Citat:
Ursprungligen postat av
KirkLazarus
Ja det låter ju som att elvanse för dig frisätts alldeles för snabbt. För mig känns 30-40 mg elvanse i mångt och mycket som ca 10 mg attentin känns de första timmarna och håller ungefär lika länge (när elvanse väl börjar verka), och 30mg elvanse = 8.9mg attentin om jag minns rätt, och då är ju något fel eftersom effekten inte bör kännas så starkt om 30-40 mg skulle frisättas över 12 timmar.
Det här skapar ju två problem egentligen, ett är just det du nämnt att det inte håller hela dagen. Det andra är att det kan bli en alldeles för hög koncentration på en gång, även om en lite högre koncentration inte gör att man nödvändigtvis mår dåligt så kanske det inte alltid är optimalt, och ju högre toppar desto djupare dalar är en bra grundregel när det gäller cs, så det kanske är en orsak till att du mår så dåligt när effekten avtar.
Jag kan t ex. ta samma mängd attentin per dag exempelvis 17.5 mg men jag får ju en hårdare krasch om jag skulle ta 7.5 mg två gånger med tre timmars mellanrum än om jag skulle ta exempelvis 5 mg + 5 mg + 5 mg + 2.5 mg med tre timmars mellanrum, som inte alls upplevs lika hårt. Hade elvanse haft en jämn frisättning över 12 timmar tvivlar jag på att du hade mått så dåligt som du beskriver. Och det är väl här varje människas unika biologi spelar in just med frisättning.
Men eftersom du också skriver att du inte upplevt det här på vanligt gatuamfetamin så blir man ju lite fundersam om det beror på något annat, t ex. att det är just lisdexamfetamin som är problemet och inte bara för att det frisätts för snabbt, utan om själva processen med lisdexamfetaminets frisättning gör att du mår dåligt. Skumt.
Har du fått prova något annat?
Hur stor dos har du?
Hej,
Ni är så snälla och svarar mot mina frågor, men jag är ny på medicinen eller sen november men känns som att jag aldrig kommer bli bra.
Jag är en kvinna 37 år gammal, är väldigt social och extrovert, varit impulsiv och är en första som testar på nya saker, men suger i allt jag testar hehe.
Jag har i 7 års tid sökt på sjukvården för att jag haft sjuklig tröthhet, samtidigt gick jag till optikern för att jag trodde att det var fel på mina ögon pga koncentrationssvårigheter, fast forward var det äntligen en läkare som sa men du kanske har adhd. Då han jag gå in i väggen rejält, kunde inte ta mig upp från sängen i 6 mån fick till slut läkemedel. Vi kom fram till att jag hade en svår adhd med dyslexi.
Jag skulle kunna anmäla sjukvården om det hade hjälpt andra, men svenska läkare är de läkare som kommer undan mest i världen.
Min fråga är elvanse funkade sjukt bra i två veckor, jag var piggare, jag kunde läsa böcker vilket jag inte kunde innan, hade väldigt lätt för att komma igång med saker jag tyckte var tråkigt osv, men fick såklart ångest men då tyckte jag ändå att det var värt att ta medicinen. Men sen slutade det funka kändes det som o jag fick bara ångest kvar o slutade i dec, för 2 veckor sen började jag igen med 30 mg, funkade igen i en vecka sen bara ångest och trötthet effekten. Kanske min kropp som du säger vänjer sig fort.
Jag kanske är deprimerad pga min utbrändhet don't know.
Hur länge har u stått på dina mediciner?
Tack för att du orkar svara mig men känns skönt att prata med någon annan som står på medicinen hehe.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZOG77
70mg Elvanse är inte 70mg lisdexamfetamin. Ungefär 23,1 eller är jag för högt? Rätta isåfall till det.
Bara för man testat gatu amfetamin några gånger betyder det inte att man mår bra av det. I de flesta fall vågar jag påstå att det krävs längre tid för all CS att utvärdera hur vida man behöver eller/och mår bra på det.
Förlita sig på amfetamin köpt på gatan är inte så vettigt om man nu inte har tillgång till ett labb. Det är ju massa RC bankat skräp idag på de flesta droger.
Du har rätt, det var fel att ta upp det som exempel.