2024-01-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Nä det där är nå avtal med Ryssland

Behövs inte. Finland har full suveränitet över sitt eget territorium, enligt internationell lag. Alla internationella avtal är frivilliga, och det finns ingen högre makt att implementera avtalen, eller att döma de som bryter mot dem. Detta är grunden i att vara en suverän stat.
Senast redigerad av ViktigSynpunkt 2024-01-30 kl. 22:05.
Citera
2024-01-30, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 36360
Åland har i dagsläget inget som helst intresse att bli svenskt. Man är nöjda med nuvarande situation som självstyrt under finsk flagg

Varför vill de vara under finsk flagg? Har inget gemensamt med dem
Citera
2024-01-30, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Ska man göra vad som är rimligt så vore det mer rimligt att ge bort styret av sverige till finland eller annan förmyndare som kan styra upp landet, vi är uppenbarligen inte lämpade själva.

Eller att Finland tillhör Sverige igen.
Citera
2024-01-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Behövs inte. Finland har full suveränitet över sitt eget territorium, enligt internationell lag. Alla internationella avtal är frivilliga, och det finns ingen högre makt att implementera avtalen, eller att döma de som bryter mot dem. Detta är grunden i att vara en suverän stat.
Då gäller inte Budapestmemorandumet heller då?
Citera
2024-01-30, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Så enligt din logik om nu Ryssland krigar sig till Ukraina och vinner, så ska Ukraina tillhöra Ryssland i evig tid? Eller menar du att det bara är/var Sverige som har rätt att erövra andra länder?

Du frågade eller ställde Åland i jämförelse med att Skåne och Bohus skulle tillhöra Danmark/Norge. Då svarade jag på det att Danmark har försökt göra Skåne danskt och det har så även varit under en tid, men de misslyckades och tappade Skåne till Sverige efter ett antal viktiga nederlag. Så jämförelsen är inte rimlig. Svaret på din fråga är att Danmark var sämre än Sverige på att kriga när vi en gång i tiden krigade om våra territorium här i norr. Att sätta detta i kontext till den aktuella situationen i Ukraina är svårt. Allt handlar väl om vad omvärlden går med på och inte.
Citera
2024-01-30, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det har även ålänningar tyckt historiskt.. men det har suddats ut alltmer genom tid och rum när Sverige stoltserar med inbördeskrig när man ser aftonbladets rubriker. Ålänningar är inte så imponerade över hur man sköter landet och dessutom blir ålänningar mutade av finska staten med extrastöd för det det är en skärgård.

Kortfattat, så ser inte ålänningar positivt på Finland och inte Sverige heller. Att vara ålänning är som vara utlänning i sitt eget land upplever jag det som. Ingen förstår finland och ingen är intresserad av det heller. Sverige är inte så imponderad av heller av de skäl som jag har uppgett enligt ovan.

Nej, men om de nu inte vill vara en egen nation så kan jag tycka att de borde tillhöra Sverige då de har inget gemensamt med Finland. Å andra sidan är de ju så självständiga ändå så..
Citera
2024-01-30, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det var ju helt fel naturligtvis. Svensk befolkning och det har ju tillhört Sverige också genom historien. Det är bara superkonstigt, men Åland tillhörde Åbo stift tror jag det var samt var det väl ett sätt att trycka till Sverige också. Ålänningarna när det begav sig röstade väl om saken och 90% typ elller något mer var det väl som önskade tillhöra Sverige.

Det är ju detta jag menar. Förstår inte varför finnarna ville ha Åland så mycket.
Citera
2024-01-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Nu hänger jag inte med ?
Citera
2024-01-30, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Nästan alla ålänningar är nog nöjda som situationen är just nu. Det enda problemet är relaterat till skatten.

Det enda man vill ha från Sverige i dagsläget är samma tidzon.

De är nöjda men ändå inte? Ska jag sammanfatta det så.
Om de vill ha svensk tidszon så får de väl för fan gå över helt o tillhöra Sverige.
Citera
2024-01-30, 22:26
Medlem
Med tanke på EU som sköter utrikespolitiken och handelsavtal och valuta. NATO som sköter försvaret borde inte Åland istället sikta på självständighet.
Citera
2024-01-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Du frågade eller ställde Åland i jämförelse med att Skåne och Bohus skulle tillhöra Danmark/Norge. Då svarade jag på det att Danmark har försökt göra Skåne danskt och det har så även varit under en tid, men de misslyckades och tappade Skåne till Sverige efter ett antal viktiga nederlag. Så jämförelsen är inte rimlig. Svaret på din fråga är att Danmark var sämre än Sverige på att kriga när vi en gång i tiden krigade om våra territorium här i norr. Att sätta detta i kontext till den aktuella situationen i Ukraina är svårt. Allt handlar väl om vad omvärlden går med på och inte.
Jag har inte frågat dig något, och inte heller sagt ett enda ord om Skåne eller Bohus. Läs igen vilket av dina kommentarer jag svarade på (och till vem du hade skrivit kommentaren).
Citera
2024-01-30, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Jag har inte frågat dig något, och inte heller sagt ett enda ord om Skåne eller Bohus. Läs igen vilket av dina kommentarer jag svarade på (och till vem du hade skrivit kommentaren).

Well du citerade mitt svar när jag besvarade en annan ang Skåne och Bohus. Så då får du förvänta dig att ämnet är just det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in