2024-01-25, 18:12
  #17401
Medlem
Intressant att ingen som investerar i tesla någonsin pratar om siffror. De är alltid en story. ”Om x år kommer x vara helt sinnessjukt bra och ta över världen”. Skulle kunna vara att all som gått skolan längre än mellanstadiet förstår att man inte kan räkna hem Tesla på existerande verksamhet.

Snacket från alla bulls här inne är bara relaterat till robotar och Ai när teslas core business på riktigt går pissdåligt
Citera
2024-01-25, 18:27
  #17402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Intressant att ingen som investerar i tesla någonsin pratar om siffror. De är alltid en story. ”Om x år kommer x vara helt sinnessjukt bra och ta över världen”. Skulle kunna vara att all som gått skolan längre än mellanstadiet förstår att man inte kan räkna hem Tesla på existerande verksamhet.

Snacket från alla bulls här inne är bara relaterat till robotar och Ai när teslas core business på riktigt går pissdåligt
Det var lite mer klass på tråden när bulltesen var 50% årlig försäljningstillväxt med bibehållna vinstmarginaler, då kunde man iaf räkna på det. Nu när Tesla är nere på vinstmarginaler i likhet med legacy och tillväxten avtar är det annat i kistan.

”Tesla ska sälja miljoner människorobotar som med ai ska ta över alla jobb och göra Tesla till ett multitrilliondollarföretag. Bevis? Elon har sagt det! Industri-robotar? Vad är det?”
Citera
2024-01-25, 18:39
  #17403
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Intressant att ingen som investerar i tesla någonsin pratar om siffror. De är alltid en story. ”Om x år kommer x vara helt sinnessjukt bra och ta över världen”. Skulle kunna vara att all som gått skolan längre än mellanstadiet förstår att man inte kan räkna hem Tesla på existerande verksamhet.

Snacket från alla bulls här inne är bara relaterat till robotar och Ai när teslas core business på riktigt går pissdåligt

Här har du lite siffror.

2022: https://x.com/SawyerMerritt/status/1618356770526875649?s=20
2023: https://x.com/SawyerMerritt/status/1750266326042452382?s=20

"While we expect deployments will continue to be volatile on a sequential basis, impacted by logistics and the global distribution of projects at any given time, we expect continued growth on a trailing twelve-month basis going forward. We continue to ramp our 40 GWh Megafactory in Lathrop, CA toward full capacity."
Citera
2024-01-25, 18:52
  #17404
Medlem
raskenss avatar
Rejält ras. Har botten gått ur nu? 181USD
Citera
2024-01-25, 19:11
  #17405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Här har du lite siffror.

2022: https://x.com/SawyerMerritt/status/1618356770526875649?s=20
2023: https://x.com/SawyerMerritt/status/1750266326042452382?s=20

"While we expect deployments will continue to be volatile on a sequential basis, impacted by logistics and the global distribution of projects at any given time, we expect continued growth on a trailing twelve-month basis going forward. We continue to ramp our 40 GWh Megafactory in Lathrop, CA toward full capacity."

ser inte så mycket siffror alls faktiskt.

Vilken värdering skulle du sätta teslas megapack business på? Bruttovinsten för hela energibusinessen var 500M$, vet inte hur mycket som trillar ner på bottom line men anta att exakt allt hamnar som nettovinst för att vara generös.
Citera
2024-01-25, 19:38
  #17406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vill du slå vad om en miljon att Teslas kurs är $2,3T eller högre 2030?

Haha det var inte var din analys sa!

Varför föreslår du 2.3T?
Citera
2024-01-25, 19:39
  #17407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Zoomar man ut och kollar på Teslas framtid har inget förändrats dock. Vissa tidslinjer har t.o.m komprimerats, jag hade inte gissat att det ens fanns på kartan att få ut Optimus-robotar till kund nästa år. Men i vanlig ordning fokuserar Wall Street bara på max ett år framåt av olika orsaker vilket gör att de ofta missar skogen för alla träd.
Kanske har Wall Street lärt sig att begreppet "nästa år" vad gäller Tesla är en horisont som varje år flyttas 1 år framåt.
Citera
2024-01-25, 19:42
  #17408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, varför ramlar det alltid in som mest folk som gått livets hårda skola på forumet så fort det är köpläge i Tesla. Slår liksom aldrig fel.
Jobbigt att behöva försvara något som är -35% över en 3 års period?
Citera
2024-01-25, 19:48
  #17409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Här har du lite siffror.

2022: https://x.com/SawyerMerritt/status/1618356770526875649?s=20
2023: https://x.com/SawyerMerritt/status/1750266326042452382?s=20

"While we expect deployments will continue to be volatile on a sequential basis, impacted by logistics and the global distribution of projects at any given time, we expect continued growth on a trailing twelve-month basis going forward. We continue to ramp our 40 GWh Megafactory in Lathrop, CA toward full capacity."
"Continued growth" utan några siffror motiverar inte ett P/E på över 60
Citera
2024-01-25, 19:51
  #17410
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Haha det var inte var din analys sa!

Varför föreslår du 2.3T?

Det är ju base caset i analysen, men är inte ett dugg förvånad över att du missade det. Jag skulle aldrig slå vad med dig oavsett riktning. Jag slår aldrig vad, speciellt inte med underliga individer som inte vet var gränser går.
Citera
2024-01-25, 21:51
  #17411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det är ju base caset i analysen, men är inte ett dugg förvånad över att du missade det. Jag skulle aldrig slå vad med dig oavsett riktning. Jag slår aldrig vad, speciellt inte med underliga individer som inte vet var gränser går.

Det är inte vad analysen säger. Nu ljuger du bara...
Men för all del, vilket timestamp?
Citera
2024-01-25, 21:53
  #17412
Medlem
Patanjalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Intressant att ingen som investerar i tesla någonsin pratar om siffror.
Ingen någonsin?
https://youtu.be/me4EKTqFxiQ?t=1274
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in