2024-01-25, 14:45
  #17389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja, kan inte alla neggo-nissar här sätta pengarna där munnen är och shorta för glatta livet ner till $40-60-och vad det nu är, istället för att sitta här och tjaffsa?

Om du vill sätta pengar där munnen är varför ville du inte slå vad med mig angående den analysen du tyckte va så bra?
Citera
2024-01-25, 15:21
  #17390
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen


Och FSD skulle vara färdigt 2017 hette det. "We can do this now, this is something we can do today" var 🤡Musks🤡 ord om FSD 2016.

Samma var det med Semitruck, "Customers will recieve their Semitruck by 2019" hette det. "Semitrucks economics will beat the economics of trains" 🤡Musk🤡 2018.


Han är en charlatan och bedragare. Korthuset rasar ihop nu, i fängelse hör han hemma.

Samma charlatan och bedragare som blev utskrattad när han förutspådde att Model Y skulle bli världens bäst säljande bil till intäkt 2022 och volym 2023. Eller att Tesla skulle tillverka 500k bilar år 2020.

Men det är ju enkelt att cherrypicka. Verkar som många björnar tror att aktien hade varit värd mångdubbelt om Elon hållit käft om sina ambitioner helt och hållet
Citera
2024-01-25, 15:45
  #17391
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Om du vill sätta pengar där munnen är varför ville du inte slå vad med mig angående den analysen du tyckte va så bra?

Vill du slå vad om en miljon att Teslas kurs är $2,3T eller högre 2030?
Citera
2024-01-25, 16:01
  #17392
Medlem
Upplyftens avatar
TSL ner 9,3% i skrivande stund. Blankarna har fått blodvittring på allvar och nu är det kokta fläsket stekt.

En nybörjare på TA hade kunnat räkna ut det med röven . Lavinen har inte nått något motstånd ännu.

Automobilindustrin går en lång vinter till mötes dessutom
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-01-25 kl. 16:05.
Citera
2024-01-25, 16:31
  #17393
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Automobilindustrin går en lång vinter till mötes dessutom
Nja, vissa skräpföretag går en lång vinter till mötes. Det verkar vara dom som satsat på elbilarna. Toyota och Mazda går från klarhet till klarhet.
Citera
2024-01-25, 16:39
  #17394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det enda som var bearish vad gäller rapporten/earnings call var att Elon m.fl verkar tappat lite av hoppet att Dojo ska kunna springa ikapp dyrare lösningar från NVIDIA. 4680 och Dojo projekten är ju sådant som har enorm potential men fortfarande inte riktigt kommit till skott. Det var ju positivt att Cybertruck inte haltas av 4680, dock är ju produktionen av Cybertruck väldigt liten fortfarande.

Teslas tillväxt kommer i vågor, de som tror att "50% årlig CAGR" betyder exakt varje år är bara korkade. Och just nu är vi i en dal, även om produktionen av nuvarande modeller borde kunna ökas en hel del från Berlin och Texas - hajar inte varför inte denna fråga dyker upp på ett earnings call.

Zoomar man ut och kollar på Teslas framtid har inget förändrats dock. Vissa tidslinjer har t.o.m komprimerats, jag hade inte gissat att det ens fanns på kartan att få ut Optimus-robotar till kund nästa år. Men i vanlig ordning fokuserar Wall Street bara på max ett år framåt av olika orsaker vilket gör att de ofta missar skogen för alla träd.

Förstår inte alls logiken. Någonting man rimligtvis bör tycka är oroväckande är att tesla 1: guidar för lägre tillväxt och 2: HELT tagit bort kommunikationen kring 50% årlig CAGR över en längre period. Dvs så tror de inte längre att de kommer kunna leverera sådan tillväxt (vilket vem som helst hade kunnat räkna ut vid dehär laget).
En oerhört viktig punkt imo är att Tesla växte volymerna (antal fordon) med >20% Q4 YoY samtidigt som 1: Revenues ökade 1%!!, och 2: Vinsten MINSKADE 40%. Teslas strategi att sänka priserna har mao inte gett någon verkan varken på top line eller bottom line. (fullkomligt havererat bottom line till och med). De enda de lyckats göra är att öka "antalet bilar", vem nu som bryr sig om de?

För att få teslas värdering måste man värdera deras Robot och Ai business till >500 miljarder dollar (lmao). En business där de lägger en bråkdel av konkurrenterna på R&D. Imo så kan man inte investera i tesla vid denna värdering, man kan endast spekulera och hoppas att de av någon anledning skulle få ett AGI genombrott.

Kan betta mitt högra ben att Optimus inte kommer levereras till kund nästa år
Citera
2024-01-25, 16:46
  #17395
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Haha, varför ramlar det alltid in som mest folk som gått livets hårda skola på forumet så fort det är köpläge i Tesla. Slår liksom aldrig fel.
Citera
2024-01-25, 16:56
  #17396
Medlem
raskenss avatar
Hoppla rejält ras i dag 185USD. Har Musk gjort nått roligt uttalande igen?
Citera
2024-01-25, 16:59
  #17397
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, varför ramlar det alltid in som mest folk som gått livets hårda skola på forumet så fort det är köpläge i Tesla. Slår liksom aldrig fel.


För att plocka skämt på din bekostnad samt locka ut Musk-fjanten i dig , vad annars Folk älskar fjantar som ligger på backen med ena foten i stybygeln på den höga häst de en gång skred fram full med profetisk snömos
Citera
2024-01-25, 17:03
  #17398
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, varför ramlar det alltid in som mest folk som gått livets hårda skola på forumet så fort det är köpläge i Tesla. Slår liksom aldrig fel.

Köpläge? Kursen har såleded sjunkit påtagligt av de senaste nyheterna? Då lägger vi på haussarskivan igen på gramofonen@ ...

....synd om dom som säljer nu....jag tankar mer....jag ligger lång....det är rea nu...

Nu blir jag nyfiken! Är kursen månne under $200 igen?
Citera
2024-01-25, 17:20
  #17399
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Köpte lite turbowarranter på 185 innan studs. Ingen köprekommendation
Citera
2024-01-25, 17:42
  #17400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, varför ramlar det alltid in som mest folk som gått livets hårda skola på forumet så fort det är köpläge i Tesla. Slår liksom aldrig fel.

Vet inte varför jo igentligen vet ja men den fick mig att skratta högt. Stämmer ju på något konstigt sätt med om man tänker efter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in