Citat:
Ursprungligen postat av
Nicholassarkozy
Varför är det så jäääääävla angeläget att transor läser sagor för dagisbarn?
Alltså det finns clowner, bolibompadrakar, bibliotekstanter och mormor som redan gör sånt... Kan transorna inte bara göra något annat?
Det är rätt konstigt. Det blir ju dessutom ett slags exotifierande av transorna. Eller kanske av all trans i sig, inte bara de som håller på med dragartisteri. Jag tycker det är konstigt att man vill göra en sån grej av det så att det ska ingå i pjäsens namn osv.
Däremot tvivlar jag inte en sekund på att barn gillar hela grejen med glitter, glamour och att klä upp/ut sig. Men det har ju nödvändigtvis inget med dragqueens att göra. Jag har inget problem med dragqueens i någon barnföreställning eller att någon som är transa läser sagor osv. MEN jag går väl för fasiken inte dit med mina barn för att kolla på dragqueens eller transor som om de vore djur på zoo liksom? Jag tycker kommuner och bibliotek gör transcommunityn en otjänst genom att göra en grej av det. Det blir lite freakshow över det hela när man framställer det som man gör. Konstigt att det inte hörts några kritiska röster när det gäller det.
Ska man aktivt skylta med andra minoritetsgrupper i barnföreställningar och sagostunder också? Typ ”kom och hör på när en lesbisk läser sagor” eller ”teater med rullstolsburna”. De är väl där i egenskap av sitt yrkeskunnande och sig själva? Eller ska dragplåstret vara att de tillhör en minoritetsgrupp? Jag fattar verkligen inte vad de vill åstadkomma med detta.