Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Håll i dig för svaren du inte ville höra — det beror på. Typ
1. Det finns ingen exakt halveringstid. Den varierar från person till person, och till och med från timma till timma hos samma person. Halveringstiden är ett snitt hos alla dessa. Mig veterligen är mängden inte av större betydelse. 1 h halveringstid är 1 h halveringstid, oavsett mängd.
2. Har du inte tagit sedan 1 febrari så sköter du det väl. Det märks att du tar ansvar och har koll på riskerna. Fortsätt så.
Beroende är flytande och ingen exakt gräns finns. Det kommer ofta smygande.
Stesolid har en lång halveringstid, men efter 6 dygn så lär du ha mycket små mängder kvar. Jag skulle säga att det är en väldigt låg risk att du utvecklar ett beroende som blir påtagligt problematiskt om du fortsätter
Men eftersom du lär ha mycket små mängder kvar och det tar tid för hjärnan att anpassa sig så lär du ”tekniskt sätt” utveckla ett minimalt beroende. Ska man vara ännu mer ”teknisk” så blev du redan minimalt beroende redan vid första dosen. Men inte tillräckligt mycket för att du inte snabbt och enkelt skulle återhämta dig, kanske till och med utan att du märkte någon större skillnad
3. Vad menar du med ”resterna”? Produkterna som finns kvar efter att 100% av allt stesolid blivit nedbrutet till ett annat ämnde? Eller menar du den lilla mängden av ännu icke nedbruten stesolid som finns kvar?
Det är alltså väldigt flyande och du kommer inte att finna några exakta gränser. Kroppen funkar helt enkelt inte så. Kroppen bearbetar molekyl för molekyl, och hjärnan anpassar sig signal för signal. Förändringar kan ta tid, ske gradvis, och påverkas av massvis med faktorer
Vad jag kan säga är att den mängden du tar nu inte låter problematisk. Och är du osäker så fråga en läkare (du kan även fråga en annan läkare)
Och är du superorolig så har du ju också valet att dela en tablett.
Jag tycker det är skitbra att du lyssnar på folks erfarenheter. Men du verkar inte ta för mycket nu, särskilt inte om du går efter en vettig läkares ordinationer.
Visst blir du lite beroende om du tar dem regelbundet. Men inte så att det skulle vara ett enormt mycket större helvete, inte på din nuvarande nivå.
Men du blir 100% garanterat en smula beroende, vilket betyder att din ångest i vanliga fall kommer att förvärras. Minimalt. Men om det bara hålls minimalt och du lär dig hantera världen på ett annat sätt än tidigare så kan det vara värt ett minimalt tillfälligt beroende ändå. På den punkten ver nog du och dina läkare/psykologer bäst. Men också dörför det är vintigt med psykolog eller liknande. Att bara knapra piller utan att förändra saker hjälper dig inte
Men skulle du börja öka din dos så bör du vara på din vakt. Beroendejaget kan vara jävligt manipulativt. ”Bara idag också, det är ju en viktig dag”, ”Det har ju gått bra med lite extra i flera veckor”, ”Hur kan det vara dåligt när jag mår så bra med och så hemskt utan?”, ”Bäst att jag tar för säkerhets skull, ifall ifall”, ”Jag är sjuk/bakis”, ”Bara inför detta mötet, för att slappna av”
Tack för ett vettigt svar, här skrev du något intressant jag citerar dig..
""3. Vad menar du med ”resterna”?
Produkterna som finns kvar efter att 100% av allt stesolid blivit nedbrutet till ett annat ämnde? Eller menar du den lilla mängden av ännu icke nedbruten stesolid som finns kvar?""
Det är just det jag menar, alltså de produkter som finns kvar I kroppen efter att 100 % procent av allt stesolid som blivit nedbruten till ett annat ämnen. Jag undrar om det samlas mycket av de ämnen i kroppen för varje gång man tar stesolid finns det då risk att man utvecklar ett beroende? Värt att notera är att jag tar stesolid på 35 mg högst fyra gånger i månaden med många dagar mellanrum för varje gång jag tar stesolid om det nu har någon betydelse??