2024-01-30, 15:45
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Ålänningar tycker vi är dumma i huvudet här numer, vilket är en korrekt analys av läget. Varför skulle du vilja sabba en av få vettiga semesterdestinationer som finns kvar i vårt närområde?!

Precis... de ålänningar jag pratat med vill inte tillhöra Sverige för fem öre de känner ingen sammhörighet med oss... förutom språket då.
Citera
2024-01-30, 15:47
Medlem
Militärstrategiskt är Åland viktigt om man som fiende sända en flotta norrut - in i Bottenviken.

Eller om man vill bomba Stockholm med Stukas.
Citera
2024-01-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
De har försökt bli en del av Sverige flera gånger. De pratar svenska, har mer kulturella förbindelser med Sverige. Varför insisterar Finland med att behålla Åland? Och varför trycker inte Sverige på mer? Känns som Sverige aldrig vågat säga något om detta då man ”känner” att det tillhör Finland sedan man behövde överlämna det till Ryssland för länge sen. Förstår verkligen inte varför man inte vill ta tillbaka det nu.
Förstår inte riktigt logiken . Varför skall vi kräva att Åland skall tillhöra oss? Skall vi ge Bohuslän till Norge och Skåne till Danmark när vi ändå håller på?

Tror faktisk alla är mer än nöjda som det är. Vi i Norden är ju faktiskt fredliga av oss numera tack och lov.
Citera
2024-01-30, 15:51
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Förstår inte riktigt logiken . Varför skall vi kräva att Åland skall tillhöra oss? Skall vi ge Bohuslän till Norge och Skåne till Danmark när vi ändå håller på?

Tror faktisk alla är mer än nöjda som det är. Vi i Norden är ju faktiskt fredliga av oss numera tack och lov.

För all del kan danskarna få tillbaka det... bara vi får tillbaka Bornholm.
Citera
2024-01-30, 15:54
Medlem
De har ju en egen flagga och allt - låt dom vara ifred
Citera
2024-01-30, 15:56
Bannlyst
Dom vill inte ha 200 tusen svartskallar på Ön och vårat skattetryck med våra sjuka alkohollagar, dom klarar sig bra utan oss som övriga Skandinavien
Citera
2024-01-30, 15:58
Moderator
MrFishboys avatar
Vill Ålänningarna bör vi absolut kräva Åland. Vill det inte det, så låt det bara vara. Vill de bli självständiga stödjer vi det. Visste inte att det numera fanns en konflikt kring Åland?
Citera
2024-01-30, 15:59
Medlem
Vem vill bli svensk idag?
Citera
2024-01-30, 16:24
Medlem
Åker man båt dagtid mellan Åbo och Stockholm, så kan man konstatera att mellan Stockholm och Mariehamn är båten halvfull, men mellan Åbo och Mariehamn är den full. Ålänningarna har massor med släktingar i Finlands svenskspråkiga områden. Och massor av finlandssvenskar vill åka till Åland för att jobba/träffa sina bekanta/ha minisemester. Till Sverige åker ålänningar mest bara för att shoppa. Jag är säker på att de känner mera tillhörighet med Finland än med Sverige. Språket kan man inte heller skylla på, för det finns finlandssvenskar i Finland som ålänningarna ofta är släkt eller bekanta med.

Men ja, jag har i alla fall inget emot om Åland skulle bli svensk. Dock tror jag att de skulle rösta "nej" om man hade en folkomröstning om saken. Och vad skulle Sverige vinna på att ta över Åland? Ålänningarna skulle säkert vilja ha samma förmåner som nu. Tex. slipper de göra lumpen och delta i krig (om det skulle komma någon gång). Finland är dock skyldig att försvara Åland om någon främmande makt skulle anfalla dem. Och om en ålänning behöver avancerad sjukvård, så flygs han/hon med helikopter till Åbo, alltså mer belastning till fastlandets sjukvård. Jag tror alltså inte att ens Sverige skulle vilja ha "tillbaka" Åland.
Citera
2024-01-30, 16:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
TA tillbaka? Det är väl inte bara att TA?
År 1944 genomfördes en folkomröstning på Åland om att ansluta sig till Sverige, men majoriteten av befolkningen röstade för att förbli en del av Finland. År 1945 begärde Åland åter att få ansluta sig till Sverige utan folkomröstning. Det finns flera skäl till att detta inte genomfördes:
1. majoriteten på Åland var svajig
2. Det hade krävts omfattande förhandlingar i ett läga där mycket annat skulle förhandlas i Europa och man ville framförallt ha stabilitet och inte några nya konflikter
3. Finland ville inte
Så det var väl snart 100 år sedan Åland ville till Sverige?
Eller har du andra uppgifter?
jag tror de är glada övera tt tillhöra Finland idag och det skulle innebära omfattande protester om frågan togs upp igen.
Vad tror du?
Notera att fram till 1990-talet så var det fruktansvärt viktigt för Åland att inte tillhöra Sverige, eftersom Finlandsfärjorna då kunde sälja taxfree. Jag vet inte när det togs bort, och det var riktigt synd för jag älskade Finlandsfärjorna, men kanske skulle en omröstning ge annat resultat nu. Fast kanske får vi utrota skjutningarna först.
Citera
2024-01-30, 16:35
Medlem
I vilket land betalar medborgarne skatt? Där får man ju en fingervisning.
Citera
2024-01-30, 16:50
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
TA tillbaka? Det är väl inte bara att TA?
År 1944 genomfördes en folkomröstning på Åland om att ansluta sig till Sverige, men majoriteten av befolkningen röstade för att förbli en del av Finland. År 1945 begärde Åland åter att få ansluta sig till Sverige utan folkomröstning. Det finns flera skäl till att detta inte genomfördes:
1. majoriteten på Åland var svajig
2. Det hade krävts omfattande förhandlingar i ett läga där mycket annat skulle förhandlas i Europa och man ville framförallt ha stabilitet och inte några nya konflikter
3. Finland ville inte
Så det var väl snart 100 år sedan Åland ville till Sverige?
Eller har du andra uppgifter?
jag tror de är glada övera tt tillhöra Finland idag och det skulle innebära omfattande protester om frågan togs upp igen.
Vad tror du?

Vad är det för förvirrade fantasier du kommer med? Folkomröstning på Åland 1944? Under brinnande krig mot ryssen. Skulle inte tro det va? Sprid inte en massa dynga!
Åland ÄR en svensk ö och har aldrig varit något annat. Vid de namninsamlingar som gjordes i samband med finlands självständighet 1920 så var långt över 90% av ålänningarna för en återgång till moderlandet.
Det är möjligt att det skulle se annorlunda ut idag men jag kan lova att finnar inte står högt i kurs på Åland de heller. Om jag minns rätt utgör finnarna numera 6% av befolkningen. Kolonisation.
En bortglömd detalj i sammanhanget är att även den östra rikshalvan hade en svensk majoritetsbefolkning vid den ryska ockupationen 1809. Förfinskningen genomfördes med benäget ryskt bistånd. Finnarna borde samlas ihop i Karelen så kan Sverige få tillbaka östersjökusten.
Finland har ingen egen historia och har aldrig varit ett land innan tsarrysslands kollaps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in