Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Jag är totalt rudis inom teknik så den biten kan vi definitivt lämna. Vad jag däremot konstaterar är att elpriset tydligen, enl. scenarierna, även framgent kommer att vara högre i Tyskland än inom SE1.
Då infinner sig frågan var, inom EU, du anser att det "gröna stålet" lämpligen bör produceras? Med ditt svar ska du då tagit med i beräkningen att masugnsstål kan du i realiteten räkna bort inom 10-15 år. Vidare ska du också ta hänsyn till att stålproduktion inom EU kommer att ses lika viktig som ex. livsmedels- eller vapenproduktion. (Livsmedelsproduktionen inom EU subventioneras med 500 miljarder kr om året). Handelspolitik kommer att spärra annat stål från att ta sig in i EU.
Tänk dig "Festung Europa" innan du avger svar på frågan:
- Var, om inte i norra Sverige, har du tänkt dig att det "gröna stålet" i så fall ska produceras?
Det hedrar dig intellektuellt om du i så fall svarar:
- Det ska inte produceras något "grönt stål" överhuvudtaget och därmed heller inget stål inom EU!
Jag förstår att det kan vara svårt att hänga med ifall teknik inte är ditt område, men jag har försökt göra det mindre tekniskt och mera praktiskt.
Fråga 1 (Var, inom EU, du anser att det "gröna stålet" lämpligen bör produceras?): Där det blir billigast för samhället/EU. Man bör då också ta i beaktande övriga investeringar som behövs för bl a infrastruktur, tex. elnät, järnvägar, gasledningar m.m. I en ideal värld hade detta skett med marknadskrafter, inte var EU/stater puttar in mest bidrag. Ja, norra Sverige har goda förutsättningar att bli en sådan plats på sikt. Min invändning är att det kan bli mycket dåligt (kostsamt) ifall det görs för snabbt/mycket på en gång. Man måste också skilja på ifall norra Sverige borde producera grönt järn eller grönt stål, det har vissa fundamentala skillnader för vad som menas.
H2GS behov av extern infrastruktur/omvärld består av:
* Inköp och leverans av naturgas för tillförsel av kol till processen. Frågan till vilket pris?
* El (effekt, mängd och pris) för att kunna producera vätgas i nog stora mängder och till rimlig kostnad. Detta kommer att bli största rörliga kostnaden under drift, hög osäkerhetsfaktor bör antas, speciellt då de inte kommer att ha ett lager av nämnvärd storlek. Alternativt att de ökar miljöpåverkan och använder större naturgasmängder i processen.
* Järnväg/transport från fartyg i Luleå till Boden för råvaror och produkter. Inget slutgiltigt meddelat ännu för vare sig hamnexpansionen (upphandling sker) eller dubbelspår för järnväg. Tidsplanerna för dessa är fortfarande på skissnivå.
H2GS har börjat bråka med Vattenfall om effekttilldelningen:
https://www.industrinyheter.se/20240...dsinspektionen
Sen är jag inte helt övertygad för vad du menar med att det kommer att införas höga tullar på importerat stål. Antar du att det är producerat på ett skitigare sätt? Menar du att grönt stål som importeras också skulle behäftas med höga tullavgifter?
T ex flera länder i mellanöstern har mycket goda förutsättningar att göra det H2GS vill göra till en lägre kostnad (billigt med el från solpaneler). Deras naturgas behöver dessutom inte gå igenom flera steg med förvätskning, återförgasning och transporter. På närmare håll finns det stålverksplaner i Finland där siten är i knutpunkten av redan existerande naturgasledningar, hamn och elnät. Om SVKs scenario stämmer, så kommer elen at vara billigare i Finland i en nära framtid. Jag säger inte att det borde göras utanför EU, jag säger att det är den konkurrensen man måste vara medveten om.