Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
TA tillbaka? Det är väl inte bara att TA?
År 1944 genomfördes en folkomröstning på Åland om att ansluta sig till Sverige, men majoriteten av befolkningen röstade för att förbli en del av Finland. År 1945 begärde Åland åter att få ansluta sig till Sverige utan folkomröstning. Det finns flera skäl till att detta inte genomfördes:
1. majoriteten på Åland var svajig
2. Det hade krävts omfattande förhandlingar i ett läga där mycket annat skulle förhandlas i Europa och man ville framförallt ha stabilitet och inte några nya konflikter
3. Finland ville inte
Så det var väl snart 100 år sedan Åland ville till Sverige?
Eller har du andra uppgifter?
jag tror de är glada övera tt tillhöra Finland idag och det skulle innebära omfattande protester om frågan togs upp igen.
Vad tror du?
Vad är det för förvirrade fantasier du kommer med? Folkomröstning på Åland 1944? Under brinnande krig mot ryssen. Skulle inte tro det va? Sprid inte en massa dynga!
Åland ÄR en svensk ö och har aldrig varit något annat. Vid de namninsamlingar som gjordes i samband med finlands självständighet 1920 så var långt över 90% av ålänningarna för en återgång till moderlandet.
Det är möjligt att det skulle se annorlunda ut idag men jag kan lova att finnar inte står högt i kurs på Åland de heller. Om jag minns rätt utgör finnarna numera 6% av befolkningen. Kolonisation.
En bortglömd detalj i sammanhanget är att även den östra rikshalvan hade en svensk majoritetsbefolkning vid den ryska ockupationen 1809. Förfinskningen genomfördes med benäget ryskt bistånd. Finnarna borde samlas ihop i Karelen så kan Sverige få tillbaka östersjökusten.
Finland har ingen egen historia och har aldrig varit ett land innan tsarrysslands kollaps.