Citat:
Ursprungligen postat av
launetorsken
Analysen av det senaste avsnittet
Man nämner inte ett jota om att Adolf Fredrik var kung och hur han blev kung. Trots att en helt ny ätt introducerade sig.
Man går inte igenom den största händelsen, mordet på Gustav III. Bara omtalat lite snabbt.
Man går inte igenom kaoset när Gustav IV Adolf blir kung och sedan avsatt vid en revolution vilket utmynnade i 1809 års regeringsform.
Man nämner inte varför Axel Von Fersen blir lynchad. Inte ens att det var pga ryktena om att han låg bakom den danske kronprinsens död.
Hade man lagt ner mindre tid på Linné och en och annan prostituerad kvinna så hade man kunnat få tid att gå igenom de ovan delarna som enligt mig är betydligt viktigare.
Samma med förra avsnittet när man inte går igenom den största händelsen, slaget vid Lund och hur svenskarna mirakulöst vann slaget mot alla odds. Man tog inte ens upp att Karl XI red genom de danska linjerna tillbaka till svenskarna och överlever det som man 99 av 100 gånger annars inte skulle göra. Hade han dött där och då hade Sverige idag sett helt annorlunda ut med en helt utraderad kungaätt med de följderna det hade inneburit.
Fy fan vad dåligt och besviken jag är! Nu vet jag i för sig allt detta redan, men "vanligt folk" som inte har så bra koll på historien förtjänar att i egenskap som skattebetalare få lära sig de vitala delarna av vår historia i en annars påkostad serie.
Tydligen har man bestämt sig för att man endast ytligt ska beröra de verkligt avgörande händelserna. Programmet håller på i en timme, men ändå känns det som om nästan allt är utfyllnad.
Mordet på Gustav III, Gustav III:s ryska krig, Gustav IV m.m. nämndes bara i förbigående. Fokus låg helt på Linnés rasbiologi, horor, negrer och judar. De ämnena tog upp större delen av programmet.
Gustav III:s bisarra kärleksliv och hovstallmästare Muncks inblandning i detsamma kunde varit intressant, men det berördes inte alls.