2024-01-30, 16:01
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en rimlig tolkning att målsäganden bjuder hem den tilltalade mitt i natten och lägger sig med honom i sängen och senare har sex med honom för att hon har ett sexuellt intresse av honom.

Det man ”slår fast” är att det är rimligt och inte vad som faktiskt inträffat. Den tilltalade skall inte frikännas för att han inte bevisligen är skyldig.

Allt detta med att tro mer på killen, att öppna i nattlinne är ett samtycke till sex, att det är fastslaget att hon vill ha sex med honom för att hon bjöd hem henne är halmgubbar.

Målsägandens reaktion bevisar att hon upplever att något är fel, men inte att vissa händelser verkligen ägt rum. Givetvis kan människor reagera på saker de känner utan att de korrelerar till att det man känner är sant. Det förekommer hela tiden. Vår upplevelse av världen är inte den sanna beskrivningen av världen och två människors känslor för en händelse och beskrivning av vad som hänt är ofta inte samstämmiga.

Det bästa inlägget hittills av 3454!
Citera
2024-01-30, 16:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det beror på vad personen ljugit om.

Nu börjar vi komma nån vart. Låt oss säga att hon ljugit om sin relation till den anklagade, ljugit om bakgrunden till inbjudan och ljugit om varför hon undanhållit information avseende hur det påstådda övergreppet gått till. Skulle det påverka hennes allmänna trovärdighet i sin berättelse?
Citera
2024-01-30, 16:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nu börjar vi komma nån vart. Låt oss säga att hon ljugit om sin relation till den anklagade, ljugit om bakgrunden till inbjudan och ljugit om varför hon undanhållit information avseende hur det påstådda övergreppet gått till. Skulle det påverka hennes allmänna trovärdighet i sin berättelse?
Vill du diskutera fallet så får du ge exempel på vad du menar.
Citera
2024-01-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Den som funderar på hur Hovrätten för Västra Sverige värderar parternas berättelser i våldtäktsmål bör studera denna aktuella dom där en 16-årig kille dömdes för våldtäkt mot en jämnårig tjej på en skoltoalett.
Målet innehåller hångel, oralsex, ridposition med inslag av våld, olika berättelser om samtycke, gränsdragning mellan oaktsamhet och likgiltighetsuppsåt m.m.

https://gofile.io/d/OVU5cA

Klicka på download, förhandsvisning funkar inte av någon anledning.

Tack, intressant. Har läst domen och händelseförloppet lite snabbt. Inte följt den tråden. Kan det finnas risk att Hovrätten skärper straffet för V, eller vad är din analys kopplat till den domen och hur Hovrätten resonerat och vad dom värderar?
Citera
2024-01-30, 17:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vill du diskutera fallet så får du ge exempel på vad du menar.

Låt oss t ex säga att det skulle visa sig att hon visst varit intresserad av V, att hon bjöd in V för att hon var intresserad, och att hon ljugit om varför hon undanhöll för polisen att hon red V.

Skulle det påverka hennes allmänna trovärdighet i sin berättelse?

Notera nu vänligen att jag INTE ber dig utvärdera de lögnaktiga omständigheterna i sig, jag ber dig gör ett hypotetiskt antagande att de stämmer och sen berätta för mig hur det påverkar hennes trovärdighet.

Kan du göra det?
Citera
2024-01-30, 17:22
Medlem
Citat:
Om vi lämnar ord som "vill ligga" åt sidan för en stund och fokuserar mer på själva handlingarna, dvs att skicka urringade bilder, prata om sitt förhållandes upphörande, frivilligt bjuda in att sova över mitt i natten efter en fest, välkomna i nattlinne och direkt gå med på dela säng....skulle du gå med på att dessa åtminstone är tydliga indikationer på att en kvinna är intresserad?

Poängen är att det är irrelevant. Hon kan skicka alla möjliga signaler fram tills att hon hon säger nej. Säger hon (eller han) nej så spelar det ingen roll att den andre personen vill ha sex. Kommer det ett nej så är det stopp.
Jag har själv varit med om att tjejen och jag båda är nakna och har hånglat. Men precis när ollonet nuddar blydgläpparna säger hon nej och vänder sig om. Då lägger jag av direkt. Att tjata på henne kanske kunde ha fått henne att släppa in mig, men varför skulle jag vilja det? Är det inte ömsesidigt är det helt ointressant. Med dagens lagstiftning ska man I det läget lägga ner, gör man det finns det inget att oroa sig för. Problemet är kåtvockarna som inte fattar bättre.
Citera
2024-01-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonker
Poängen är att det är irrelevant. Hon kan skicka alla möjliga signaler fram tills att hon hon säger nej. Säger hon (eller han) nej så spelar det ingen roll att den andre personen vill ha sex. Kommer det ett nej så är det stopp.
Jag har själv varit med om att tjejen och jag båda är nakna och har hånglat. Men precis när ollonet nuddar blydgläpparna säger hon nej och vänder sig om. Då lägger jag av direkt. Att tjata på henne kanske kunde ha fått henne att släppa in mig, men varför skulle jag vilja det? Är det inte ömsesidigt är det helt ointressant. Med dagens lagstiftning ska man I det läget lägga ner, gör man det finns det inget att oroa sig för. Problemet är kåtvockarna som inte fattar bättre.

Det säger ganska mycket om dig, jag är ledsen.
Citera
2024-01-30, 17:33
Medlem
Saxat från TR,S Dom

Viking Lundkvist har genomfört vaginala och orala samlag med målsäganden som inte deltog frivilligt. Han har därvid betvingat målsäganden med sin kroppstyngd i samband med vaginalt samlag samt hållit i hennes höfter mot ett bord så att blånad och smärta uppstod. Han har också vid flera tillfällen hållit ett strupgrepp på målsäganden samtidigt som han genomfört vaginalt samlag. Han har därtill tryckt målsägandes huvud mot sin penis i samband med att han genomfört oralt samlag. Han har därutöver fört upp sina fingrar i hennes vagina vilket är en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag. Målsäganden har vid upprepade tillfällen visat genom ord och kroppsspråk att hon inte ville delta i eller utsättas för de sexuella handlingarna. Det hände den 26 oktober 2023 i Göteborgs stad. Viking Lundkvist begick gärningen med uppsåt. Han var i vart fall grovt oaktsam beträffande omständigheten att målsäganden inte deltog frivilligt.

Målsäganden och Viking Lundkvist har varit bekanta med varandra efter att ha varit med i samma faddergrupp på Chalmers. De har haft kontakt med varandra på Snapchat. Den aktuella kvällen har Viking Lundkvist varit på fest och missat sista bussen hem vilket han skrivit till målsäganden. Målsäganden har då erbjudit Viking Lundkvist att sova hemma hos henne. Viking Lundkvist har därefter kommit hem till målsäganden för att sedan lämna målsägandens bostad på morgonen/förmiddagen.
Hon och Viking Lundkvist hade varit i samma faddergrupp. De hade pratat allmänt när de sågs i faddergruppen men umgicks inte utanför faddergruppen. De hade varandra på Snapchat. De hade inte jättemycket kontakt men ändå varje dag. Hon skickade vanliga bilder till honom på Snapchat på samma sätt som hon gör till alla hon känner. Den 25 oktober 2023 hade de haft tenta. Faddergruppen hade fest men hon var inte med. Viking Lundkvist hade skrivit och skickat lite bilder från festen. Hon skulle gå och lägga sig. Viking Lundkvist skrev att han missat sista bussen hem. Hon skrev att är det nödfall så fick han sova på hennes golv.
Viking tog stryptag runt hennes hals två-fyra gånger. Det var hårda stryptag men inte långa. Främst var det när han låg över henne, då tryckte han med ena handen hårt mot hennes hals. Det var obehagligt och hon kippade lite efter andan. En gång höll hon på hans hand och försökte ta bort den lite. Även när han penetrerade henne bakifrån tog han stryptag med underarmen och tryckte samtidigt ner med andra handen på hennes rygg. Hon minns inte nu att han vid något tillfälle tog stryptag på henne med båda händerna men om hon sagt så i polisförhör så var det säkert så. Han drog henne i armen tillbaka mot sängen. Han stod upp bredvid sängen och bad henne suga av honom vilket hon gjorde. Han formulerande inte det som en fråga utan han sa mer “sug av mig” och tryckte ner hennes huvud mot sin penis. Det var som hon beskrev i polisförhör “Han tar på mitt huvud och liksom trycker ner det och säger, sug av mig och sen när jag är i samma läge som hans penis så tycker han det mot hans penis.”. Han frågade var han skulle komma. Hon svarade “gör som du vill”. Han sa att han inte kunde få utlösning eftersom han var för full.
Viking hade tagit på hennes bröst och mellan hennes ben. Hon hade sagt nej och försökt sparka bort Viking men Viking hade fortsatt ändå. Viking hade tagit målsäganden vid Målnummer B 18942-23 halsen/strypgrepp och våldtagit målsäganden i sängen och på matbordet och sen i sängen igen. Målsäganden hade blåmärken på höften. Viking hade klämt och hållit fast henne hårt på matbordet.

Ja dåså Viking kommer att få ett strängare straff i HR, för mig skulle livstid vara okej tillsammans med kastrering!
Citera
2024-01-30, 17:42
Medlem
Citat:

Hur är det där relevant?
Vet du att hon sagt nej, menar du?
Citera
2024-01-30, 17:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Poängen är att det är irrelevant. Hon kan skicka alla möjliga signaler fram tills att hon hon säger nej.

Såklart kan hon säga nej. Men nu är det som så att vi inte vet om hon sa nej eftersom ord står mot ord. Det blir alltså högst relevant att kika på indikationer som kan ge vägledning. Så kan du svara på frågan?
Citera
2024-01-30, 18:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Låt oss t ex säga att det skulle visa sig att hon visst varit intresserad av V, att hon bjöd in V för att hon var intresserad, och att hon ljugit om varför hon undanhöll för polisen att hon red V.

Skulle det påverka hennes allmänna trovärdighet i sin berättelse?

Notera nu vänligen att jag INTE ber dig utvärdera de lögnaktiga omständigheterna i sig, jag ber dig gör ett hypotetiskt antagande att de stämmer och sen berätta för mig hur det påverkar hennes trovärdighet.

Kan du göra det?
Kan du diskutera utifrån fallet utan dina fantasier.
Annars kan du lika gärna låta bli helt.

Vad är det för lögner du påstår att hon sagt som skulle påverka hennes trovärdighet i fallet.
Citera
2024-01-30, 18:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Kan du diskutera utifrån fallet utan dina fantasier.
Annars kan du lika gärna låta bli helt.

Vad är det för lögner du påstår att hon sagt som skulle påverka hennes trovärdighet i fallet.

Är det inte lite pinsamt att inte kunna svara på några enkla, hypotetiska frågor? Nästan så att man undrar hur mycket ni verkligen tror på MÄ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in