2024-01-17, 20:26
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Men var det verkligen BOEINGS dokumentation som fallerade, inte flygbolagen/operatören
( Ethiopian och Lion Air ) ?

Det framkom i dokumentären från anställda som höll på med ihopsättningen att mycket frångicks pga bristen på kontrollanter t.ex.

Mycket har fallerat hos Boeing, man har haft en hel del tryck på sig senaste årtidondet.

Tror den ligger på Netflix.
Citera
2024-01-23, 15:20
Medlem
bergsturks avatar
FAA rekommenderar nu att även alla som flyger 737-900ER granskar bultarna:
https://www.faa.gov/media/74751
Citera
2024-01-25, 10:41
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Den förlängda versionen av gamla 737 NG alltså.
Det tyder på att det här felet inte är specifikt för MAX utan även för äldre generationer med dörrplugg.
Citera
2024-01-25, 12:17
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det tyder på att det här felet inte är specifikt för MAX utan även för äldre generationer med dörrplugg.
”The Boeing 737-900ER mid-exit door plugs have an identical door plug design to the 737-9 MAX. As part of their Safety Management Systems, some operators have conducted additional inspections on the 737-900ER mid-exit door plugs and have noted findings with bolts during the maintenance inspections.”

Man kan fråga sig vad det är för ”findings” de upptäckt.
Citera
2024-01-25, 13:11
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Det tyder på bristande kvalitetskontroll under många år hos Boeing, vilket är extremt oroväckande. Tillverkningen av NG (för flygbolag) började minska i volym 2018 och 2020 levererades de sista två exemplaren. Jag tvivlar på att Boeing har ett team som är helt dedikerat till att bara skruva fast dörrpluggar, så resultatet av bristande kvalitetsmedvetande kan ju egentligen återfinnas var som helst i planet. Man har ju hittat lösa delar i stjärtpartier också.
Citera
2024-01-25, 13:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det tyder på bristande kvalitetskontroll under många år hos Boeing, vilket är extremt oroväckande. Tillverkningen av NG (för flygbolag) började minska i volym 2018 och 2020 levererades de sista två exemplaren. Jag tvivlar på att Boeing har ett team som är helt dedikerat till att bara skruva fast dörrpluggar, så resultatet av bristande kvalitetsmedvetande kan ju egentligen återfinnas var som helst i planet. Man har ju hittat lösa delar i stjärtpartier också.

Dags för mig att lägga till 737 NG till 737 Max över listan med flygplan jag vägrar åka med.
Citera
2024-01-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Dags för mig att lägga till 737 NG till 737 Max över listan med flygplan jag vägrar åka med.

Bara som kuriosa. Vilka modeller har du kvar att välja på
Citera
2024-01-25, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3

DC3 kanske
Citera
2024-01-25, 18:45
Medlem
Citat:
707 var ganska bra också 😅
Citera
2024-01-25, 23:13
Medlem
bergsturks avatar
Ouch:
https://www.faa.gov/newsroom/faa-halts-boeing-max-production-expansion-improve-quality-control-also-lays-out-extensive
FAA är inte helt nöjda med Boeing. Detta kommer att resultera i många avbeställda plan, inte bara på grund av osäkerhet över kvalitet utan på grund av låg produktionstakt. Börskursen gjorde också ett hopp nedåt men jag undrar om inte ett större hopp hade varit motiverat...
Citera
2024-01-26, 00:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Alla andra flygplan förutom just 737. Typ.

Var det verkligen så logiskt svårt att räkna ut? 😅
Citera
2024-01-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Alla andra flygplan förutom just 737. Typ.

Var det verkligen så logiskt svårt att räkna ut? 😅

Eftersom du inte vågar flyga med världens statistiskt sett säkraste flygplansmodell så tycker jag frågan är befogad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in