2024-01-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Klart dom har vunnit eftersom dom är kvar i Ukraina och det kommer dom så att bli nu när usa ändrat taktik med kriget.
Sluta tramsa att ryssland har vunnit !kriget pågår för fullt, hur kan du undgå att se detta, till exempel har ukraina bränt ner två oljehamnar för din huzze i när tid, VATNIK,,,,😳😳
Citera
2024-01-27, 22:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vatniks hit och vatniks dit. Har ni inte kommit längre?

Hur är det med det här då. Två artiklar i två seriösa tidningar, SvD och Aftenposten. Tyvärr är båda låsta, men andemeningen framgår ju av det man kan läsa. Vad säger ni om dessa?

SvD: "Experten övertygad – Ukraina delas i år"
https://www.svd.se/a/wA1B04/ian-bremmer-ukraina-delas-i-ar-vinner-inte-tillbaka-mark

Aftenposten: "Det er anslått at Russland nå produserer opp til syv ganger mer ammunisjon enn våpenfabrikkene i Vesten. Produksjonen er allerede høyere enn før Ukraina-invasjonen for snart to år siden."
https://www.aftenposten.no/verden/i/O8v8PV/hva-skjer-hvis-russland-vinner-krigen-i-ukraina

Just så..

Finns ju samtidigt många andra artiklar, som talar för Ukrianas favör..

Sist så, nu börjar kriget gå in på sitt tredje år. Så.., jag skulle önska att du skulle tala för mig.., vad är det som talar för Ryssland ?

För jag begriper inte det alls...
Citera
2024-01-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Vatniksen i tråden lägger ju oftast upp narrativen och möjliga lösningar som deras egna våta dröm.

De lever i en fantasivärld som inte existerar helt enkelt.

Japp. Demokraterna i väst är ju lite sega att tkomma igång, men nu tampas det upp vapenproduktuon både här och var. Sverige dubblade sin artillerigranatsproduktion förra året, och i år ska den tredubblas.

Ryssland är en ekonomisk dvärg, när väst väl tagit tag i produktionen så kommer inte aryssland kunna hänga med på sikt
Speciellt inte med tanka på att väst har en helt annan kvalité i sin saker. Träffar varje granat så som Excalibur gör, behöver man ju inte miljontals av dem heller.

Att Ryssland lägger 40% av statsbudgeten på militären fattar ju alla inte är hållbart. I slutet på kalla kriget så tvingade väl USA upp Sovjet i typ 25% om jag inte minns fel, och å tröttnade Ryska folket. Vi får hoppas på samma nu.
Senast redigerad av NisseD 2024-01-27 kl. 22:50.
Citera
2024-01-27, 22:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Just så..

Finns ju samtidigt många andra artiklar, som talar för Ukrianas favör..

Sist så, nu börjar kriget gå in på sitt tredje år. Så.., jag skulle önska att du skulle tala för mig.., vad är det som talar för Ryssland ?

För jag begriper inte det alls...
Allvarligt, har inte det mest varit glädjekalkyler av media? "Motoffensiven" skulle ju gå på några veckor... Som jag upplever det har media och militära "experter" inte haft koll, utan mer rapporterat efter inre känslor, var deras sympatier ligger. Vad vinner man på det? Den tendensen går förresten igenom den här tråden så det nästan blir patetiskt. Går i mångt och mycket att jämföra med hur media och etablissemang hanterade invandring och asylpolitiken i decennier. Man mörkade, förskönade, sopad under mattan och ibland ljög man rakt av. Vi vet hur det gick...
Citera
2024-01-27, 22:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Japp. Demokraterna i väst är ju lite sega att tkomma igång, men nu tampas det upp vapenproduktuon både här och var. Sverige dubblade sin artillerigranatsproduktion förra året, och i år ska den tredubblas.

Ryssland är en ekonomisk dvärg, när väst väl tagit tag i produktionen så kommer inte aryssland kunna hänga med på sikt
Speciellt inte med tanka på att väst har en helt annan kvalité i sin saker. Träffar varje granat så som Excalibur gör, behöver man ju inte miljontals av dem heller.

Att Ryssland lägger 40% av statsbudgeten på militären fattar ju alla inte är hållbart. I slutet på kalla kriget så tvingade väl USA upp Sovjet i typ 25% om jag inte minns fel, och å tröttnade Ryska folket. Vi får hoppas på samma nu.
Fast vinner man krig med BNP som mest består av imatriella tjänster, tex. dataspelsproduktion, betalningar av kreditkortsskulder? Samtidigt som industrin är outsourcad till Kina... Det är en uppenbar risk att man stirrar sig blind på fel siffror.
Citera
2024-01-27, 22:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Allvarligt, har inte det mest varit glädjekalkyler av media? "Motoffensiven" skulle ju gå på några veckor... Som jag upplever det har media och militära "experter" inte haft koll, utan mer rapporterat efter inre känslor, var deras sympatier ligger. Vad vinner man på det? Den tendensen går förresten igenom den här tråden så det nästan blir patetiskt. Går i mångt och mycket att jämföra med hur media och etablissemang hanterade invandring och asylpolitiken i decennier. Man mörkade, förskönade, sopad under mattan och ibland ljög man rakt av. Vi vet hur det gick...

Jag frågade dig : Vad är det som talar för Ryssland ?

(för jag ser det inte)

Ok.., kom igen...
Citera
2024-01-27, 22:54
Medlem
Väst borde satsa på att massproducera militära drönare. Dels behöver vi komma in i matchen vad gäller tekniken, och dessutom verkar det vara extremt effektivt.
Citera
2024-01-27, 22:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag frågade dig : Vad är det som talar för Ryssland ?

(för jag ser det inte)

Ok.., kom igen...
Jag är ingen expert. Men jag försöker ta till mig information och matcha den mot tidigare kunskaper och erfarenheter. Och det brukar gå ganska bra!

Jag länkade ju två artiklar, så det är väl egentligen din tur att länka två färska artiklar i seriös media som hävdar att Ukraina snart kommer gå segrande ur kriget!
Citera
2024-01-27, 22:55
Medlem
Citat:
Fast vinner man krig med BNP som mest består av imatriella tjänster, tex. dataspelsproduktion, betalningar av kreditkortsskulder? Samtidigt som industrin är outsourcad till Kina... Det är en uppenbar risk att man stirrar sig blind på fel siffror.

Japp, det är precis det man gör genom att man behåller välståndet i samhället.

Hur tror du den ryska sjukvården, skolan, pensioner etc blir när 40% av alla pengar läggs på kriget?

Hur kul är det som ryss?
Citera
2024-01-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Räcker säkert att det är icke amerikanska/israeliska båtar som transporterar gods med kinesiskt/ryzzkt ursprung.

Målet med Houthis är ju att slå mot amerikanska/israeliska intressen.

Här ser du alla attacker som Houthis utfört tills 15 jan. Bara bråkdel med USA- eller Israel-flagg, och ännu färre som seglat till USA eller Israel.

https://www.haaretz.com/israel-news/security-aviation/2024-01-15/ty-article-magazine/30-attacks-all-red-sea-ships-targeted-by-the-houthis/0000018c-5df7-d6f9-afbc-5dff7a430000
Citera
2024-01-27, 23:08
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Vatniksen i tråden lägger ju oftast upp narrativen och möjliga lösningar som deras egna våta dröm.

De lever i en fantasivärld som inte existerar helt enkelt.

Precis! Man blir förbluffad av deras fria fantasier.
Citera
2024-01-27, 23:09
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Väst borde satsa på att massproducera militära drönare. Dels behöver vi komma in i matchen vad gäller tekniken, och dessutom verkar det vara extremt effektivt.

Jag såg något uttalande från Försvarsmakten att dom inte vill massproducera drönare då utvecklingen går snabbt och att det nya är gammalt imorgon.

Själv tycker jag att man bör ha ett gäng drönare på lager, men framförallt se till att man kan producera nya snabbt.

Frågan är om vi har några bra fabriker i Sverige som kan producera tusentals drönare på några dagar, och som inte redan har andra uppgifter i krig.
Senast redigerad av ValkPadda 2024-01-27 kl. 23:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in