2024-01-07, 21:07
Medlem
LA8PVs avatar
Borde ju vara enkelt att kvalitetssäkra en sån här sak.
Samma metod som man använder för att konstatera läckage i vatten/olja/luft/gas/kylmedel/bränsle i slutna system.
Höj trycket till ca 150% över spec. Stäng av under bestämd tid och se om trycket sjunker. Upprepa om nödvändigt.
Sjunker trycket så finns det läckage.

Ungefär som hur man löste problemet 1954 med de Havilland Comets oförklarliga krascher.
"Worst engineering failure in aviation history, a truly shameful chapter in British history."
Efter denna test och konklusion har inga flygplan längre fyrkantiga fönster för passagerarutrymme.
(Cockpit-fönster är av annan kvalitet och individuellt fästa med noggrant valda skruvar.)
https://www.youtube.com/watch?v=Lq1jZC9FUTw
Senast redigerad av LA8PV 2024-01-07 kl. 21:27.
Citera
2024-01-07, 21:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQwrGV/flygplansmodell-stoppas-vagg-slets-loss-i-luften

Ett Boeing-plan tvingades nödlanda i Portland.
En del av flygplanskroppen hade slitits loss i luften.
Nu ska Alaska Airlines inspektera alla sina plan av samma modell.

Är 737 max-9 ett hittepå namn för att dölja 737 max 8?
Är ju massor av bolag som döpt om dessa till allt möjligt tex tui kör ju nåt hittepå namn..

Hur fan kan en vägg från ett plan lossnna sådär?

Vad hade ni gjort om ni som passagerare precis fick 360 view vid sidan av er uppe i luften? Fatta paniken.. hoppas personen ej va höjdrädd.

Det gäller att dra åt säkerhtsbältet.
Hoppas stolen sitter fast.
Be en bön o sedan en till..
Citera
2024-01-07, 21:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Bara att man döper planet till MAX gör att jag blir misstänksam. MAX vadå? Hur kan ett flygplan vara något annat än max? Man har alltså snålat in på detaljer, spikat igen nödutgångsdörrar, försökt strypa bränsleförbrukningen och ger planet namnet max som om det vore en sportkanal där man försöker lura tittarna att man har extra mycket sport.

Man valde namnet Max för att Boing 737 Professional blev för långt. Man valde även bort Boing Lucky 737 på grund av att det kunde ge fel vibbar, o bli virala mems med det namnet om större delar av kabinen lossade under flight….
Citera
2024-01-07, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ionion
Vet inte om jag missförstått vad som skrivs men tycker mig förstå att man sett att skruvar saknats till denna dörr.
Jag har tydligen förstått rätt, de fyra skruvarna som skall förhindra att dörren/pluggen kan föras uppåt saknas tydligen.
Om detta verkligen stämmer är det ruskigt illa för Boeing.
Citera
2024-01-08, 00:11
Avslutad
kvalitetssäkring pågår..

https://ibb.co/njn3bsC
Citera
2024-01-08, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
kvalitetssäkring pågår..

https://ibb.co/njn3bsC
Vad visar den bilden menar du?
Citera
2024-01-08, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Man blir påmind om Aloha Airlines Flight 243 där en stor bit av taket lossnade under en flygning och en flygvärdinna sögs ut. Också en Boeing 737
https://images.app.goo.gl/u2c6Bgq4moPhu6s49
https://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243

Fy fan. Jag undrar hur länge man är medveten om man sugs ut. Eller förfryser man direkt eller gör lufttrycket så att man förlorar medvetandet?
Citera
2024-01-08, 01:54
Medlem
Citat:
Vad visar den bilden menar du?

Jag tror att den som postade fotot menar att det nu sker en kontroll av samtliga plan som är konfigurerade på samma sätt som det aktuella planet. Det är således ett annat plan som du ser som håller på att kontrolleras. Jag tycker mig kunna se att "locking bolts" är på plats just i detta foto.

Fotopostaren får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2024-01-08, 02:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Bara att man döper planet till MAX gör att jag blir misstänksam. MAX vadå? Hur kan ett flygplan vara något annat än max? Man har alltså snålat in på detaljer, spikat igen nödutgångsdörrar, försökt strypa bränsleförbrukningen och ger planet namnet max som om det vore en sportkanal där man försöker lura tittarna att man har extra mycket sport.

Jo man har maxat ner till allt mera som. Maxat ner till allt vad gäller säkerhet osv. Är ju fucking redan flygrädd men kommer än mer säga nej om det är ett flyg med ett av dessa jävla MAX plan.
Citera
2024-01-08, 02:08
Medlem
Citat:
Jag har tydligen förstått rätt, de fyra skruvarna som skall förhindra att dörren/pluggen kan föras uppåt saknas tydligen.
Om detta verkligen stämmer är det ruskigt illa för Boeing.

Jag funderar på om inte olyckan då skulle ha skett nästan vid första flygturen om de översta två skruvarna saknades helt? Kan det hela ändå ha fungerat "på vippen" ända tills nu?

Det finns ett än värre scenario och det är att de två översta skruvarna skjuvades av men mot det talar att konstruktionen finns på fler plan och då borde det rimligen ha hänt ett flertal gånger tidigare kan man tycka.

Vad man i det fallet kan tänka sig är att det visserligen fanns skruvar på plats i detta plan men skruvar av sämre kvalitet.
Citera
2024-01-08, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Fy fan. Jag undrar hur länge man är medveten om man sugs ut. Eller förfryser man direkt eller gör lufttrycket så att man förlorar medvetandet?

Det var väl en sovjetisk flygvärdinna som klarade sig för ett antal decennier sedan vid en olycka? Hon landade på en brant bergssluttning och gled nedför snön har jag för mig. Jag kommer inte ihåg om hon var medvetslös under färden ner genom lufthavet.
Citera
2024-01-08, 07:08
Medlem
diseuses avatar
Viktig flygplansdel upphittad i lärares trädgård.

BBC (Plane part lost in dramatic mid-air blowout found):
Citat:
The missing part of the Alaska Airlines plane that detached while the plane was in the air on Friday has been found, investigators say.

The authorities had been searching for the door plug in Portland - the city the Boeing 737 Max 9 had just departed.

A teacher called Bob found the missing section in his yard, the chair of the organisation leading the investigation said on Monday.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in