2024-01-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Då ska jag gå försiktigt fram. Lite orolig att det blir för mycket på samma gång för mig som är ovan

Så om jag tar 5mg på morgenen så dämpar den hela ångesten för resterende av dagen?

Så jag behöver egentligen inte fylla på med ännu ett piller under dagen?

Tack för det, visste inte att den var så pass stark.

Vilka ämnen är det som räknas i följd?
Oxazepam - Diazepam - Alprazolam - ? Sen då?

Om inre Diazepam efter ett år fungerar bra, är der rätt på Ikto??
Sobril eller Oxascand är ju minst potent sedan kommer Stesolid och efter det Iktorivil, Lorazepam och Alprazolam.

Dock så är både Iktorivil, Lorazepam och Alprazolam jämnstarka mg för mg men effekterna är totalt olika beroende på preparat.
Citera
2024-01-21, 20:43
Medlem
Finns det något fabrikat som är pålitligt numera?

Förutom apoteket vill säga. Är bensedin lika smutsiga som galenika ksalolen?
Citera
2024-01-23, 16:40
Medlem
Hej! Vet ej om det är rätt forum att fråga detta men undrar vad jag kan ta som är bäst för tramadol abstinens, vill ej bli hög eller något liknande, bara få bort abstinensen… har tillgång till Xanor, Rivotril och Bensedin, tack för hjälpen
Citera
2024-01-26, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slocknad
Finns det något fabrikat som är pålitligt numera?

Förutom apoteket vill säga. Är bensedin lika smutsiga som galenika ksalolen?

Jag tycker faktiskt att dom fungerar som apotekets. Jag utgår från att 1mg alpra är 20mg diazepam t ex i min nedtrappning.

Sedan att flumma på diazepam, nja. Inte första handsvalet om det är de du är ute efter.
Citera
2024-01-26, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenidiot
Hej! Vet ej om det är rätt forum att fråga detta men undrar vad jag kan ta som är bäst för tramadol abstinens, vill ej bli hög eller något liknande, bara få bort abstinensen… har tillgång till Xanor, Rivotril och Bensedin, tack för hjälpen

Jag skulle ha kört på bensedin pga kramprisken. Xanor är bara snabbverkande och har extremt kort halveringstid, ett helvete att bli av med. Jag håller på med att få bort det nu.

När jag låg inne på avgiftning så hade jag iofs ett subutex missbruk och fick då 20mgx3 per dygn samt 7.5mg imovane till kvällen.
Citera
2024-02-01, 17:10
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har haft stesolid på recept i flera år. Bytte nyligen från 2mg-tabletter till 5mg-tabletter. Men 5mg-tabletterna ingår inte i högkostnadsskyddet av någon anledning. Någon som vet varför? Jag har pratat med min läkare och hon säger att det är ikryssat "med förmån" Men ändå så ingår den inte. Nåt annat utbyte som enbart finns på Apotea ibland och ibland inte (hittar inte på någon annan sida) ingår men det är det enda. Stesolid och alla byten förutom det där enstaka som finns i lager ibland och ibland inte hos Apotea ingår och på receptet står det tydligt "Stesolid" så inte så att någon fyllt i fel på så sätt. Väldigt märkligt när mina 2mg-tabletter ingått i flera år.

Läkaren lovade att ringa och reda ut det med apoteket men litar inte ett dugg på läkaren som knappt kan svenska.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-02-01 kl. 17:14.
Citera
2024-02-03, 14:00
Medlem
GovermentFuckers avatar
Tjena!

https://ibb.co/TPGSBr9

Kom över ett 100 pack idag jag aldrig sett. Googlade lite och de verkar vara det men som med alla piller finns väl kopior? Jag vet att man inte kan bedoma utav en bild, men vill mest veta om någon provat dessa! Må bäst

Fanns en.lapp i lådan tom med franska fass?
Senast redigerad av GovermentFucker 2024-02-03 kl. 14:03.
Citera
2024-02-03, 17:53
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GovermentFucker
Tjena!

https://ibb.co/TPGSBr9

Kom över ett 100 pack idag jag aldrig sett. Googlade lite och de verkar vara det men som med alla piller finns väl kopior? Jag vet att man inte kan bedoma utav en bild, men vill mest veta om någon provat dessa! Må bäst

Fanns en.lapp i lådan tom med franska fass?

Är väl ett utländskt läkemedel bara? Dykt upp lite olika på senaste. Vad heter tillverkaren?
Citera
2024-02-06, 20:56
Medlem
Någon som kan besvara frågor angående stesolid?

Hej. Är en 37 årig man som en tid tillbaka fått stesolid ordinerad mot svår ångest.. Jag undviker att konsumera detta läkemdel dagligen då jag är medveten om riskfaktorer vad beträffar att utveckla beroende.

Tar det bara ibland vid behov och sist tog jag exakt samma dos alltså 35 mg, detta var den 1 februari, nu undrar jag 3 saker. 1.Exakt hur lång är halveringstiden på stesolid i den mägngden? 2.Kan jag ta samma dos nu igen utan att riskera bli beroende eller ska jag avvakta några dagar till? 3. Vad händer med de så kallade rester som blir kvar i kroppen av stesolid, finns det risk att utveckla beroende om det finns mycket kvar av de resterna i kroppen?.

Observera att jag efterfrågar svar endast från de som är mycket kunniga inom detta område.
Citera
2024-02-06, 21:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Håll i dig för svaren du inte ville höra — det beror på. Typ

1. Det finns ingen exakt halveringstid. Den varierar från person till person, och till och med från timma till timma hos samma person. Halveringstiden är ett snitt hos alla dessa. Mig veterligen är mängden inte av större betydelse. 1 h halveringstid är 1 h halveringstid, oavsett mängd.

1h halveringstid betyder att mängden i snitt på ett ungefär halveras från föregående timma en gång i timman. 100%, 50%, 25%, 12.5%, 6.25%, 3.125% o.s.v.

Efter 4 timmar så har du alltså kring 6.25% kvar.

En del missuppfattar det och tror att halveringstiden är halva tiden innan det är helt ute. Alltså att allt skulle vara ute efter två halveringstider, vilket såklart är helt fel. Du har inte 0% kvar efter två timmar om halveringstiden är 1 timma. Du har 25% kvar

2. Har du inte tagit sedan 1 febrari så sköter du det väl. Det märks att du tar ansvar och har koll på riskerna. Fortsätt så.

Beroende är flytande och ingen exakt gräns finns. Det kommer ofta smygande.

Stesolid har en lång halveringstid, men efter 6 dygn så lär du ha mycket små mängder kvar. Jag skulle säga att det är en väldigt låg risk att du utvecklar ett beroende som blir påtagligt problematiskt om du fortsätter

Men eftersom du lär ha mycket små mängder kvar och det tar tid för hjärnan att anpassa sig så lär du ”tekniskt sätt” utveckla ett minimalt beroende. Ska man vara ännu mer ”teknisk” så blev du redan minimalt beroende redan vid första dosen. Men inte tillräckligt mycket för att du inte snabbt och enkelt skulle återhämta dig, kanske till och med utan att du märkte någon större skillnad

3. Vad menar du med ”resterna”? Produkterna som finns kvar efter att 100% av allt stesolid blivit nedbrutet till ett annat ämnde? Eller menar du den lilla mängden av ännu icke nedbruten stesolid som finns kvar?

Det är alltså väldigt flyande och du kommer inte att finna några exakta gränser. Kroppen funkar helt enkelt inte så. Kroppen bearbetar molekyl för molekyl, och hjärnan anpassar sig signal för signal. Förändringar kan ta tid, ske gradvis, och påverkas av massvis med faktorer

Vad jag kan säga är att den mängden du tar nu inte låter problematisk. Och är du osäker så fråga en läkare (du kan även fråga en annan läkare)

Och är du superorolig så har du ju också valet att dela en tablett.

Jag tycker det är skitbra att du lyssnar på folks erfarenheter. Men du verkar inte ta för mycket nu, särskilt inte om du går efter en vettig läkares ordinationer.

Visst blir du lite beroende om du tar dem regelbundet. Men inte så att det skulle vara ett enormt mycket större helvete, inte på din nuvarande nivå.

Men du blir 100% garanterat en smula beroende, vilket betyder att din ångest i vanliga fall kommer att förvärras. Minimalt. Men om det bara hålls minimalt och du lär dig hantera världen på ett annat sätt än tidigare så kan det vara värt ett minimalt tillfälligt beroende ändå. På den punkten ver nog du och dina läkare/psykologer bäst. Men också därför det är viktigt med psykolog eller liknande. Att bara knapra piller utan att förändra saker hjälper dig inte

Men skulle du börja öka din dos så bör du vara på din vakt. Beroendejaget kan vara jävligt manipulativt. ”Bara idag också, det är ju en viktig dag”, ”Det har ju gått bra med lite extra i flera veckor”, ”Hur kan det vara dåligt när jag mår så bra med och så hemskt utan?”, ”Bäst att jag tar för säkerhets skull, ifall ifall”, ”Jag är sjuk/bakis”, ”Bara inför detta mötet, för att slappna av”
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-02-06 kl. 22:15.
Citera
2024-02-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Håll i dig för svaren du inte ville höra — det beror på. Typ

1. Det finns ingen exakt halveringstid. Den varierar från person till person, och till och med från timma till timma hos samma person. Halveringstiden är ett snitt hos alla dessa. Mig veterligen är mängden inte av större betydelse. 1 h halveringstid är 1 h halveringstid, oavsett mängd.

2. Har du inte tagit sedan 1 febrari så sköter du det väl. Det märks att du tar ansvar och har koll på riskerna. Fortsätt så.

Beroende är flytande och ingen exakt gräns finns. Det kommer ofta smygande.

Stesolid har en lång halveringstid, men efter 6 dygn så lär du ha mycket små mängder kvar. Jag skulle säga att det är en väldigt låg risk att du utvecklar ett beroende som blir påtagligt problematiskt om du fortsätter

Men eftersom du lär ha mycket små mängder kvar och det tar tid för hjärnan att anpassa sig så lär du ”tekniskt sätt” utveckla ett minimalt beroende. Ska man vara ännu mer ”teknisk” så blev du redan minimalt beroende redan vid första dosen. Men inte tillräckligt mycket för att du inte snabbt och enkelt skulle återhämta dig, kanske till och med utan att du märkte någon större skillnad

3. Vad menar du med ”resterna”? Produkterna som finns kvar efter att 100% av allt stesolid blivit nedbrutet till ett annat ämnde? Eller menar du den lilla mängden av ännu icke nedbruten stesolid som finns kvar?

Det är alltså väldigt flyande och du kommer inte att finna några exakta gränser. Kroppen funkar helt enkelt inte så. Kroppen bearbetar molekyl för molekyl, och hjärnan anpassar sig signal för signal. Förändringar kan ta tid, ske gradvis, och påverkas av massvis med faktorer

Vad jag kan säga är att den mängden du tar nu inte låter problematisk. Och är du osäker så fråga en läkare (du kan även fråga en annan läkare)

Och är du superorolig så har du ju också valet att dela en tablett.

Jag tycker det är skitbra att du lyssnar på folks erfarenheter. Men du verkar inte ta för mycket nu, särskilt inte om du går efter en vettig läkares ordinationer.

Visst blir du lite beroende om du tar dem regelbundet. Men inte så att det skulle vara ett enormt mycket större helvete, inte på din nuvarande nivå.

Men du blir 100% garanterat en smula beroende, vilket betyder att din ångest i vanliga fall kommer att förvärras. Minimalt. Men om det bara hålls minimalt och du lär dig hantera världen på ett annat sätt än tidigare så kan det vara värt ett minimalt tillfälligt beroende ändå. På den punkten ver nog du och dina läkare/psykologer bäst. Men också dörför det är vintigt med psykolog eller liknande. Att bara knapra piller utan att förändra saker hjälper dig inte

Men skulle du börja öka din dos så bör du vara på din vakt. Beroendejaget kan vara jävligt manipulativt. ”Bara idag också, det är ju en viktig dag”, ”Det har ju gått bra med lite extra i flera veckor”, ”Hur kan det vara dåligt när jag mår så bra med och så hemskt utan?”, ”Bäst att jag tar för säkerhets skull, ifall ifall”, ”Jag är sjuk/bakis”, ”Bara inför detta mötet, för att slappna av”

Tack för ett vettigt svar, här skrev du något intressant jag citerar dig..

""3. Vad menar du med ”resterna”? Produkterna som finns kvar efter att 100% av allt stesolid blivit nedbrutet till ett annat ämnde? Eller menar du den lilla mängden av ännu icke nedbruten stesolid som finns kvar?""

Det är just det jag menar, alltså de produkter som finns kvar I kroppen efter att 100 % procent av allt stesolid som blivit nedbruten till ett annat ämnen. Jag undrar om det samlas mycket av de ämnen i kroppen för varje gång man tar stesolid finns det då risk att man utvecklar ett beroende? Värt att notera är att jag tar stesolid på 35 mg högst fyra gånger i månaden med många dagar mellanrum för varje gång jag tar stesolid om det nu har någon betydelse??
Citera
2024-02-06, 23:22
Medlem
Finns det någon annan som kan svara på vad som händer med de produkter som finns kvar i kroppen efter att 100 % procent av allt stesolid blivit nedbruten till ett annat ämnen??

Jag undrar om det samlas mycket av de ämnen i kroppen för varje gång man tar stesolid finns det då risk att man utvecklar ett beroende på grund av de ämnen ?

Värt att notera är att jag tar stesolid högst 35 mg fyra gånger i månaden med många dagars mellanrum för varje tillfälle om det nu har någon betydelse??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in