2024-01-26, 22:14
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Eftersom du inte vågar flyga med världens statistiskt sett säkraste flygplansmodell så tycker jag frågan är befogad.

Frågan var om det finns andra flygplan. Ja, det gör det.

Sedan är det inte alla 737 NG som har pluggade dörrhål. Det är de som jag numera kommer undvika. Du får rätta mig om jag har fel, men tydligen är det bara 9-längdmodellerna som har det. Vad jag vet så är de inte så vanliga här hos våra Europeiska operatörer/flygbolag.

Alla 737 Max bojkottar jag dock, oavsett om pluggade eller inte. De har verkligen inte statistiken på sin sida.
Citera
2024-01-26, 22:48
Medlem
Citat:
Eftersom du inte vågar flyga med världens statistiskt sett säkraste flygplansmodell så tycker jag frågan är befogad.

Det är verkligen inte världens säkraste flygplansmodell. Det är förmodligen Airbus a319neo som aldrig har varit inblandad i någon större incident.
Boeing ligger i botten.

"Data from AirSafe.com ranks airliner models by the rate of fatal passenger events per million flights. Based on this information, the following models have the highest fatality rates:

Boeing 737 MAX 7/8/9/10 – Rate: 3.08 fatal events per million flights
Boeing 747-100/200/300/SP – Rate: 1.02 fatal events per million flights
Boeing 737-100/200 – Rate: 0.62 fatal events per million flights
Boeing DC-9 – Rate: 0.58 fatal events per million flights"
Citera
2024-01-27, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det är verkligen inte världens säkraste flygplansmodell. Det är förmodligen Airbus a319neo som aldrig har varit inblandad i någon större incident.
Boeing ligger i botten.

"Data from AirSafe.com ranks airliner models by the rate of fatal passenger events per million flights. Based on this information, the following models have the highest fatality rates:

Boeing 737 MAX 7/8/9/10 – Rate: 3.08 fatal events per million flights
Boeing 747-100/200/300/SP – Rate: 1.02 fatal events per million flights
Boeing 737-100/200 – Rate: 0.62 fatal events per million flights
Boeing DC9- – Rate: 0.58 fatal events per million flights"

Varför glömde du siffrorna för 737 NG? Det var ju den peterpanp lagt till på sin lista

Wright Flyer 1 som flög första gången 1903 hade inte heller någon olycka.
Boeing DC-9? Den får du berätta mer om.
Senast redigerad av Typ3 2024-01-27 kl. 08:13.
Citera
2024-01-27, 18:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Varför glömde du siffrorna för 737 NG? Det var ju den peterpanp lagt till på sin lista

Frågan var om det finns andra flygplan? Ja, det gör det var mitt svar.

Det är främst 737 Max som är på min lista av flygplan att undvika, och det av mycket god skäl (som du säkert känner till också).

Sedan när det gäller 737 NG är det inte alla som har de problematiska pluggade dörrhålen. Det är specifikt de som jag numera kommer undvika (i tillägg till alla 737 Max). Du får rätta mig om jag har fel, men tydligen är det bara 9-längdmodellerna som har det?

Vad jag vet så är de inte så vanliga här hos våra Europeiska operatörer/flygbolag.
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-27 kl. 18:14.
Citera
2024-01-27, 19:55
Medlem
Citat:

Wright Flyer 1 som flög första gången 1903 hade inte heller någon olycka.
Boeing DC-9? Den får du berätta mer om.

Siffrorna är tagna från den här artikeln som i sin tur hänvisar till Airsafe.com.

https://flywithcourage.com/safest-commercial-aircraft/
Citera
2024-01-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Siffrorna är tagna från den här artikeln som i sin tur hänvisar till Airsafe.com.

https://flywithcourage.com/safest-commercial-aircraft/

Då postar jag länken till airsafe.com nedan så att den som vill kan se hur 737 NG står sig säkerhemässigt.

http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm
Citera
2024-01-27, 20:27
Moderator
ksvs avatar
När man jämför statistik över säkerhet behöver man använda mer data än den från http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm
Med så få olyckor blir det statistiskt osäkert. Tänk på Concorden som gick från att statistiskt vara världens säkraste flygplan till att bli ett av de farligaste efter den där enda olyckan. Sålunda behöver man titta på nära-incidenter och härleda vad de beror på. Att idioter begår självmord eller flyger in i höghus får man räkna bort.

I stora drag landar man i att både A320-serien och moderna 737or är bland de säkraste.
A319-321 (inkl. NEO) är i princip samma flygplan och så även 737 NG och MAX.
Senast redigerad av ksv 2024-01-27 kl. 20:29.
Citera
2024-01-27, 22:44
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Alla andra flygplan förutom just 737. Typ.

Var det verkligen så logiskt svårt att räkna ut? 😅
Flygrädsla är inte rationell och jag har full förståelse för att statistik inte alltid är till någon tröst.
Att veta att bilfärden till flygplatsen är den absolut farligaste delen av resan hjälper sällan och förtar inte ångesten inför själva flygningen.

Om du ändå är intresserad av att minska risken vid den redan extremt säkra flygresan är rådet att välja ett etablerat flygbolag, helst i västvärlden. Där finns en avgörande skillnad när det gäller olycksrisk.
Citera
2024-01-27, 22:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Flygrädsla är inte rationell och jag har full förståelse för att statistik inte alltid är till någon tröst.
Att veta att bilfärden till flygplatsen är den absolut farligaste delen av resan hjälper sällan och förtar inte ångesten inför själva flygningen.

Om du ändå är intresserad av att minska risken vid den redan extremt säkra flygresan är rådet att välja ett etablerat flygbolag, helst i västvärlden. Där finns en avgörande skillnad när det gäller olycksrisk.

Halmgubbe.

Är inte det minsta flygrädd, och har aldrig någonsin varit heller. Min största önskan när jag var liten var att bli pilot. Nu kvalificerade jag inte in till militären, men har skälv kvar idé att någon gång ta mig tid att ta ett privat flygcertifikat.

Rätt intressant att en fd projektledare för 737 Max själv vägrar flyga med de. Säger en del. Är nog svårt att hitta en mer kunnig och insatt person om 373 Max.

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Kul att höra från en föredetta ansvarig vid en Boeing 737 fabrik att han undviker att flyga med 737 max oavsett modell till den graden att han avbröt en flygresa efter att ha gått ombord på ett plan och insett att det var en 737max Har nu hört flera intervjuver från tidigare anställda vid Boeing som helt undviker att flyga med Boeing plan.

https://www.youtube.com/watch?v=uOOreRRZvR0

Citat:
Mycket intressant. Själv undviker jag att flyga med 737 Max redan.

Här är en annan intervju med Ed Pierson. https://www.youtube.com/watch?v=lgCb9Ux3bAE

Han har varit programledare för utvecklingen av mjukvaran för 737 Max, ansvarig för QA och säkerhet kring flygtestningarna av 737 Max, och även ansvarig för produktionskvalitet vid bygget av flygplanen i fabrikerna. En extremt kompetent och insatt person för att säga det minst.
Citera
2024-01-27, 22:59
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Halmgubbe.

Är inte det minsta flygrädd, och har aldrig någonsin varit heller. Min största önskan när jag var liten var att bli pilot. Nu kvalificerade jag inte in till militären, men har skälv kvar idé att någon gång ta mig tid att ta ett privat flygcertifikat.

Rätt intressant att en fd projektledare för 737 Max själv vägrar flyga med de. Säger en del. Är nog svårt att hitta en mer kunnig och insatt person om 373 Max.
Det var verkligen inte menat som en halmgubbe utan jag försökte förstå dig och ge dig ett råd.
I min signatur finns en gammal tråd där jag och andra försökt bistå så gott vi kunnat när folk haft frågor och ogrundade farhågor.

När det gäller visselblåsaren du hänvisar till ska man alltid ta sådana uppgifter på allvar. Samtidigt ska man ha klart för sig att Boeing har 145 000 anställda där antagligen de flesta känner sig trygga med att resa med flygplanen de bygger.
Är man en visselblåsare har man i ganska hög grad bränt sina broar och måste fortsätta på det inslagna spåret.
I det här fallet får man hoppas till att det bidrar till förbättringar. Jag tycker det är bra att både Boeing och FAA får ytterligare press på sig.
Senast redigerad av ksv 2024-01-27 kl. 23:43.
Citera
2024-01-28, 04:38
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Hur fan kan en vägg från ett plan lossnna sådär?
Kvalitétskontrollen har gått förlorad.

Framtidens produkter trycks fram hårt och snabbt utan att kolla insekterna (felsöka alla buggar) innan de släpps ut i det fria
Citera
2024-02-01, 22:29
Medlem
Ytteligare en visselblåsare som sågar sin före detta arbetsgivare, dessutom var hans arbetuppgift att kvalitetssäkra tillverkningen av boeing planen 747, 757, 767, 777 och 787.

https://www.youtube.com/watch?v=eOffvIaWNm4

En längre intervju med samma person

https://www.youtube.com/watch?v=axcua0I2wsA
Senast redigerad av Gincan 2024-02-01 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in