2024-01-31, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Vadå öppet hav mellan Sverige och Finland? Var menar du? Om det inte är öppet hav för Finland så är det väl inte det för Sverige heller.

Jo, de har visst ett val.

Från kapellskär/grisslehamn till åland är det öppet hav i 2h... till åland... från Finland till Åland så är det öar hela vägen.
Citera
2024-01-31, 22:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Du kan lugna ner dig, jag tror dig, jag orkar inte trycka på länkar, jag bara minns det som att det var en spritbutik typ i livsmedelsbutiken där i Mariehamn, men jag minns fel och du har rätt, jag väljer att tro dig blint!

Men jag har jävligt svårt att se vad som är bra med Sverige och varför man skulle vilja bli en del av oss, vi är på dekis inom i princip alla fält

Se yt-länken jag skickade. Finska ministern hyllar Sverige
Citera
2024-01-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Nej, gjorde jag?

Jag menade att Finland har bättre försäljning av sprit, jag minns det som sist jag kryssade knulljolle att man kunde handla fritt och öppet i butik på Åland, men det var inte igår jag var i Mariehamn och det gungade av alla möjliga anledningar efter jag klev i land, men kul, grattis, du får anteckna och sätta en guldstjärna i dagboken kring hur du läxade upp mig om Finlands Alkiii

Det heter väl Alko.. det vi skojar om i Sverige om personer som dricker för mycket. Ja, man kan köpa starköl och cider i butikerna. Det är ett sjukt bra utbud överlag. Systembolaget i Sverige kan inte jämföra sig. Nä och folk blir inte alkoholiserade av öl i butiken. Det är bara trams och svenskar som är hjärntvättade. På Alko säljer man sprit och vin, inte särskilt mycket öl/cider osv.. behövs ju inte, butikerna gör ju det...
Citera
2024-01-31, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Hela Finland tillhörde Sverige i flera hundra år, och svenska talas även på finska fastlandet. Så varför inte ta tillbaka hela Finland på samma gång enligt din logik?

Jo det går absolut att diskutera men det är inte trådens ämne. Nu snackar jag om Åland. Men absolut hade det funnits en opinion i Sverige att ta tillbaka Finland så hade jag ju tyckt det också.
Finns ju en anledning till att det heter Västerbotten och Österbotten i Finland
Citera
2024-01-31, 22:36
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det heter väl Alko.. det vi skojar om i Sverige om personer som dricker för mycket. Ja, man kan köpa starköl och cider i butikerna. Det är ett sjukt bra utbud överlag. Systembolaget i Sverige kan inte jämföra sig. Nä och folk blir inte alkoholiserade av öl i butiken. Det är bara trams och svenskar som är hjärntvättade. På Alko säljer man sprit och vin, inte särskilt mycket öl/cider osv.. behövs ju inte, butikerna gör ju det...

Han skrev att han kunde köpa sprit i butik på Åland. Då var det en Alko han besökte. Precis som jag besökt Systembolag på Gotland.
Citera
2024-01-31, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
1) Hela Finland tillhörde Sverige.

2) Norge har väl inte invaderat något land förutom Island, som då var obebott?

3) Finlandssvenska talas i stort sett i hela Finland.

Jag talade om att man har krigat om marken i Norden. Inget ovanligt med det och delar av Sverige har ju tillhört Norge/Danmark osv
Citera
2024-01-31, 22:37
Avslutad
Citat:
Från kapellskär/grisslehamn till åland är det öppet hav i 2h... till åland... från Finland till Åland så är det öar hela vägen.

Jo men rent historiskt så har Åland tillhört Sverige. Finns en kulturell koppling hit.

Spelar väl ingen roll om det är 2h hav emellan.
Det är ett gigantiskt hav mellan USAs fastland och Hawaii också men det ifrågasätter ingen.
Citera
2024-01-31, 22:42
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Nu är jag inte någon historiker, men hittade detta på nätet.

"Enligt traditionen skall ett svenskt korståg riktat mot Finland ägt rum år 1157, under kung Erik och biskop Henrik. Året efter skulle korståget vara över, med resultatet att kristendomen börjat införas i Finland och att finnarna i Åbotrakten döpts. Detta korståg saknar dock samtida belägg.[30]

Erikskrönikan berättar om två senare krigståg mot Finland, med oklar tidsangivelse.[31] Under det första av dessa (1249), lett av Birger jarl och biskop Thomas, skall en del av Finland i linje från Tavastehus fram till Kymmene älv lagts under svenskt styre. Det andra, som leddes av Torgils Knutsson, erövrade Karelen och började anlägga fästningen Viborg inne i Viborgska viken. Den blev Sveriges främsta utpost i öster fram till 1700-talet. När korståget avslutades nästan två år senare hade Sverige förlorat Kexholms fästning till ryssarna. Dessa båda är mer sannolika än det första, men omtalas inte i Erikskrönikan som korståg
.[31] " https://sv.wikipedia.org/wiki/Korst%C3%A5g

Det var alltså den tidens kolonialism, men benämndes som spridning av kristendom. Det var dock inte frivilligt för "offren", utan de tvingades att "omvända" sig till kristendomen och samtidigt bli undersåtar till den främmande makten, som utropade landsområden som sina egna.
Men man kan ju alltid försköna verkligheten och säga att finnarna själva ville tillhöra Sverige.

Om det var hela Finland eller inte spelar kanske inte så mycket roll. Jag skulle tro att på den tiden var det lätt för makthavarna att bara säga att "Detta område är vårt", speciellt om områden med få invånare, som Lappland. Och samerna fortsatte bara att leva sina liv, utan att bekymra sig om vilka som påstod sig äga deras land och Finland överhuvudtaget.

Frågan hur det svenska väldet etablerades i Finland har behandlats i böcker och poddar av bland annat Dick Harrison och Martin Hårdstedt. Även om det sen gammalt talas om tre svenska "korståg" till landet på andra sidan Östersjön, är mycket oklart kring dessa tåg. Helt säkert var det väldigt småskaliga operationer. 1100- och 1200-talens kungar och jarlar hade helt enkelt inte samma resurser som stormaktstidens monarker. Det finns inte en chans att Erik, Birger eller Tyrgils kunde skeppa jättehärar över havet och ockupera landet på andra sidan.
Harrison skrev nånstans att man med en modern liknelse kunde beskriva Finlands inlemmande i riket som upprättande av nätverk mellan kungamakten och de finska hövdingarna.
Senast redigerad av Ördög 2024-01-31 kl. 22:55.
Citera
2024-01-31, 22:45
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Frågan hur det svenska väldet etablerades i Finland har behandlats i böcker och poddar av bland annat Dick Harrison och Martin Hårdstedt.Även om det sen gammalt talas om tre svenska "korståg" till landet på andra sidan Östersjön, är mycket oklart kring dessa tåg. Helt säkert var det väldigt småskaliga operationer. Den tidens kungar och jarlar hade helt enkelt inte samma resurser som stormaktstidens monarker.
Harrison skrev nånstans att man med en modern liknelse kunde beskriva Finlands inlemmande i riket som upprättande av nätverk mellan kungamakten och de finska hövdingarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monarchs_and_heads_of_state_of_Finland

Some texts suggest the Swedish rule of Finland started as early as during the Houses of Sverker and Eric (Sverker I of Sweden 1130–1156 and Eric the Saint 1156–1160). But the first historic documents suggesting rule by Swedish kings in Finland not limited to sparse crusades and conquests are dated at around 1249.

Valdemar I alltså som den första kungen.
Citera
2024-01-31, 22:45
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Hela diskussionen blir lite "skruvad"... ...med samma logik ska Sydtyrolen vara en del av Österrike och Tyskland är ca 20 % "för litet". Sudettyskar och andra var flyktingar i typ 10 år - för en palestinier (= arab eller arabättling som ville profitera mha av fötterna på att driftiga judar hade givit liv och civilisation till en bit öken) är att vara "flykting" ett livstidsprojekt, eller passerar t o m över generationer! Men det är OT.

Vad sägs om ett Friesland som egen stat? För att inte tala om Baskien! Samt när vi ändå håller på; ett Sameland! (Är i princip för allt som går emot ett vänsterliberalt Europas Förenta Stater, som åtm är ett av Tidöpartiernas officiella linje, samt M-dvärgens egen agenda.).
Citera
2024-01-31, 22:46
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:

De vill att hela Åland ända till och inklusive Ruissalo skall tillhöra Sverige.

Rent djupkultturellt känns ålänningar mer finska än svenska, de är rakt på sak och kan dricka kaffe utan bulle.
Citera
2024-01-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Vad sägs om ett Friesland som egen stat? För att inte tala om Baskien! Samt när vi ändå håller på; ett Sameland! (Är i princip för allt som går emot ett vänsterliberalt Europas Förenta Stater, som åtm är ett av Tidöpartiernas officiella linje, samt M-dvärgens egen agenda.).

"Europas Förenta Stater" är väl ändå ett högerliberalt, alltså ett marknadsliberalt, projekt?

Vänsterpartiet mfl. europeiska vänsterpartier, är EU-skeptiska.

Marknadsliberala partier som moderaterna, är för mer EU-integration.

Att EU-medlemsstaterna splittras i mindre stater, är bra för EU-integrationen, och inte tvärtom. Mindre självständiga stater, som Skottland, Katalonien, Baskinen och Åland, skulle aldrig klara sig ekonomiskt utanför EUs fria marknad. Desto mindre länder, desto mer beroende blir de av att EU finns, och därför blir EU starkare av att stora medlemsländer delas i många mindre medlemsländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in