2024-01-25, 19:37
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vid den här typen av brott så finns det nog flera anledningar som tillsammans gör att det händer. Inte en enskilt orsak.
Det är ju, som tur är, ovanligt att det händer.

Finns ju några kända fall typ Chris Watts, John List och han brottaren Chris Benoit... Fast i Watts och List fall sköt dom ju inte sig själva.

Sen sjukast va väl han James Ruppert, han sköt mamman, brodern, svägerska, och 8st barn barn har jag för mig.

Edit: sorry det var 8st bror- syster- söner.
Senast redigerad av -Dizzy- 2024-01-25 kl. 19:39.
Citera
2024-01-25, 19:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Som Sala mannen, som sköt sina små söner för att hämnas deras mamma, han grät och tyckte så synd om sig själv, satt live på Faceboook och berättade att han nyss skjutit sin barn och, hur synd det var om honom och hur hemsk mamman var och att han
skulle skjuta sig själv enbart för att han inte ville sitta i fängelse, en riktig ynkrygg!
Lär vara något liknande här, allt tyder på det åtminstone?
Så jag tror inte det behöver vara mer invecklat än så?
Jag tänker att om det inte skulle vara invecklat så skulle det hända mycket oftare.
Jag tror att det måste till ett antal bakomliggande faktorer för att denna typen av brott kan hända. Annars skulle vi se det varje dag. Det finns många som blir arga och vill hämnas men som inte går till handling.
Citera
2024-01-25, 19:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Hur kan du jämföra Breivik med detta fall?
Att alla mördare tar inte sina liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Det er fint om man kan se dette separat. Det å drepe andre (som gjerne ønsker å leve) for så å ende sitt eget liv, er noe helt annet enn bare å ta sitt eget liv.
Kanskje er det ikke mulig å forebygge selvmord mer enn hva vi allerede gjør, så må man også være obs på smitteeffekten i at temaet stadig settes på dagsorden.
Men det å forhindre at man andres liv, det må være pri 1, foran alt.

«Forekomsten av selvmord i Norge er nesten som gjennomsnittet i Europa, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI).
Forekomsten i Norge og Europa er ned mot en tredel av tallene for Russland og enkelte asiatiske land.
Også flere land i det sørlige Afrika har høye selvmordstall»

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser/faerre-selvmord-i-europa-men-ikke-i-norge/2178564

10 drap hittil i år, og ennå er det en uke igjen av årets første måned.

https://www.nrk.no/norge/kripos_-markant-okning-av-drap-og-drapssaker-de-siste-to-arene-1.16730492

Om man har evnen til å hoppe foran ett tog i 200+ km eller front kollidere med en lastebil/semi trailer i motgående kjørefelt, så har man nok gjennomførings viljen til å drepe noen på veien dit (Bokstavlig talt). Men man burde sette mere ressurser inn for å forhindre dette. Er jo langt fra første ‘red flag’ vi har hatt de siste årene. Får se hva mere opplysninger politiet kommer med på sikt.

Helt forferdelig at det er så stygge tall, også er vi kun i januar…
Citera
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Omöjligt att gubben var helt rätt funtad sedan innan. Så kan ju hända att han varit ett svin. Kan ju varit endel av en peddoring som avslöjats för allt vi vet. En normalt funtad människa gör ju inte såhär i en megapsykos ens.
Långsökt!
Det räcker med svartsjuka och förlorad pondus.

Normalt är det ju som tur inte.
Men det har hänt liknande och kommer att hända igen.
Mest troligt har anhöriga sett små varningssignaler? Eller så var han inbunden och tyst, tills det helt brast för honom?
Citera
2024-01-25, 19:42
Medlem
Steina* Ko*slund døde antageligvis som han levde livet sitt, som en feig taper. Hvis det er sannhet i ryktene om at kona flyttet direkte inn til en annen i forkant, så skjønner jeg henne jævla godt. Skulle egentlig gjort det for 30 år siden.

Drepe barnebarnet og barna sine, hvor lowlife går det egentlig an å bli?
Citera
2024-01-25, 19:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag tänker att om det inte skulle vara invecklat så skulle det hända mycket oftare.
Jag tror att det måste till ett antal bakomliggande faktorer för att denna typen av brott kan hända. Annars skulle vi se det varje dag. Det finns många som blir arga och vill hämnas men som inte går till handling.
Nja? Varför det?
I deras hjärna är det kaos.
Hos de allra flesta slutar det med tankar om våld, vid hämnlystnad.
Men i några få fall, som vi känner till slutar det med tragedi. Svartsjuka och depression är en stark kraft/hat/känsla. Det räcker som motiv.
Citera
2024-01-25, 19:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Långsökt!
Det räcker med svartsjuka och förlorad pondus.

Normalt är det ju som tur inte.
Men det har hänt liknande och kommer att hända igen.
Mest troligt har anhöriga sett små varningssignaler? Eller så var han inbunden och tyst, tills det helt brast för honom?
Nej det räcker inte med svartsjuka och förlorad pondus.
Vore det så enkelt så skulle vi ha den här typen av brott varje dag.
Citera
2024-01-25, 19:48
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Att alla mördare tar inte sina liv.
Men nu diskuterar vi väl detta fall och inte massmördare som Breivik.
Citera
2024-01-25, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Han tjänade ju över 1 miljon NKK om året, hade bilar och säkert kommande pension och sparande.

Om en kärring lämnar än, inte är det första man tänker för att hämnas.. Ja skjuter ungarna och sen mig själv, typ en promille chans att man får dom tankarna skulle jag säga.

Det måste finns nåt mörkare här, barnen kanske konfronterade honom för något hemskt han gjort (pedofili / våldtäkt) och det va därför frun lämnade honom från början.

Han var nettopp blitt pensjonist og skulle jobbe litt ved siden av. Ca 6 dager i måneden. Da ville han også fått inn mindre penger.
En million kroner i formue er lite. Ikke sikkert dette var penger han hadde i banken heller. Kan ha ligget i biler, båter etc.

Det er dyrt å kjøpe hus også på Nes. Om han hadde hatt en million kroner i banken, så hadde han måttet låne to til tre millioner, samt flyttet fra huset han har bodd i de siste tretti årene.

Så mitt tips er at han tålte ikke at kona hadde funnet en ny (om dette stemmer), han ble krenket og sjalu, han hadde ikke økonomi til å etablere seg på nytt og han følte seg for gammel for det.
Det å skyte begge døtrene, det 10 måneder gamle barnebarnet og familiehunden er en syk handling, og man må snu hver eneste stein i denne saken for å unngå at det skjer igjen, og man må være åpen om hvorfor.

Det er ikke så lenge siden en annen pappa gjorde nesten det samme og vi vet ennå ikke hvorfor.
Så jeg tror det kan skje igjen og igjen

https://no.newsner.com/nyheter/svelvik-tragedien-skutt-og-drept-familien/?amp=1
Citera
2024-01-25, 19:49
Medlem
Dette Sala-mordet som dere svensker snakker om høres helt fælt ut. Aldri hørt om det før. Kan man se den Facebook-liven til gjerningsmannen noe sted?

For noen forferdelige saker
Citera
2024-01-25, 19:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Nej det räcker inte med svartsjuka och förlorad pondus.
Vore det så enkelt så skulle vi ha den här typen av brott varje dag.
Som sagt de flesta tappar inte förståndet och gör så här. Det finns en spärr hos de flesta, det måste du väl förstå?
Så är väl knappast konstigt att det är ovanligt?
Finns väl inget motiv som skulle göra att mannen behövde döda sitt 10 månaders barnbarn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in