar utan att få jobbet som lindansare
Citera
2024-02-02, 08:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Du säger

Jag är trött på företag som "skriker efter folk", men vill gärna att någon annan ska utbilda och skola in personal.

Jag säger

"Ja det gör skolan och en själv"

Du kan inte läsa ditt jävla mongo. Läs hela mitt inlägg nästa gång med.
Du redigerar ju dina inlägg en par gånger, svårt att uppdatera sig då.

Skola in junior personal görs på arbetsplatsen såklart, det hade du vetat om du faktiskt upplevt arbetslivet, vilket jag faktiskt betvivlar efter dina inlägg, du verkar ha lite låg impulskontroll.
Citera
2024-02-02, 08:28
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nyutbildade-alexander-32-slutade-rakna-efter-600-sokta-jobb

Över 600 firmor och fortfarande blir nekad. Ni som jobbar med IT. Hur illa är det på IT-marknaden idag? Varje år tar hundratals studenter examen inom systemutveckling från yrkeshögskolan, högskola eller universitet. Borde inte utbildningen övervägas när it-firmor inte anställer nyexaminerade utvecklare?

Jobbar själv inom IT och personligen så blir jag jagad av rekryterare. Förvisso inte som programmerare men den yrkeskategorin kan knappast ha svalnat av nåt nämnvärt..
Citera
2024-02-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Att skrika efter något antyder i princip vad somhelst funkar, jämför "skrika efter hjälp". Om du då i samma mening skriver att "det är svårt hitta bra folk", så låter det inte riktigt så att någon skriker efter personal, snarare att de har svårt att hitta personal med vissa kriterier. Alltså att de inte alls skriker efter personal med andra ord.

Nej, att skrika efter folk betyder inte att man letar efter vad som helst. Jag trodde inte jag behövde specificera det, att det innebär att vi förutsätter någon slags kompetens. Att vi skriker efter folk men har svårt att hitta folk betyder att vi har mängder med arbetsuppgifter inom IT som skulle kunna fördelas mellan fler människor, men att det otroligt svårt att hitta bra folk. Det betyder inte att vi har svårt att hitta randoms som inte har rätt kompetens.

Du använde "med andra ord" fel igen.
Citera
2024-02-02, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av switzernaut
Nej, att skrika efter folk betyder inte att man letar efter vad som helst. Jag trodde inte jag behövde specificera det, att det innebär att vi förutsätter någon slags kompetens. Att vi skriker efter folk men har svårt att hitta folk betyder att vi har mängder med arbetsuppgifter inom IT som skulle kunna fördelas mellan fler människor, men att det otroligt svårt att hitta bra folk. Det betyder inte att vi har svårt att hitta randoms som inte har rätt kompetens.

Du använde "med andra ord" fel igen.
Det ser snarare ut som att du inte vet vad innebörden av att "skrika efter" betyder. Det är ett modeuttryck inom branschen att bastardisera Svenskan genom att just påstå att man "skriker efter folk", jag vet, däremot betyder inte det att det används på rätt sätt.

Om du skriker efter hjälp för att du håller på att drunkna, frågar du efter bevis på sjöräddningsutbildning innan personen som kommer springades till dig försöker hjälpa dig?
Citera
2024-02-02, 08:51
Medlem
Min uppfattningen efter att själv ha varit öppen för nya möjligheter i höstas är att det fortfarande finns väldigt mycket jobb som programmerare. Däremot så delar jag uppfattningen att arbetsmarknaden i princip är död för programmerare utan erfarenhet just nu. Företagen har dåligt med pengar och då är de juniora som ryker först tyvärr.

Har du 5+ år erfarenhet kan du fortfarande vraka och välja bland jobben.
Citera
2024-02-02, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Min uppfattningen efter att själv ha varit öppen för nya möjligheter i höstas är att det fortfarande finns väldigt mycket jobb som programmerare. Däremot så delar jag uppfattningen att arbetsmarknaden i princip är död för programmerare utan erfarenhet just nu. Företagen har dåligt med pengar och då är de juniora som ryker först tyvärr.

Har du 5+ år erfarenhet kan du fortfarande vraka och välja bland jobben.
Precis så är det hos oss. Kunderna håller i budgetar och då gäller det att hålla alla resurser så fakturerbara som möjligt, det finns inte utrymme för inskolning av nyanställningar direkt från skolan. Vi brukar ta in praktikanter från YH, då får vi inskolningen på köpet och erbjuder ofta (om kompetensen finns där) jobb till dem då de kan gå rakt ut och jobba i kundprojekt som de redan är familjära med.
Citera
2024-02-02, 08:58
Medlem
calvinclowns avatar
Visst efter uni är det svårt att få allra första jobb. Särskilt om man skippat praktik. Även om man besitter över 350 hp. Detta av egen erfarenhet.

Jag tvivlar på att han skrivet 600 personliga brev. Är man lowlife måste man kämpa mer än andra. Bara för att han har pluggat kan han inte tro att allt går smort. Han måste bygga kompetens sen kan han va en bitch.
Citera
2024-02-02, 09:04
Medlem
GregerMedeltids avatar
Klart grabben har svårt att få jobb som programmerare, att ha tagit sig igenom bootcamp i JS är väl ungefär lika mycket att hänga i granen som ett datorkörkort från mellanstadiet. Min arbetsgivare kräver universitetsexamen, om du inte har väldigt stark annan erfarenhet. Det är vi inte heller ensamma på. Att få jobb med bara några veckors "studier" kräver i princip att en arbetsgivare är villig att lära upp dig mer eller mindre helt på egen hand.
Citera
2024-02-02, 09:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:

Har varit i branschen i 15 år som utvecklare, när jag började var det lite svårt att få jobb. Inte omöjligt men lite tufft. Man fick kamma sig, vässa sitt CV och visa framfötterna.

IT-branschen har det tuffare nu och man söker framförallt senior utvecklare. Däremot om man har sökt 600 IT-jobb och inte lyckats att få ett enda, då gör man helt klart något fel.

Många som söker sig till branschen tror att ingångslönen är 40 000 kr och det är rock’n’roll. En realistisk ingångslön är 25 000 - 30 000 beroende på utbildning.

IT-branschen är rejält tråkig 2024 och tiden då det var rock’n’roll är dessvärre historia.
De flesta som söker sig till branschen idag är änna jävla broilers som inte skulle kunna vara vakna en hel natt för att skriva ihop lite kod för ett roligt hobbyprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in