2024-01-31, 13:33
Medlem
Under en renovering av huset de samköpt har hantverkarna hittat en stash med guld och platina till ett värde på ca 11 miljoner. Mycket mer värt än huset i sig. Nu är de i rättstvist med mannen som sålde huset till dem. Mannen, vars mor gick bort sålde dödsboet utan vetskap om skatten på vinden. Hantverkarna å sin sida claimar att det är deras fynd medan JLC-duon hävdar att guldet är deras, då det upphittades i deras hus. Som upplagt för smetig följetång detta! Så frågan lyder: Vem fan har rätt till detta drömfynd?

Låst artikel, men ändå: https://www.gp.se/krim/hittade-guldtackor-for-miljoner-jlc-stjarnorna-i-rattstvist-efter-huskop.c7cc9c20-4eb6-41d6-bf1a-8d5 8b7fdd43a
Senast redigerad av STRAIGHTBALLIN 2024-01-31 kl. 14:04.
Citera
2024-01-31, 13:38
Medlem
NFCs avatar
Killarna bakom JLC är ju inte så rumsrena, skulle inte förvåna mig om detta handlar om pengatvätt.

Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Av alla inblandade måste ju hantverkarna vara mest korkade! De menar att om de hittar något värdefullt i andra människors hus så får de ägandet?! Vilka är dessa "hantverkare"???? Firma samt namn på anställda måste fram!

Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Hahah fan jag ska börja som hantverkare och börja hitta saker i folks hus och säga att det är mitt för jag hittade det i någon annans hus vart fan är logiken ifrån hantverkarna här?
Svenska är inte er starka sida va?
Senast redigerad av NFC 2024-01-31 kl. 14:12.
Citera
2024-01-31, 13:38
Medlem
SexgalenZombies avatar
Av alla inblandade måste ju hantverkarna vara mest korkade! De menar att om de hittar något värdefullt i andra människors hus så får de ägandet?! Vilka är dessa "hantverkare"???? Firma samt namn på anställda måste fram!
Citera
2024-01-31, 13:56
Medlem
Enligt detta följer inte lös egendom med vid fastighetsköp om det inte står annat i avtal. Så om det inte finns avtal som säger annat är det nog föregående ägaren som har äganderätten.
Senast redigerad av derfilo999 2024-01-31 kl. 14:28.
Citera
2024-01-31, 13:58
Medlem
Citat:

Hahah fan jag ska börja som hantverkare och börja hitta saker i folks hus och säga att det är mitt för jag hittade det i någon annans hus vart fan är logiken ifrån hantverkarna här?
Citera
2024-01-31, 14:01
Medlem
Trakessons avatar
Ja, vems är guldet? Men viktigare, vad fan är JLC och vilka är Carl och Lucas?

Några lokala ”Stockholmskändisar”? Flashback blir mer och mer likt Hänt i Veckan för varje gång jag kikar in.

Edit: Länken ledde ju till en betalartikel så mycket klokare blev man inte men det var tydligen ”Youtubestjärnor” från Göteborg det handlar om. Tråden borde kanske flyttas till kändisskvaller istället.
Senast redigerad av Trakesson 2024-01-31 kl. 14:05.
Citera
2024-01-31, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Ja, vems är guldet? Men viktigare, vad fan är JLC och vilka är Carl och Lucas?

Några lokala ”Stockholmskändisar”? Flashback blir mer och mer likt Hänt i Veckan för varje gång jag kikar in.

Edit: Länken ledde ju till en betalartikel så mycket klokare blev man inte men det var tydligen ”Youtubestjärnor” från Göteborg det handlar om. Tråden borde kanske flyttas till kändisskvaller istället.

Ja, det står i ursprungsinlägget att det är en låst artikel. Syftet med inlägget är att ta reda på hur juridiken fungerar i ett sådant här, ganska anmärkningsvärt ärende. Men bara för att en part i tvisten råkar vara aktiva inom ett skrå du verkar fnysa åt blir det hela inte per automatik kändisskvaller.
Citera
2024-01-31, 14:19
Medlem
DN-artikel

Utdrag från artikeln:
Citat:
Enligt kammaråklagaren James von Reis, som bekräftar värdet av fyndet för GP, rör det sig förmodligen om ett gammalt gömställe. Utredningen om misstänkt grovt penningtvättsbrott som inletts, lades därför sedermera ner, och skatten skulle lämnas tillbaka till husets ägare, det vill säga Simonsson och Déman.

Men då gjorde både hantverkarna som hittat den, och den tidigare ägaren till huset anspråk på fyndet.

Den tidigare ägaren hävdar att guldet och platinan tillhörde hans mor, och visade upp en guldtacka med ett serienummer i följd med de funna tackorna. Den hade han fått från moderns dödsbo.

Nu ska frågan om vem som äger guld- och platinaskatten troligen avgöras av domstol.

Enligt åklagaren kommer med all sannolikhet först ett beslut om att fyndet ska lämnas tillbaka till ”den det tagits från”, det vill säga Carl Déman och Lucas Simonssons bolag.

De övriga intressenterna kommer då att kunna väcka talan om så kallad ”bättre rätt” vid en domstol, och då får inte godset lämnas ut förrän ägandefrågan avgjorts.

Déman och Simonsson säger till GP genom sitt bolag Didder och Dadder att de är ”chockade av fyndet”, att vare sig de eller den tidigare ägaren visste att tackorna låg där och att det är upp till rätten att avgöra vem guldet och platinan tillhör.
Citera
2024-01-31, 14:37
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ

Jag gissar att de syftar på detta lagrum:

Citat:
Hittegodslagen 9 §

Påträffas föremål, vartill ägare ej finnes, inmurat eller intimrat i hus nedgrävt i marken eller dolt på annat dylikt sätt, tillkomme fyndet upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera, där det ej är fornfynd.

Det förutsätter ju dock att det inte finns någon ägare till föremålet, vilket inte verkar gälla i detta fall då det ska ha varit säljarens mors egendom och är därmed att betrakta som arvegods.
Senast redigerad av derfilo999 2024-01-31 kl. 14:44.
Citera
2024-01-31, 14:47
Avslutad
Och vad är oddsen att just JLC köper ett hus med en guldskatt på 11 miljoner?

Luktar uppgjort lång väg och förmodligen görs detta för att som en deal skapa mer tittare till deras YouTube-kanal samtidigt som motparten får någon miljon av guldets värde som tack för det inplanterade guldet.
Citera
2024-01-31, 15:16
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:

Reagerade på det jag med. Riktigt giriga idioter som tror att de har rätt till det. Kan vara värt att undersöka så att inte någon tacka försvunnit hem till någon av hantverkarna.

Vore ju bra PR om de gav tillbaka det till den de köpte huset av. Om det nu går att bevisa tillräckligt bra att det med största sannolikhet är hans föräldrar som lagt det där uppe. Elakt att inte nämna att man har ädelmetaller för 11 miljoner uppe på vinden dock haha.
Citera
2024-01-31, 15:35
Medlem
Det borde väl klassas som lös egendom? Då tillhör det i regel den förra ägaren, om man inte har kommit överens om annat. Om inget finns skriftligt så blir det dock en svår situation där ord står mot ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in