Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
I sådan fall bör det vara en fördel med separat radar på fordon. Då 1x även kan hjälpa till med invisning var artilleri befinner sig etc. Samt upptäcka mål så lite som en 1 liters tetra på 4 km avstånd.
De vill tydligen integrera 1x radar med ett RBS98 system. Där jag har läst påstående att varannan RBS98 kommer då att förses med 1X radar. Som då ska hjälpa till att invisa den andra som inte får radar. Så använder fi en radarsökande robot så kan den slå ut både en 1x radar och tillhörande RBS98.
Mot om radarn var fristående. Så behöver den bara slå av radarn och snabbt köra iväg för att minimera skaderisken. Mot RBS98 som måste fälla ner robotarna. För att sedan köra iväg. vilket gör att skaderisken ökar.
Eftersom båda lösningarna ska byggas på BV410. Så finns det väl en risk att 1X radarn också integreras med MSHORAD.
Om jag tolkar dig rätt så menar du att tanken är att hälften av 98-eldenheterna ska ha en 1X-radar monterad på enhetens fordon.
Det verkar väldigt konstigt tycker jag, eldenheten blir, som du nämner, mer spårbar och samtidigt får man två olika typer av eldenheter, med eller utan radar. Det verkar bara konstigt, kan det inte vara så att man tänkt sig ett separat radarfordon och att man sedan bygger upp plutoner med ett radarfordon och två skjutande fordon? Radarfordonet bör då kunna vara identisk med de som används till Mshorad.
Man skulle också kunna tänka sig lösningar där man blandar systemen 98 och 70.