2024-01-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Eftersom de har en svensk kultur och pratar svenska så är det väl rimligt att de tillhör Sverige?
Dessutom så hade det passat att göra det efter WII då landsgränser osv flyttades väldigt mycket och Europa var i ruiner. Bevisligen ville ju också styrandet på Åland joina Sverige också.
Förstår inte varför Finland motsäger sig detta.

Det har även ålänningar tyckt historiskt.. men det har suddats ut alltmer genom tid och rum när Sverige stoltserar med inbördeskrig när man ser aftonbladets rubriker. Ålänningar är inte så imponerade över hur man sköter landet och dessutom blir ålänningar mutade av finska staten med extrastöd för det det är en skärgård.

Kortfattat, så ser inte ålänningar positivt på Finland och inte Sverige heller. Att vara ålänning är som vara utlänning i sitt eget land upplever jag det som. Ingen förstår finland och ingen är intresserad av det heller. Sverige är inte så imponderad av heller av de skäl som jag har uppgett enligt ovan.
Citera
2024-01-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Finns väl inget intresse hos ålänningar att tillhöra Sverige, se bara på hur våra öar Gotland och Öland missköts från centralmakten i Stockholm. Åland är ganska så självbestämmande och har ordnat det väldigt bra för sin befolkning, taxfree och tom sin egna bank har man med Ålandsbanken.

Ja, man har sin egen IT by där också som sköter om SBANK också och en rad andra banker i Finland samt marginalen i Sverige samt sparbankerna. Ja, de sköter sin ö mycket bättre än vad Sverige sköter om Sverige kan man tycka och det finns mycket att bli imponerad över.

Jag har för mig att Handelsbanken finns där. Har även för mig att Nordea finns där men det är jag lite mer osäker över. Så ja, banktillvaron är stark på Åland.
Senast redigerad av C000 2024-01-30 kl. 20:54.
Citera
2024-01-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Är ålänningar etniska svenskar ifrån början?
Ja Åland har varit svenskt bra mycket längre än vad det har varit finskt.
Citera
2024-01-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Ja, de är mer svenskar än vad svenskar är faktiskt.
Ja det är faktiskt sant.
Citera
2024-01-30, 20:49
Medlem
Citat:
För att Bohuslän och Skåne har vi krigat oss till och vunnit. Hade Danmark varit bättre på att strida i de 20+ krigen vi haft med dem så hade ju de kanske kunnat ha Skåne vid detta laget. Varför ska vi ge upp dessa områden då?
Åland har vi ju inte krigat om genom historien, Finland "ville" bara ha det när de blev självständiga av någon märklig anledning.

Det var ju helt fel naturligtvis. Svensk befolkning och det har ju tillhört Sverige också genom historien. Det är bara superkonstigt, men Åland tillhörde Åbo stift tror jag det var samt var det väl ett sätt att trycka till Sverige också. Ålänningarna när det begav sig röstade väl om saken och 90% typ elller något mer var det väl som önskade tillhöra Sverige.
Citera
2024-01-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja det är faktiskt sant.

Det är som Sverige 1980, det vill säga ett fungerande samhälle. Jag brukar skratta tyst för mig själv när jag är på gymmet där... helt själv och där står en hel stereo utrustning som inte får fötter... I Sverige hade den varit borta på 5 minuter.

Man har lyckats bättre på Åland på alla områden och samhällsservicen upplever jag som bättre. Fungerande skolor, fungerande skolvård, fungerande äldrevård, fungerande vägar mm
Citera
2024-01-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
"När Ryssland splittras" haha, har du en NATO-megafon uppkörd i röven eller? Är ungefär som att tro att Sverige ska splittras närsomhelst nu! Eller Frankrike, England, Tyskland...

Nja, inget av de länderna är imperier, de har redan genomgått sin avkoloniseringsprocess. Ryssland är fortfarande ett imperium, en multikulturell smältdegel av erövrade och undertryckta folkslag, bland annat 25 miljoner muslimer, som ännu inte genomgått sin avkoloniseringsprocess. Samma situation som Kina befinner sig i.
Citera
2024-01-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det är som Sverige 1980, det vill säga ett fungerande samhälle. Jag brukar skratta tyst för mig själv när jag är på gymmet där... helt själv och där står en hel stereo utrustning som inte får fötter... I Sverige hade den varit borta på 5 minuter.

Man har lyckats bättre på Åland på alla områden och samhällsservicen upplever jag som bättre. Fungerande skolor, fungerande skolvård, fungerande äldrevård, fungerande vägar mm
Ja så är det, precis som Sverige var förut när allting funkade som det ska.
Har sett olåsta båttrailers med båt på stått inne i stan i några nätter.
Citera
2024-01-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja så är det, precis som Sverige var förut när allting funkade som det ska.
Har sett olåsta båttrailers med båt på stått inne i stan i några nätter.

Exakt så, jag brukar strunta i att låsa bilen fast jag har fjärr till bilen... vem skulle sno en bil där? Det ålänningar är väldigt rädda för, det är om en cykel blir stulen. Det är typ det värsta som kan hända.

Cyklar som stjäls på Åland är när folk ska ta sig hem från krogen och inte orkar gå. Det är naturligtvis ingen som stjäl cyklar för att sälja dessa till östblocket. Din cykel är förstås parkerad på någon gräsmatta eller buske någonstans.
Citera
2024-01-30, 21:28
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
De har försökt bli en del av Sverige flera gånger. De pratar svenska, har mer kulturella förbindelser med Sverige. Varför insisterar Finland med att behålla Åland? Och varför trycker inte Sverige på mer? Känns som Sverige aldrig vågat säga något om detta då man ”känner” att det tillhör Finland sedan man behövde överlämna det till Ryssland för länge sen. Förstår verkligen inte varför man inte vill ta tillbaka det nu.
Varför skulle de vilja vara svenskar? Det är en bättre fråga 1920 absolut men 1924 njaeeee. Klänningarna har det bra. Ingen värnplikt och hela ön är. Befriad från militär.
Citera
2024-01-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Varför skulle de vilja vara svenskar? Det är en bättre fråga 1920 absolut men 1924 njaeeee. Klänningarna har det bra. Ingen värnplikt och hela ön är. Befriad från militär.

Redan nämnt det. Ålänningar ser med skrämda ögon hur Sverige sköter om sina egna angelägenheter, därför vill man inte tillhöra Sverige längre, men både ålänningar, svenskar, finnar vet att ålänningar är egentligen svenskar och åland är en svensk ö, men jag tvivlar starkt på att det kommer bli en fråga någonsin igen. Man får nog ta och glömma detta och ta det för vad det är.
Citera
2024-01-30, 21:37
Medlem
Nästan alla ålänningar är nog nöjda som situationen är just nu. Det enda problemet är relaterat till skatten.

Det enda man vill ha från Sverige i dagsläget är samma tidzon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in