2024-01-31, 15:11
Medlem
Harald99s avatar
Ny dokumentärserie av och med Jacob Hård på SVT Play.
Den gyllene epoken med Svan och Wassberg i spetsen.
Ett måste för alla som är intresserade av längdåkning, och extra underbart för oss som var med då.

Mellan åren 1980-1991 vann de svenska herrarna 17 av 34 OS- och VM Guld!

https://www.svtplay.se/gunde-svan-skidakaren
Citera
2024-01-31, 18:33
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Ny dokumentärserie av och med Jacob Hård på SVT Play.
Den gyllene epoken med Svan och Wassberg i spetsen.
Ett måste för alla som är intresserade av längdåkning, och extra underbart för oss som var med då.

Mellan åren 1980-1991 vann de svenska herrarna 17 av 34 OS- och VM Guld!

https://www.svtplay.se/gunde-svan-skidakaren
En riktigt bra dokumentär med många klassiska klipp och citat
Svan och Wassberg var två rejäla egon och vinnarskallar som verkligen gick sin egen väg. Landslagschefen Åke Jönsson framstod som mer osymptisk än man mindes honom och som en som ville få in alla i samma fålla.

Man hade nästan glömt också att det så långt fram som mot slutet av 80-talet främst var åkarna själva som vallade sina egna skidor. Kanske skulle man införa att man måste valla sina skidor själv som ett sätt att minska beroendet av ett stort vallateam. Det skulle väl dock vara svårt att testa att man verkligen har vallat sina skidor själv.

Man kan ju inte undgå att tänka på hur sådana som Svan och Wassberg hade klarat sig om 80-talet hade varit som dagens skidåkning med mycket sprint och masstarter. Känslan är att de hade klarat sig ganska dåligt men det är också svårt att säga då man aldrig fick se dem prövas i den typen av skidåkning.
Citera
2024-02-01, 02:45
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Minns att jag tyckte han var störig redan 2014. Bisittaren Emelie Öhrstig fick ju knappt en syl i vädret när han malde på. Kommenteringen under damstafetten och främst slutskedet är väl inget man minns med värme direkt.

För mig framstår Forsberg som en sunkig sexist som inte lyssnar på experten vid sin sida om det är en kvinna. Man kan ha synpunkter på A-K S som expert, men Forsberg gör henne sämre än vad hon är.
Jacob Hårds största styrka är/var att han låter experten vara expert och själv fokuserar på att facilitera för expert Blomman.
Tyvärr har tiden sprungit ifrån Blomman och Hård, som dock funkar bra i ski Classics där tempot i tävlingarna är klart lägre.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Sökte tillbaka i tråden för att se vad som skrevs om Forsberg när det blev klart att han skulle kommentera, hittade istället det här inlägget från när det blev klart att han skulle kommentera OS 2014.

Det är alldeles tydligt det att åsikterna ändrats. Absolut är det så.

Problemet med Forsberg är inte kunskapsnivån kring skidor, utan att han ständigt måste prata.
Citera
2024-02-01, 07:57
Medlem
Det verkar inte bli några sändningar från JVM i år. Lite konstigt att FIS inte kräver att de länder som får arrangera JVM också tillhandahåller någon form av streaming av tävlingarna. Inte konstigt att längdskidåkning tappar i popularitet hos allmänheten.
Citera
2024-02-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det verkar inte bli några sändningar från JVM i år. Lite konstigt att FIS inte kräver att de länder som får arrangera JVM också tillhandahåller någon form av streaming av tävlingarna. Inte konstigt att längdskidåkning tappar i popularitet hos allmänheten.
Var had du set information om det? SVT påstår ju att de ska sända. Håller med om att det varit ganska dåligt skött från FIS förut.

https://www.svt.se/sport/artikel/sa-sander-svt-sport-den-har-veckan-15
Citera
2024-02-01, 18:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Haha, det är tydligt så. Absolut så. Vad tänkte jag på?
Nu betraktar jag honom som ohotad tvåa i bottenlistan, efter den ohotade ettan Ola Bränholm. Undrar vad jag tyckte om Bränholm förr?
Får jag nominera Janne B till bottenlistan, sjukt dryg och jag undrar om han någonsin åkt utför ens på semestern?
Citera
2024-02-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Får jag nominera Janne B till bottenlistan, sjukt dryg och jag undrar om han någonsin åkt utför ens på semestern?

Det får du, och du har många med dig. Jag stör mig dock inte nämnvärt på honom. Knappast en favorit men jag tolererar honom.
Citera
2024-02-01, 21:06
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Det får du, och du har många med dig. Jag stör mig dock inte nämnvärt på honom. Knappast en favorit men jag tolererar honom.

Ge det nån säsong till så ska du se, när han fått för sig att han är expert på alpint.
F1-sändningarna är en ren pina, ifrågasätter konstant sina bisittare Björn Wirdheim och Rickard Rydell (2 av våra mest framgångsrika racingförarna dom senaste decennierna) som att dom inte har en aning om vad dom pratar om.
Citera
2024-02-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ge det nån säsong till så ska du se, när han fått för sig att han är expert på alpint.
F1-sändningarna är en ren pina, ifrågasätter konstant sina bisittare Björn Wirdheim och Rickard Rydell (2 av våra mest framgångsrika racingförarna dom senaste decennierna) som att dom inte har en aning om vad dom pratar om.

Jodå, jag har sett den sidan mången gång om, men av någon anledning triggar det inte mig på samma sätt som t.ex Bränholms forcerade entusiasm gör.
Citera
2024-02-02, 00:03
Medlem
Ärligt talat så finns det väldigt få kommentatorer på vintersport som är bra.

Finns några som är uthärdliga som Erik Jerner och Niklas Nord. Kanske i någon mån Ejeborg även om han har jobbiga tendenser. Robin Fomin på Discovery är väl ok också. Hård var ju rent av bra förut men tappat, dock klart bäst ändå med sin otroligt behagliga röst.

Nu imorgon är det Jennie Öberg på Bonnier och hon är faktiskt helt ok också.
Citera
2024-02-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ärligt talat så finns det väldigt få kommentatorer på vintersport som är bra.

Finns några som är uthärdliga som Erik Jerner och Niklas Nord. Kanske i någon mån Ejeborg även om han har jobbiga tendenser. Robin Fomin på Discovery är väl ok också. Hård var ju rent av bra förut men tappat, dock klart bäst ändå med sin otroligt behagliga röst.

Nu imorgon är det Jennie Öberg på Bonnier och hon är faktiskt helt ok också.

Hård har tappat lite med ålderns rätt men tycker fortfarande han är riktigt bra. Har en röst och uttryck som gör honom trevlig och intressant att lyssna på.
När man såg dokumentären av Gunde så märkte man vilka kommentatorprofiler som fanns förr.
Citera
2024-02-02, 21:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Hård har tappat lite med ålderns rätt men tycker fortfarande han är riktigt bra. Har en röst och uttryck som gör honom trevlig och intressant att lyssna på.
När man såg dokumentären av Gunde så märkte man vilka kommentatorprofiler som fanns förr.

Hård var middagsgäst hos Gokväll i kväll:

https://www.svtplay.se/video/KR5PqkM/gokvall/jacob-hard-och-ludwig-hart?id=KR5PqkM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in