2024-01-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
Kan någon svara en gång för alla på varför jag får olika effekt från burk till burk. Måste väl ändå vara någon mer som upplever detta? Det är ingen inbillning eller annat, en burk kan ge mig alla bieffekter i världen och de gäller samtliga piller, medans en annan burk funkar helt felfritt. Vad är detta egentligen, blir inte klok! Haha. Och nej det är inga andra omständigheter som gör att jag upplever detta, kan slå hål på allt, även om jag förstår att de låter väldigt märkligt vilket jag också tycker. Min vaga teori är att jag har ngt problem med upptagningen och att det är ngn liten obalans eller skillnad i pillrena. Jag har lite magproblem, käkat höga doser koffein senaste åren dagligen, detta är ngt annat som kanske kan spela in. Men jag finner det fortfarande otroligt märkligt att de skiljer så enormt mycket i effekt från burk till burk, det är som dag och natt. Jag läser många inlägg i tråden att folk får massa jobbiga biverkningar som att känna sig som en zombie osv, det är bland annat så jag känner mig från vissa burkar, med massa andra bieffekter som hjärndimma irritation osv osv. Känner rent spontant att vilken jävla tur att min första burk av elvanse var en ”fungerande”, och att 50/50 av mina uttag har gett en enormt bra effekt, för hade jag fått en sån pissburk från mitt första uttag hade jag gett upp direkt, haha

Jag hittade detta , om det är av intresse
https://tripsitter.com/news/why-your...ot-be-working/
Citera
2024-01-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Tro mig jag förstår att läkare är svåra, har själv fått kämpa ett år för o ens få prova Elv...man måste ligga på o tjata till slut blir dem trött på en..och bara vill få det gjort. Menar du att den där tiden när du somnade var innan medicinen eller när du börjat med den. Bara min tro på det hela är att du får för hög dos...man ska inte krascha o ha ångest. Jag kan ha fel i detta, men dem flesta blir segare på högre doser och piggare på lite mindre doser. Ångest kan som sagt vara en biverkan oxå, det borde läkaren förstå. Man ska försöka hitta den mest optimala dosen, som gör att man är som mest fokuserad och inte blir seg o krashar o få ångest. Det kanske krockar med dina antidepressiva oxå. Det kanske är så att du behöver Ritalin elr något annat kanske Attentin. Jag kan bara säga av mina erfarenheter har provat allt utom Ritalin. Men Elvanse passar mig bäst till 100% mådde inte bra på tex. Concerta även om jag tyckte Concerta var en bra medicin så var det biverkningarna som pajjade mycket. Och då får man prova något annat tills man hittar rätt. Jag gillar att Elvanse sitter i sådär 12-14 timmar skulle aldrig palla gå på något kortverkande. Många trashar oxå metylfenidat, hade det inte vart för biverkningarna så hade jag lätt stannat på det.

Hej hur har det gått med dig
Citera
2024-01-31, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Har skrivit i tråden tidigare då jag gjort försök med elvanse men där biverkningarna blev för mycket i form av ojämn effekt under dagen, sömnsvårigheter, lång och utdragen krasch med mycket ångest och avbrott av behandling som följd.

Tänkte uppdatera att det till slut har löst sig ganska bra med attentin + intuniv. Är inte färdig med upptrappning än men det är stor skillnad i mående då effekten avtar och sömnen fungerar bra. När jag stod på attentin ensamt så hade jag något lindrigare biverkningar än elvanse men fortfarande såpass allvarliga att jag avbröt behandlingen. Skulle säga att intesiteten av biverkningarna jag nämnt minskat med säkert 60% när jag tar attentin i kombination med intuniv. Stor skillnad. Känner mig också mycket, mycket mindre benägen att ta till andra droger som varit ett problem förut, speciellt då vid krasch-tillfället var det svårt att avstå från benso, opiater eller cannabis - så är det inte längre.

Så ni som känner att ni får god effekt av elvanse men känner att kraschen eller andra biverkningar är alldeles för intensiva skulle jag rekommendera en kombination med Intuniv att diskutera med er läkare. Nu har jag inte testat just kombinationen elvanse + intuniv, men då det gjorde skillnad med attentin + intuniv så tänker jag att det med stor sannolikhet även kan ha god effekt med elvanse + intuniv då det är samma verksamma ämne bara det att attentin är snabbverkande och elvanse långtidsverkande. Skulle dock inte rekommendera att gå över till attentin om elvansen i regel fungerar bra under dagen, då det blir många gånger man får dosera under dagen vilket ju är en nackdel med just attentin. Som tillägg är det nog bättre dock då man gärna inte vill ta elvanse för sent på dagen.

Bara ett tips för er som har de här besvären men som samtidigt är nöjda och har god effekt av elvanse under dagen och vill fortsätta med den.

Här finns att läsa om Intuniv:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guanfacin
https://www.fass.se/LIF/product?user...20140329000153

Edit: Kan också nämna att jag lagt ned koffein helt och hållet, det gör nog viss skillnad också, kan vara värt att testa och se om det blir skillnad.

Heej,
Jag har stora problem med Elvanse, jag tycker att dem fungerar bra i 3 tim, sen kraschar jag med trötthet och svår ångest. Vad är intuniv för något?
Citera
2024-01-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaidream
Tar elvanse 70mg påfyllnad 40mg.

Könner ej av den senare 40mg och kraschar ändå 3 timmar efter den.

Bättre ta allt på engång istället?

BTW börjar snacka som satan kan fa. Inte hållakäften.

Nån annan?

Så jävla konstigt, jag blir apatisk och introvert, jag är normalt väldigt social.
Citera
2024-01-31, 21:15
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Samma här, mycket lägre puls och blodtryck. Om jag ska ge min lekmannamässiga synpunkt på det här ämnet så tror jag att dexamfetamin ger något större respons på noradrenalin än dopamin, samt att den noradrenalina effekten sitter i längre än den dopamina. Jag tror det är den dopamina effekten en person med adhd har mest nytta av, och som jag tror är det som skapar ordning i tankekaoset samt ger den där "klarheten" och enklare att fokusera och även sitta still, vilket i sig skapar ett lugn och som även kan vara en orsak till att det för många går att sova på. Den noradrenalina effekten har en viss nytta med i form av vakenhet och "driv". Men jag tror att vid en optimal dos dexamfetamin för att få en tillräcklig god nivå av den dopamina effekten samtidigt kanske ibland för en del ger en alldeles för hög nivå av den noradrenalina effekten, som i sin tur skapar biverkningar som högt blodtryck, hög puls, ångest, sömnsvårigheter (då jag tror den effekten sitter i längre). Och det är väl där intuniv kommer in i bilden och balanserar ut det hela, så man kan stå på en tillräckligt hög dos dexamfetamin för att få just tillräckligt stor effekt på dopmin samtidigt som intuniv sänker ett högt blodtryck och puls som är ett resultat av noradrenalin främst och således minskar de biverkningarna.

I den bästa av världar skulle det ju med fördel skapas en liknande substans som är lite omvänd, att den noradrenalina effekten är något lägre och den dopamina högre som med fördel kan hålla i sig längre. Vi får se vad framtiden kommer med.

Det verkar inte finnas studier som bekräftar märkbara fördelar med att kombinera intuiv med lisdexamfetamin, men jag har ju läst en del anekdotiskt som beskriver det, så jag är lite nyfiken.
Det borde väl vara riskfritt att fråga läkaren i af. Det är ju inte som att tigga mer benzo eller så. Så jag ska pröva.
Citera
2024-01-31, 22:53
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lea.86
Heej,
Jag har stora problem med Elvanse, jag tycker att dem fungerar bra i 3 tim, sen kraschar jag med trötthet och svår ångest. Vad är intuniv för något?

Det är en adhd-medicin som inte tillhör kategorin centralstimulantia. Är egentligen till för barn men läkare kan skriva ut den till vuxna också. Jag vet inte mer farmakologiska detaljer men den sänker i alla fall blodtrycket något, och det i sin tur kan ju säkert påverka ångest då ett något högre blodtryck som centralstimulantia ofta orsakar säkert kan spä på redan existerande ångest, tänker jag om jag får spekulera. Jag tycker i alla fall att jag märker skillnad när det gäller kraschen som du nämner, jag kraschar inte lika hårt nu när jag tar intuniv i samband med attentin. Mindre ångest etc. Tänker att den säkert kan fungera liknande med elvanse.

Förstår ditt problem med att Elvanse bara fungerar i 3 timmar, du är inte ensam om det problemet att den inte håller i 12 timmar som den egentligen ska. För vissa gör den uppenbarligen det om man läser i tråden, men min läkare sa också att det inte är ovanligt att den inte håller så lång tid. Många får ta tilläggsdosering med antingen en till dos elvanse eller attentin. Jag hade det likadant och fick det aldrig att fungera så bra, så jag har bara attentin nu och det fungerar bättre, men nackdelen är ju att man måste ta den många gånger om dagen för att ha en jämn effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det verkar inte finnas studier som bekräftar märkbara fördelar med att kombinera intuiv med lisdexamfetamin, men jag har ju läst en del anekdotiskt som beskriver det, så jag är lite nyfiken.
Det borde väl vara riskfritt att fråga läkaren i af. Det är ju inte som att tigga mer benzo eller så. Så jag ska pröva.

Ja jag vet inte riktigt hur den fungerar mer än att den sänker blodtrycket något men kraschen som jag upplever när attentin går ur kroppen känns betydligt lindrigare. Tänker att det säkert fungerar liknande med Elvanse. Kanske också så att måendet känns jämnare under dagen och att sömnen fungerar bättre. Tror det gör mig lite mer emotionellt stabil.
Nej det var inga problem att få intuniv utskrivet, föreslog det bara och fick det direkt. Man får nog motivera det på något sett bara t ex. att man har otillräcklig effekt av cs eller besvär med blodtrycket orsakat av cs eller då "kraschen".

Har du också besvär när medicinen går ur?
Citera
2024-02-01, 10:57
Medlem
[quote=KirkLazarus|87226750]Det är en adhd-medicin som inte tillhör kategorin centralstimulantia. Är egentligen till för barn men läkare kan skriva ut den till vuxna också. Jag vet inte mer farmakologiska detaljer men den sänker i alla fall blodtrycket något, och det i sin tur kan ju säkert påverka ångest då ett något högre blodtryck som centralstimulantia ofta orsakar säkert kan spä på redan existerande ångest, tänker jag om jag får spekulera. Jag tycker i alla fall att jag märker skillnad när det gäller kraschen som du nämner, jag kraschar inte lika hårt nu när jag tar intuniv i samband med attentin. Mindre ångest etc. Tänker att den säkert kan fungera liknande med elvanse.

Förstår ditt problem med att Elvanse bara fungerar i 3 timmar, du är inte ensam om det problemet att den inte håller i 12 timmar som den egentligen ska. För vissa gör den uppenbarligen det om man läser i tråden, men min läkare sa också att det inte är ovanligt att den inte håller så lång tid. Många får ta tilläggsdosering med antingen en till dos elvanse eller attentin. Jag hade det likadant och fick det aldrig att fungera så bra, så jag har bara attentin nu och det fungerar bättre, men nackdelen är ju att man måste ta den många gånger om dagen för att ha en jämn effekt.

Tack för ett fint svar
Det känns ändå när jag läser på olika forum, svenska/amerikanska, att alla upplever att de endast fungerar 4 tim högst hehe, undrar varför dem insisterar med att de ska fungera i 12 h. Även om man delar upp sin dos fm och vid lunch så kraschar man. Tröttheten får mig att dra till sängen direkt och ångesten som jag i alla fall varar i 5 tim minst och under tiden blir jag som förlamad och kan i princip inte göra något än att gråta och vänta ut ångesten. Får mig att undra om det är värt att ta den medicinen för att fungera i 4 tim och leva miserabelt i 5 tim.

Jag undrar över en grej om nån kan svara på detta, ren Amfetamin som man köper ute på gatan, jag har provat det och det gav faktiskt bra effekt utan att ge ångest eller krasch, nu kan jag inget om droger men är det så eller jag inbillar mig bara? Jag har bara testat några gånger innan jag fick diagnosen.

Jag kommer vänta ut medicinen 2 veckor till och du ger mig hopp om att det kan bli bättre
Citera
2024-02-01, 15:21
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lea.86

Tack för ett fint svar
Det känns ändå när jag läser på olika forum, svenska/amerikanska, att alla upplever att de endast fungerar 4 tim högst hehe, undrar varför dem insisterar med att de ska fungera i 12 h. Även om man delar upp sin dos fm och vid lunch så kraschar man. Tröttheten får mig att dra till sängen direkt och ångesten som jag i alla fall varar i 5 tim minst och under tiden blir jag som förlamad och kan i princip inte göra något än att gråta och vänta ut ångesten. Får mig att undra om det är värt att ta den medicinen för att fungera i 4 tim och leva miserabelt i 5 tim.

Jag undrar över en grej om nån kan svara på detta, ren Amfetamin som man köper ute på gatan, jag har provat det och det gav faktiskt bra effekt utan att ge ångest eller krasch, nu kan jag inget om droger men är det så eller jag inbillar mig bara? Jag har bara testat några gånger innan jag fick diagnosen.

Jag kommer vänta ut medicinen 2 veckor till och du ger mig hopp om att det kan bli bättre

Ja det låter ju som att elvanse för dig frisätts alldeles för snabbt. För mig känns 30-40 mg elvanse i mångt och mycket som ca 10 mg attentin känns de första timmarna och håller ungefär lika länge (när elvanse väl börjar verka), och 30mg elvanse = 8.9mg attentin om jag minns rätt, och då är ju något fel eftersom effekten inte bör kännas så starkt om 30-40 mg skulle frisättas över 12 timmar.

Det här skapar ju två problem egentligen, ett är just det du nämnt att det inte håller hela dagen. Det andra är att det kan bli en alldeles för hög koncentration på en gång, även om en lite högre koncentration inte gör att man nödvändigtvis mår dåligt så kanske det inte alltid är optimalt, och ju högre toppar desto djupare dalar är en bra grundregel när det gäller cs, så det kanske är en orsak till att du mår så dåligt när effekten avtar.

Jag kan t ex. ta samma mängd attentin per dag exempelvis 17.5 mg men jag får ju en hårdare krasch om jag skulle ta 7.5 mg två gånger med tre timmars mellanrum än om jag skulle ta exempelvis 5 mg + 5 mg + 5 mg + 2.5 mg med tre timmars mellanrum, som inte alls upplevs lika hårt. Hade elvanse haft en jämn frisättning över 12 timmar tvivlar jag på att du hade mått så dåligt som du beskriver. Och det är väl här varje människas unika biologi spelar in just med frisättning.

Men eftersom du också skriver att du inte upplevt det här på vanligt gatuamfetamin så blir man ju lite fundersam om det beror på något annat, t ex. att det är just lisdexamfetamin som är problemet och inte bara för att det frisätts för snabbt, utan om själva processen med lisdexamfetaminets frisättning gör att du mår dåligt. Skumt.

Har du fått prova något annat?
Hur stor dos har du?
Citera
2024-02-01, 17:01
70mg Elvanse är inte 70mg lisdexamfetamin. Ungefär 23,1 eller är jag för högt? Rätta isåfall till det.

Bara för man testat gatu amfetamin några gånger betyder det inte att man mår bra av det. I de flesta fall vågar jag påstå att det krävs längre tid för all CS att utvärdera hur vida man behöver eller/och mår bra på det.
Förlita sig på amfetamin köpt på gatan är inte så vettigt om man nu inte har tillgång till ett labb. Det är ju massa RC bankat skräp idag på de flesta droger.
Citera
2024-02-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
70mg Elvanse är inte 70mg lisdexamfetamin. Ungefär 23,1 eller är jag för högt? Rätta isåfall till det.

Bara för man testat gatu amfetamin några gånger betyder det inte att man mår bra av det. I de flesta fall vågar jag påstå att det krävs längre tid för all CS att utvärdera hur vida man behöver eller/och mår bra på det.
Förlita sig på amfetamin köpt på gatan är inte så vettigt om man nu inte har tillgång till ett labb. Det är ju massa RC bankat skräp idag på de flesta droger.
Jo, 70 mg Elvanse är 70 mg Lisdexamfetamin.
Som i sin tur motsvarar 20,8mg Dexamfetamin, som i sin tur motsvarar ca 30mg Dexamfetaminsulfat (Attentin)
Citera
2024-02-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ja det låter ju som att elvanse för dig frisätts alldeles för snabbt. För mig känns 30-40 mg elvanse i mångt och mycket som ca 10 mg attentin känns de första timmarna och håller ungefär lika länge (när elvanse väl börjar verka), och 30mg elvanse = 8.9mg attentin om jag minns rätt, och då är ju något fel eftersom effekten inte bör kännas så starkt om 30-40 mg skulle frisättas över 12 timmar.

Det här skapar ju två problem egentligen, ett är just det du nämnt att det inte håller hela dagen. Det andra är att det kan bli en alldeles för hög koncentration på en gång, även om en lite högre koncentration inte gör att man nödvändigtvis mår dåligt så kanske det inte alltid är optimalt, och ju högre toppar desto djupare dalar är en bra grundregel när det gäller cs, så det kanske är en orsak till att du mår så dåligt när effekten avtar.

Jag kan t ex. ta samma mängd attentin per dag exempelvis 17.5 mg men jag får ju en hårdare krasch om jag skulle ta 7.5 mg två gånger med tre timmars mellanrum än om jag skulle ta exempelvis 5 mg + 5 mg + 5 mg + 2.5 mg med tre timmars mellanrum, som inte alls upplevs lika hårt. Hade elvanse haft en jämn frisättning över 12 timmar tvivlar jag på att du hade mått så dåligt som du beskriver. Och det är väl här varje människas unika biologi spelar in just med frisättning.

Men eftersom du också skriver att du inte upplevt det här på vanligt gatuamfetamin så blir man ju lite fundersam om det beror på något annat, t ex. att det är just lisdexamfetamin som är problemet och inte bara för att det frisätts för snabbt, utan om själva processen med lisdexamfetaminets frisättning gör att du mår dåligt. Skumt.

Har du fått prova något annat?
Hur stor dos har du?

Hej,
Ni är så snälla och svarar mot mina frågor, men jag är ny på medicinen eller sen november men känns som att jag aldrig kommer bli bra.
Jag är en kvinna 37 år gammal, är väldigt social och extrovert, varit impulsiv och är en första som testar på nya saker, men suger i allt jag testar hehe.
Jag har i 7 års tid sökt på sjukvården för att jag haft sjuklig tröthhet, samtidigt gick jag till optikern för att jag trodde att det var fel på mina ögon pga koncentrationssvårigheter, fast forward var det äntligen en läkare som sa men du kanske har adhd. Då han jag gå in i väggen rejält, kunde inte ta mig upp från sängen i 6 mån fick till slut läkemedel. Vi kom fram till att jag hade en svår adhd med dyslexi.

Jag skulle kunna anmäla sjukvården om det hade hjälpt andra, men svenska läkare är de läkare som kommer undan mest i världen.

Min fråga är elvanse funkade sjukt bra i två veckor, jag var piggare, jag kunde läsa böcker vilket jag inte kunde innan, hade väldigt lätt för att komma igång med saker jag tyckte var tråkigt osv, men fick såklart ångest men då tyckte jag ändå att det var värt att ta medicinen. Men sen slutade det funka kändes det som o jag fick bara ångest kvar o slutade i dec, för 2 veckor sen började jag igen med 30 mg, funkade igen i en vecka sen bara ångest och trötthet effekten. Kanske min kropp som du säger vänjer sig fort.
Jag kanske är deprimerad pga min utbrändhet don't know.

Hur länge har u stått på dina mediciner?
Tack för att du orkar svara mig men känns skönt att prata med någon annan som står på medicinen hehe.

Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77

Du har rätt, det var fel att ta upp det som exempel.
Citera
2024-02-02, 10:51
Medlem
[quote=Lea.86|87233969]Hej,
Ni är så snälla och svarar mot mina frågor, men jag är ny på medicinen eller sen november men känns som att jag aldrig kommer bli bra.

Ursprungligen postat av*Marianne79

Jag fick diagnos för typ 2 mån sen ADHD kombinerad form. Började med Concerta men fick svårt m andningen när den gick ur så gick över till Elvanse, började med 30 mg och ligger nu på 70 mg som jag tar på morgonen. Hittills funkar den riktigt bra. MEN, vissa dagar är jag helt sänkt. Jag har två utmattningar bakom mig, och samma känsla uppstår dessa dagar. Tar mig knappt ur sängen, får inget gjort, motivationen är noll. Jag känner ju effekten av medicinen men jag är samtidigt SÅÅÅ trött.
Någon som upplever samma?
Önskar mig själv goda rutiner i form av
1.Orka med jobbet heltid (har ett väldigt stressfritt jobb)
2. Klara av att hålla i rutiner gällande att handla och laga mat/matlådor
3. Träna minst 3 gånger i veckan.

Jag tror att det är en nyckel till ett friskare jag. Men ibland känns det så jävla trögt, släpigt och kämpigt och då känns allt så hopplöst*

…*[ Visa mer ]

Jag känner igen mig helt i dig. Och har man haft 2 utmattningar så kan man inte ta Elvanse 7 dagar i veckan och prestera
"på sin gamla nivå".

Jag måste ta minst 2 dagar i veckan då jag inte tar Elvansen och är trött och seg , gå runt som en zombie hemma.
Tar jag medicinen varje dag så kör jag slut på mig själv, man vill hitta på saker men kroppen orkar inte detta i längden.
Min Psyk-läkare håller helt med mig om detta , och säger att detta är alltid faran med att skriva ut medicin till människor med utmattning.
Vi kör på hårdare än vad kroppen är redo för.
Så mitt råd är att bara ta medicin dom dagarna då du verkligen behöver göra något viktigt.
Och sen , var uppmärksam på dig själv.
Kanske skriv dagbok om ditt mående?

Hej Lea
Tänkte att du ev kunde få igenkänning på de här två tidigare inläggen.
Men ska verkligen inte gå med sån ångest , de får du ta upp med din läkare. Om dom inte vill ge dig tilläggs medicinering så får Psyk erbjuda nåt annat ,
KBT eller ACT eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in