2024-01-25, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Vad är det för beslut som ska tas av försäkringskassan? Luddig fråga när du inte skriver vad det handlar om eftersom tråden handlar om KFM och du pratar om FK?!

Jag startade en egen tråd som mod verkade flytta hit, därför de blev luddigt kanske. Jag har fått en skuld till Försäkringskassan med underhållsstöd som mitt ex ansökte om när jag var sjukskriven pga cancer. Hade betalat in 2000 i månaden men de gav mig ändå en retroaktiv räkning på 10000 kr. Jag hade ju såklart inte möjlighet till att betala de då jag har mycket andra utgifter. Dessutom har jag barnen boende hos mig deltid. Ansökte om anstånd och fick beviljat. Betalade av lite olika belopp och fick en skuld på 6600. Nu vill försäkringskassan att jag ska betala in 5000 i månaden… vilket jag verkligen inte har möjlighet till.. De hotar hela tiden med att skicka skulden till kronofogden, därav kronofogden kom in i bilden.

Skulden har ej hamnar där ännu, och söker därför tips och råd om hur jag kan slippa 5000 i månaden samt kronofogden

Tog ut 8 föräldradagar och fick ut 6100, betalade nu in 6200:- plus 2500 för ett tag sedan.

Ansökt om anstånd på nytt samt omprövning. Omprövningsbegäran fick dom in idag , vet ej om de fått in anstånd ansökan än
Citera
2024-01-26, 02:49
Medlem
softmyntets avatar
Kfm har ju löjligt långa väntetider. Skickade in en ansökan om omprövning i början på november och har ännu inte fått den behandlad. Räknade kallt med att tre månader är mer än tillräckligt.

Resultatet - i princip hela lönen har gått på en dag då jag fått lägre inkomst (föräldraledig) och är väl illa tvungen att betala enligt mitt gamla beslut. Går det att få tillbaka mellanskillnaden när omprövningen är godkänd?

Helt sinnessjukt att de inte prioriterar pågående skuldsaneringar.
Citera
2024-01-26, 03:13
Avslutad
Löneutmätningen har gått ner från 6990 till 6440 kr 2024--- hur mycket man än tjänar så får man bara behålla 6440 kr plus hyra om man lever ensam riktigt tragiskt
Citera
2024-01-26, 03:32
Avslutad
Det är nog svårt att inse hur stor skillnad en löneutmätning drabbar en vuxen person. Man har inte råd med bil eller hus man behåller 6500 kr efter skatt det är KAFFE PENGAR - En hyra på 7500kr är ok.
och tillåts

Har man barn som lever hos en så kan man få dubbla pengarna 13 000 plus hyra-

jag talar och klagar om livet som 45 år med flera barn vid en skilsmässa 2021 livet suger fett och ingen NY kvinna orkar hjälpa mig med kostnaden för dom barn jag gjort.
Citera
2024-01-26, 03:56
Avslutad
Nu ska jag erkänna att mina barn blev vuxna redan 201t men min underhålls skuld är en halv miljon och växer. min äldsta son är 30 år. 1993 Jag har sökt skuld sanering det tar lång tid även om jag blir bevijad 5 år 2029 fan då är jag 63 år
Citera
2024-01-26, 20:23
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Kfm har ju löjligt långa väntetider. Skickade in en ansökan om omprövning i början på november och har ännu inte fått den behandlad. Räknade kallt med att tre månader är mer än tillräckligt.

Resultatet - i princip hela lönen har gått på en dag då jag fått lägre inkomst (föräldraledig) och är väl illa tvungen att betala enligt mitt gamla beslut. Går det att få tillbaka mellanskillnaden när omprövningen är godkänd?

Helt sinnessjukt att de inte prioriterar pågående skuldsaneringar.

49 §***På ansökan av gäldenären får beslutet om skuldsanering ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
***1. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet

Frågan är om de kunnat förutses.

Varför tog du föräldrarledigt under en sanering?
Citera
2024-01-26, 20:36
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Kanske för att hon/han fött barn? Ja, numera kan tydligen män också få barn…
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/bK8dEk/gravida-mannen-har-fatt-en-dotter
Citera
2024-01-26, 20:40
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Kanske för att hon/han fött barn? Ja, numera kan tydligen män också få barn…
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/bK8dEk/gravida-mannen-har-fatt-en-dotter

Dåligt planerat att skaffa barn under en skuldsanering. Situationen kan ju förstöra hela upplägget. Och då kan den knappast heller klassas som oförutsedd.
Citera
2024-01-26, 20:46
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Dåligt planerat att skaffa barn under en skuldsanering. Situationen kan ju förstöra hela upplägget. Och då kan den knappast heller klassas som oförutsedd.

Långtifrån alla barn är planerade…
Citera
2024-01-26, 23:18
Medlem
Citat:
När man har löneutmätning så dras skulden direkt från lönen till KFM, rätt? Är det samma taktik som gäller vid skuldsanering, eller hur fungerar det?

Jag har skuldsanering.. Det dras inget på min inkomst pga arbetslöshet. Men om jag får jobb och inte anmäler det till KFM, vad händer då?

Mvh

Någon sitter säkert på denna info?
Citera
2024-01-26, 23:35
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
49 §***På ansökan av gäldenären får beslutet om skuldsanering ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
***1. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet

Frågan är om de kunnat förutses.

Jag visste inte att jag skulle få barn för flera år sedan då saneringen började. Det är därför oförutsett.

Dessutom finns det mig veterligen inga hinder att skaffa barn när man har skuldsanering.
Citera
2024-01-26, 23:52
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Någon sitter säkert på denna info?

Du ska sköta betalningsplanen. Ökar dina inkomster med mer än 5000kr/mån skall du rapportera det. Då får du din sanering omprövad med nytt belopp.

Gör du inte detta, utan dina borgenärer istället gör detta kan de be att sen avbryts.

Då återgår allt som det var innan saneringen. Det är rätt dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in